Het duurt me te lang !!!

1
Ik heb sinds ca. 4 maanden weer een Cp-pap. Ik heb hier al eerder over gepost op deze site.

Naast de C-pap gebruik ik een MRA-beugel en ben enkele jaren geleden geopereerd aan gehemelte en tongaanzet. Maar dat was dus niet voldoende en daarom gebruik ik weer dat fijne apparaat.

De gemiddelde scores die de Philips DreamStation over de afgelopen 30 dagen laat zien zijn:

- therapie uren: 4,9
- AHI: 4,4
- pasvorm masker 97 %

Maar ik voel me nog steeds brak en misschien gaat het heel iets beter maar dat is dan marginaal.

Mijn vraag; kan het misschien wel een jaar duren voordat ik echt resultaat kan merken ?

Vast bedankt,

Aart

Re: Het duurt me te lang !!!

2
Verbetering gaat vaak net zo langzaam als dat de kwaaltjes erin slopen. Dat is ook niet in een nacht ontstaan.
De meeste mensen bemerken pas na verloop van tijd dat ze bijvoorbeeld niet meer in slaap vallen bij de tv of dat ze na de maaltijd nog fut hebben om wat te wandelen. Het zijn de kleine dingen die het doen en die uiteindelijk samen een grote maken.
De een merkt na een week al wat verschil, bij de ander duurt het maanden of zelfs jaren.
Het is dus echt een kwestie van geduld hebben en het apparaat bij alle slaapuren gebruiken, dus de hele nacht maar ook het middagslaapje
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Het duurt me te lang !!!

3
Hallo Agnes,
Bedankt voor je reactie.
Ik was er al bang voor dat het lang zou kunnen duren: ik meende dat al eens gelezen te hebben. Maar er zijn ook de verhalen van mensen die na een paar weken C-pap weer als van ouds zijn.
Ik zal dus geduld moeten hebben.
Nogmaals bedankt.
groeten,
Aart

Re: Het duurt me te lang !!!

5
Iets om over te denken: ik heb uit een voorlichtingsfilm van een RPSGT (de slaaptechneuten in de VS) begrepen dat het mogelijk is dat nadat de luchtwegen dmv. CPAP zodanig zijn geopend dat apneu/hypopneu teruggedrongen zijn, maar dat dan nog steeds UARS de kop kan opsteken; dat wil zeggen dat de geopende luchtweg nog steeds zodanig nauw is dat de moeite die het lichaam heeft daardoor lucht te krijgen leidt tot verstoringen (arousals, RERAs). Dat zou je alleen maar kunnen vaststellen door een EEG op te nemen tijdens een nacht slapen met de CPAP.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Het duurt me te lang !!!

7
Ik weeg nu iets meer dan 100 kg en ben 1.93 lang (BMI = 27,4). Afvallen heeft volgens de arts niet zo veel zin maar ik ga het toch proberen. Als ik 10 kg afval kom ik in de buurt van de BMI 25.
Echt eenvoudig zal het niet zijn maar ik ga het proberen en kijken wat de effecten zijn.

Re: Het duurt me te lang !!!

9
Ik ben 25 kilo afgevallen. Nog steeds te zwaar overigens maar wel onder de 29 BMI.
Mijn druk is inmiddels naar beneden bijgesteld. Over een poosje, als er nog minimaal 10 kilo af is, wil ik een slaaponderzoek aanvragen om te zien hoe het staat met de stops. Ik weet dat de kans klein is dat ik er helemaal vanaf kom maar een kleine kans is ook een kans.... Toch?
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Het duurt me te lang !!!

11
Ik voel me zeker beter. Heb sinds de geboorte van mijn kinderen (24) niet meer zoveel energie gehad. Ik denk dat dit komt door een combinatie van andere voeding (koolhydraatbeperkt), meer bewegen en afvallen. Om hiermee te kunnen beginnen moest ik wel eerst beter gaan slapen en al iets meer energie krijgen. Dit is me gelukt dankzij een mindfulness cursus. Het evenwicht is wel wankel. Ik moet nog steeds mijn energie bewaken maar ik denk dat dat voor een 57 jarige ook niet heel vreemd is. Ik herstel in principe sneller van een inspanning maar als ik teveel in korte tijd doe en ik ga echt over een grens heen dan neemt herstel zo weer drie weken in beslag.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP