apneu en werken jullie ervaringen

1
Hallo,

Inmiddels 2 weekjes verder en heel veel gelezen hier op het forum kom ik veel herkenbare verhalen tegen.
Wat ik voor mezelf en in deze topic graag duidelijk wil hebben is hoe gaan de apneuers om op het werk met apneu, en of ontslag en het voorafgaand traject.
Lees wel eens wat over ziektewet, arbo arts uwv afkeur enz enz...

Wat zijn jullie ervaringen en hoe is dit gegaan...

Moet ook binnenkort naar mijn bedrijfsarts en wil dit goed aanpakken niet zodat ik eind van de rit half dood tong op de knieen een stijd gestreden heb waarbij ik niets bereikt heb.,..

Mijn huidige situatie waar ik in een ander topic over uitgelaten heb https://www.apneuvereniging.nl/forum/vi ... 20&t=11175

Eigelijk een verzameling van de mede apneuers en hun ervaringen op werkgebied, hoe is dit gelopen / afgelopen...

Re: apneu en werken jullie ervaringen

2
Ik heb doorgewerkt ondanks de loodzware vermoeidheid. Naast het werk deed ik nog maar heel weinig. Ziekmelding zat er echter niet in.
Gelukkig mocht ik wel zoveel als mogelijk late diensten (nachtdiensten kennen wij niet gelukkig)draaien, doe dat nog steeds eigenlijk. Dat maakte het voor mij haalbaar.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: apneu en werken jullie ervaringen

4
Duiveltje schreef:Wat ik voor mezelf en in deze topic graag duidelijk wil hebben is hoe gaan de apneuers om op het werk met apneu, en of ontslag en het voorafgaand traject.
Lees wel eens wat over ziektewet, arbo arts uwv afkeur enz enz...
Zelf geen last van gehad ("gewoon" op mijn laatste energie doorgewerkt en iedere avond doodmoe voor de tv in slaap gesukkeld), maar ik ken wel mensen die wel in zo'n traject gezeten hebben.

Belangrijk is dat je je werkgever niet vertelt wat je mankeert. De wet is duidelijk: hij mag er niet naar vragen en hij mag je zelfs niet verleiden om daar uit jezelf over te beginnen. Een vraag als "Hoe is het met je?" als je terugkomt van een ziekmelding is dus verboden. Helaas doen veel werkgevers/managers dit toch. Waarom is dat erg? Omdat ze niet medisch geschoold zijn en toch je aandoening gaan interpreteren. Zo van "Ik ben ook wel eens moe en ik slaap ook wel eens slecht, maar dan meld ik me niet ziek, dus jij kunt ook werken.". Dat kun je voorkomen door niet te zeggen wat er aan de hand is.

De bedrijfsarts is een ander verhaal. Tegen hem moet je wel volledige openheid geven, maar je moet erbij zeggen dat je niet wil dat hij de diagnose aan je werkgever doorgeeft. Hij weet wel dat dat verboden is, maar sommige bedrijfsartsen doen het dan gewoon toch. Ze worden namelijk betaald door de werkgever en sommigen hechten daarom wat minder aan hun medisch beroepsgeheim. Je bedrijfsarts moet aangeven wat je wel kunt en wat niet, bijvoorbeeld wel zittend werk, maar niet staand, wel vier uur per dag maar niet acht, wel dagdienst maar geen wisseldienst, enzovoorts.

Verder: als je bedrijfsarts je geschikt acht om te werken terwijl je daar zelf anders over denkt, of als je bedrijfsarts je niet geschikt acht terwijl je werkgever daar anders over denkt, is er een mogelijkheid van een second opinion bij het UWV. Dat noemen ze daar een "deskundigenoordeel". Dat kost een paar tientjes, maar die hoef je alleen te betalen als de verzekeringsarts van het UWV het met de bedrijfsarts/werkgever eens is. Je hebt dan onterecht een oordeel gevraagd en dan moet je betalen. Als je gelijk krijgt is het gratis.

Ben je lid van een vakbond? Die kunnen je helpen met de hele procedure en gesprekken met je voorbereiden. Dat scheelt.
Ik heb dit forum verlaten.

Re: apneu en werken jullie ervaringen

5
Peter,

Bedankt voor je advies, ikzelf heb inmiddels wel rechtsbijstand ingeschakeld en die gaat kijken naar wat hun kunnen doen...
Bedrijfsarts zal ik zeer binnenkort spreken en probeer me daarom ook zo goed mogelijk in te lezen en informatie te vergaren zodat ik weet wat ik wel en niet moet doen.. en vandaar dus de ervaring van anderen ook vraag :)

Re: apneu en werken jullie ervaringen

6
nog een tip: als je lid bent van de vakbond kun je daar ook vragen om iemand die je vergezelt naar de afspraken. Dat helpt vaak ook wel om dingen duidelijk te krijgen en te houden. Wij als apneuers vergeten namelijk nog weleens dingen...

Succes
Agnes
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: apneu en werken jullie ervaringen

7
Hallo,

Ik kan hier een advies geven waar je mogelijk jouw voordeel kan doen.
Toen ik nog werkte zat ik in de zelfde omstandigheden. Moest diverse gesprekken hebben. Met de bedrijfsarts, met personeelszaken en met mijn directe chef.
Ik kreeg toen het advies om aantekeningen te maken tijdens het gesprek en daar een verslag over te maken.
Dat verslag gaf ik aan de betreffende persoon, met als opmerking dat dit mijn interpretatie was van het gesprek. Ik heb nooit een reactie gehad in de trant van dat ik het niet goed begrepen had.
Ik heb hier dan ook mijn voordeel van gehad.
Bij gesprekken bij het UVW nam ik een begeleider van de vakbond mee. Agnes geeft het hier ook aan. De sfeer van zo'n gesprek was altijd positief hetgeen bij het eerdere gesprek (zonder begeleiding) niet was.

Succes en houdoe,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Re: apneu en werken jullie ervaringen

9
Hoi,
Ik functioneerde nauwelijks meer op werk en een aantal fantastische teamleiders namen/nemen de klachten serieus en stuurden me naar de bedrijfsarts. Deze raadde me aan om op apneu te laten checken. Iets wat de huisarts en internist volkomen gemist hebben! Ondanks dat de cpap het al 5 maanden goed doet blijf ik allerlei klachten houden en m'n huidige teamleider steunt me enorm. Zo ook de bedrijfsarts. Echt alle lof.
gr Sjaak

Sent from my LG-H850 using Tapatalk

Re: apneu en werken jullie ervaringen

11
ging steeds slechter functioneren op het werk. Maar moest eerst echt instorten voor ik de ziektewet in kon.( half december) Eenmaal in de ziektewet een bedrijfsarts die bekend is met APNEU!!!!
Er viel echt een enorme last van me af. Kon de ziektewet in. Zit daar nu nog in. Komende week krijg ik de bipap(i.pv. de cpap, die ik 10 maanden heb gebruikt)
Heb elke 3 week een gesprek met de leidinggevende en werk nu therapeutisch.
Dat gaat redelijk, moet goed op mijn grenzen letten en dat is soms lastig.
Ben dus ook erg blij met de goede begeleiding van de bedrijfsarts en leidinggevende.

Ben dus eigenlijk een BOFKONT