van cpap naar MRA

1
Beste medestrijders,

Even een berichtje van mijn kant. Na constatering van apneu bij mij (ong. 30 stops per uur) vorig jaar juli, naar huis met een cpap. Het lag niet aan de uitrusting want ik had een hele stille Philips Dreamstation en goede neusdoppen van Airfit maar ik kon er niet mee slapen. Gewoon paniek. Na opname van 2 nachten in ziekenhuis aan m'n cpap, waarvan 1 nacht redelijk en de andere nacht een drama geen verbetering tussen mij en m'n cpap. Na verstrekking sterke slaaptabletten bleek ik na inname van 1 tablet bijna comateus, dus ook geen oplossing. De tabletten mocht je ook niet langer gebruiken dan twee weken i.v.m. verslavingsgevaar dus dit zag ik niet als een oplossing. Mijn huisarts heeft mij lichtere inslapertjes verstrekt waarvan ik niet insliep. Ondertussen ging ik hard achteruit, niet alleen lichamelijk maar de tranen kwamen ook snel. Na contact met de slaappoli van het ziekenhuis kon ik komen happen voor een MRA-beugel. Ik slaap nu al een tijdje met m'n Somnodent welke ik goed verdraag. Ik ben echt heel erg blij want heb nu het idee dat ik mijn apneu actief bestrijd! Kon ik mijn cpap 's-ochtends uitlezen, nou..dat kan bij een MRA dus niet maar zonder hulpmiddelen moest ik soms 's-nachts 5/6 keer naar het toilet, dat is in ieder geval over! Ik ben conditioneel nog een 0 maar voel mij in ieder geval globaal al iets beter. De MRA-beugel zit perfect en heb geen last van mijn kaak of tanden, echt heel fijn. Heb 'm zelf al een paar keer bijgesteld en dat dat gaat prima! Zo blij hier mee, dit wilde ik gewoon even delen..Een ieder heel veel sterkte en succes!

groetjes,

Betty

Re: van cpap naar MRA

2
Hai Betty!

Ik ben zelf nieuw in het apneu wereldje, dus kan geen ervaringen delen (behalve mijn eerste nacht aan een CPAP)...
Maar ik ben heel blij voor je!!

Groetjes!
Laatst gewijzigd door Masaia op 21 jun 2017, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: van cpap naar MRA

3
Hoi Betty, fijn dat het met de MRA beter gaat.

Mocht dit achteraf toch niet de oplossing zijn, weet dat er dan een mogelijkheid is om in aanmerking te komen voor de Inspire operatie.

Deze is in het basispakket opgenomen en bestemd voor die gevallen waar een MRA en Cpap niet helpen door o.a. gewennings problemen.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: van cpap naar MRA

5
Ruud J, schreef:Hoi Betty, fijn dat het met de MRA beter gaat.

Mocht dit achteraf toch niet de oplossing zijn, weet dat er dan een mogelijkheid is om in aanmerking te komen voor de Inspire operatie.

Deze is in het basispakket opgenomen en bestemd voor die gevallen waar een MRA en Cpap niet helpen door o.a. gewennings problemen.

Groet RuudJ
Daar heb je helemaal gelijk in Ruud, maar is wel de vraag of dit een oplossing is. Als een Mra met een ahi van 30 goed zijn werk doet ligt de oorzaak vaak in een terugvallende onderkaak en minder in de tong. Maar goed, daar zou een slaapendoscopie inzicht in moeten geven. Is het meer de onderkaak is ook een kaakcorrectie een optie. Overigens kan ik je die kaakcorrectie (als dit nodig zou zijn) echt aanbevelen.

Mogelijkheden zijn er zeker, maar hoop gewoon dat je met de mra geholpen bent de komende jaren. Wel benieuwd of er ook een controle slaaponderzoek gepland wordt om te kijken of een mra ook werkelijk voldoende helpt. meten=weten.

Re: van cpap naar MRA

6
Hoi Dirk,

Een tijdje terug ben ik in het ziekenhuis geweest en heeft men mij even onder narcose gebracht. Dit was om te onderzoeken hoe de apneu veroorzaakt werd. Het bleek dat mijn verhemelte naar beneden zakte bij slaap.
Dit was voor het aanmeten van de MRA en na dit onderzoek is de MRA dus verstrekt.
Bedankt voor je informatie!

groetjes,

Betty