Striemen en drukplekken voorkomen

1
Ik was laatst bij mijn consulent en klaagde over de plekken rondom mijn neus waar het masker de huid raakt. De huid was daar geïrriteerd en rood, zelfs wat stuk en schilverig.
Ik kreeg van hem een klein plastic zakje met wat skin-lube mee. Hij had gehoord dat dit zou helpen tegen drukplekken en ik mocht het testen.
Het bleek een vaselineachtige substantie te zijn, alleen is het wat stugger en moeilijker smeerbaar. Het is de bedoeling dat je maar heel weinig gebruikt zodat een film gevormd wordt op de plekken waar het masker de huid raakt. Het wordt nauwelijks opgenomen door de huid. In de ochtend voel ik het spul nog gewoon zitten en was ik het weg.
Het spul werkt wonderbaarlijk goed. Mijn neus is genezen, mijn huid verkleurt ook bij kou niet meer.

Toen ik op Internet op zoek ging naar het goedje bleek dat het te koop is in grote potten van 450 gram. Kosten rond €25,00. Het is eigenlijk bestemd voor lopers en fietsers en dient om blaren en huidbeschadiging te voorkomen.

Mooi dat ook wij ermee geholpen kunnen zijn.

Ter info
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Striemen en drukplekken voorkomen

5
Hier gebruik ik een klein laagje sudocreme. En soms vaseline. Begrijp wel dat dit voor vrouwen minder plezierig is. Maar ook hetgeen er na het slapen nog op mijn gezicht zit was ik er weer af.

Ja, ik heb soms wel wat striemen van het elastiek in mijn wangen staan. Nou ja, als dat alles is....

Re: Striemen en drukplekken voorkomen

6
Met striemen heb ik geen moeite, die trekken wel weer weg. De drukplekken is een ander verhaal, die worden rood en schilferig, alsof je enorm verkouden bent en de neus stuk is van het vele snuiten, maar dan over een groot stuk rondom de neus.
De crème werkt er goed voor. Geen last meer van deze verschijnselen. Ik ga proberen of sudocreme of vaseline hetzelfde effect hebben.
Het cosmetisch aspect is overigens veel minder van belang. Het zal mij echt worst zijn of er zo'n glimmend laagje op mijn gezicht prijkt, dat veeg je er inderdaad zo vanaf
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Striemen en drukplekken voorkomen

7
Ha Agnes, mijn idee. En als het echt rood is de huid, dan staat het masker waarschijnlijk te strak.
Sudocreme las ik toen ik met de CPAP begon, en dat ben ik gaan doen.
Werkt prima, dun laagje voor het slapen gaan.
Soms een dun laagje als ik weer wakker, fris en fruitig ben :D

Re: Striemen en drukplekken voorkomen

8
Goede tips!

Heb zelf ook last van pijnlijke druk plekken op de brug van mijn neus dus hier kan ik wel wat mee.

Heb zelf sudo creme staan maar moet ik dat dan voor ik het masker op doe op mijn neus smeren? Zie niet echt voor mij hoe het drukplekken kan tegen gaan.

En tjsa, een neus met een vaseline/sudo creme laag staat misschien niet heel charmant maar een rode pijnlijke neus is nog minder sierlijk en bovenal pijnlijk.

Ik ga het eens proberen!
Ahi van 29.9 ( 2014 )
Januari 2015 HTP/UPPP/RFTB ingrepen gehad

Re: Striemen en drukplekken voorkomen

9
Drukplekken heb ik gelukkig geen last van.
En striemen?
Ik draag mijn "levenslijnen" met trots.
Soms staan ze nog in mijn wangen als ik voor de klas sta.
Hooguit krijg ik dan een opmerking als:"Lekker geslapen, meneer?"
Als ik dat dan beaam zeggen ze nog even:"Ik zie het."
En dan is het klaar.

Maar meestal hoor ik niks.
Het hoort bij mij, kennelijk.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Striemen en drukplekken voorkomen

10
Denise, Drukplekken in de huid ontstaan vaan door wrijving van iets op de huid. Een klein laagje sudocreme op smeren voor je het masker op zet kan hier wel degelijk iets aan doen. Wanneer je pijnlijke plekken hebt kan het ook helpen om het masker iets losser te zetten.

Re: Striemen en drukplekken voorkomen

12
Bij mij zit het masker absoluut niet te strak. Ik vermoed dat het meer het contact van de huid met het masker is. Daarbij ben ik een zijslaper. Ik begraaf mijn hoofd echt in mijn kussen. Dat veroorzaakt ook druk op de plekken waar masker en huid met elkaar in contact komen.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Striemen en drukplekken voorkomen

13
Ik heb nu twee nachten Sudocreme gebruikt. Mijn neus is tot bloedens toe stuk. Velletjes, rode huid en een wondje.
Voor mij werkt dus de skin lube beter. Ik ga maar zo'n pot bestellen.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Striemen en drukplekken voorkomen

15
Met de skin lube komt het goed Ruud. Dit was namelijk ook de situatie toen ik met de skin lube begon. Na twee dagen waren de velletjes verdwenen, het wondje geheeld en de plekken naast mijn neus zagen niet meer rood.
Overigens heb ik inmiddels een tube skin lube besteld. In verhouding duurder weliswaar maar de veel kleinere inhoud vind ik wel prettiger omdat bederf/besmetting van de voorraad wordt voorkomen.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Striemen en drukplekken voorkomen

16
Inmiddels is inderdaad de huid rondom mijn neus weer gaaf. Morgen wordt de tube skin lube bezorgd en dat is net op tijd. Het beetje skin lube dat ik van de apneuconsulent kreeg is nu op
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Striemen en drukplekken voorkomen

17
Beste Agnes,
na lange tijd had ook ik weer last van mijn neus en eerst een gel van nivea geprobeerd maar dat liet een laagje achter dat ik er af moest krabben. Toch maar sudocrem gekocht en wat blijkt, het helpt voor de drukplekken van het masker en de drukplekken van mijn bril. Altijd staan de neusvleugels van de bril in mijn neus maar nu 's morgens zijn zij weg en voelt de huid weer zacht aan.

Succes met de skin-lube.

Groet, André

Re: Striemen en drukplekken voorkomen

19
Een bonus voor de dames wat betreft de skin-lube.
Veel dames lopen de bovenbenen stuk als zij een rokje dragen, doordat de bovenbenen langs elkaar schuren. Voor mij jarenlang een reden om geen rokjes te dragen. Nu ik zoveel afgevallen ben paste ik een rokje dat nog in de kast hing. Ik heb het woensdag de hele dag gedragen, veel gelopen en geen centje pijn dankzij de skin lube. Dun laagje aanbrengen en blijft de hele dag zitten.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP