AHI gaat alle kanten op.

1
Ik slaap nu alweer 2,5 jaar heerlijk met mijn Resmed S9 en Quartro air.
Druk op 10.
Maar mijn AHI gaat echt alle kanten op.
Van 2 tot 23.
Lange termijn gemiddelde 7.
Ik voel me prima, ben vrolijk, heb energie, maar die jojo AHI begrijp ik niet.
Jullie lijken allemaal zo mooi stabiel.
En ik zie ook geen enkel patroon wanneer het hoog of laag is.
Geen speciale slaaphouding die ik me kan herinneren, ofzo.
Veel alcohol gebruiken doe ik niet.
Kan niets bedenken wat hoog of juist laag AHI tot gevolg heeft.

Herkent iemand dit?
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: AHI gaat alle kanten op.

2
Mijn waardes zijn ook niet echt stabiel, al zijn de verschillen minder groot (0.3-4.9). Geen idee wat dit veroorzaakt. Geen duidelijke oorzaak aan te wijzen. Ook ik voel me goed. Bij mij is dat vooral afhankelijk van de slaapduur. Ik slaap ongeveer tot 8.00u. Om de slaapduur te verlenegen moet ik dus vroeger naar bed gaan.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: AHI gaat alle kanten op.

3
Hallo Menno,

je hebt de Resmed S9 op zich een goed apparaat. mijn moeder gebruikt hem ook. Als je een AHI van 23 per uur hebt lees je dan het apparaat ook uit via SleepyHead?

2,5 jaar geleden begonnen, heb je de slaaptest uitslag van die tijd nog? Had je toen veel AHI in rugligging en hoe was dit in zijligging?

Misschien lig je onbewust toch veel op de rug en heb je daardoor meer ahi per uur?

Wat ook kan zijn, zoals bij mij bijvoorbeeld afgelopen nacht, dat je nacht door toiletbezoek in tweeën is gesplitst.

1 ste deel 4h13 AHI 1,90 per uur CA 4 , OA 1 , H 3 CSR 0 Totale tijd in Apneu 1min41sec
2 de deel 4h01 AHI 11,45 per uur CA 37, OA 6 , H 3 , CSR 1 (17 min) Totale tij in Apneu 11min19sec

Bij elkaar 8h14 AHI 6,56 per uur CA 41 , OA 7 , H 6 , CSR 1 Totale tijd in Apneu 13 minuten

Het kan dus zo zijn dat jouw eerste deel dan zeer goed is en dat het tweede en misschien meerdere delen slecht is waardoor de score zo hoog oploopt.

Mocht de rugligging het probleem veroorzaken, probeer dan voor een paar weken voor zo €50,00 de NightBalance eens uit.

Deze draag je op je borst en zorgt ervoor dat bij rugligging je op je zijde draait.

Niet geschoten is altijd mis.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: AHI gaat alle kanten op.

4
Ruud J, schreef:
Misschien lig je onbewust toch veel op de rug en heb je daardoor meer ahi per uur?

Wat ook kan zijn, zoals bij mij bijvoorbeeld afgelopen nacht, dat je nacht door toiletbezoek in tweeën is gesplitst.

1 ste deel 4h13 AHI 1,90 per uur CA 4 , OA 1 , H 3 CSR 0 Totale tijd in Apneu 1min41sec
2 de deel 4h01 AHI 11,45 per uur CA 37, OA 6 , H 3 , CSR 1 (17 min) Totale tij in Apneu 11min19sec

Bij elkaar 8h14 AHI 6,56 per uur CA 41 , OA 7 , H 6 , CSR 1 Totale tijd in Apneu 13 minuten

Het kan dus zo zijn dat jouw eerste deel dan zeer goed is en dat het tweede en misschien meerdere delen slecht is waardoor de score zo hoog oploopt.

Mocht de rugligging het probleem veroorzaken, probeer dan voor een paar weken voor zo €50,00 de NightBalance eens uit.

Deze draag je op je borst en zorgt ervoor dat bij rugligging je op je zijde draait.

Niet geschoten is altijd mis.

Groet RuudJ
Van mijn vrouw hoorde ik vanmorgen dat ik die nachtet inderdaad toch veel op mijn rug slaap.
Normaal droom ik dan ook raar (nachtmerries) maar daar had ik die nachten geen last van dus daarom ging ik er van uit dat ik niet op mij rug sliep.

Enne... 50 euro?
Het klinkt misschien zielig, maar dat kan Bruintje helaas niet trekken....
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: AHI gaat alle kanten op.

5
Tja, Menno. De NightBalance kost €375

Ik lag zo 40 % op de rug en na 28 dagen nog zo 9 %.

Zo NightBalance wordt helaas niet vergoedt. Al zou deze wel vanuit het basispakket worden vergoedt, dan slechts 1 hulpmiddel en dat is al de cpap.

Probeer dus iets te vinden, waardoor je op je zij slaapt, al is het maar om te kijken of dit van invloed is op de hoogte van de AHI.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: AHI gaat alle kanten op.

6
Ik weet het, Ruud.
Heb al een tennisbal op mijn rug geprobeerd.
Maar dat ding irriteerde de hele nacht.

Ach ja, ik voel me prima.
Een paar weken geleden heb ik een nachtje in het slaapcentrum geslapen.
Alles naar tevredenheid.

Ik vroeg me alleen af of er meer mensen zijn waar de AHI net een barometer is.
Aan het uitblijven van reacties in deze concludeer ik van niet.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: AHI gaat alle kanten op.

9
Menno,

Ben sinds kort ook op de FB van apneuvereniging actief en idd sneller en meer reacties ;-)
Mijn AHI schommelt ook tussen 2 en 12, met uitschieters naar 20 soms. Lange termijn gemiddelde bij mij is 7.
Ik heb een tweedehands Night Shift (positietrainer) gekocht hier op de site. Als ik deze gebruik kom ik standaard op 2 a 3 uit. Op de rug heb ik dus meer apneus (ook meer centrale). Ik gebruik hem niet elke nacht, want slaap minder goed met dit zweterige ding om de hals. De Night Balance is vast wat prettiger in gebruik, maar dit ding kost een vermogen!

Frits
CPAP, vervolgens multi-level KNO-operatie (UPPP, Celon tongbasis, HTP), terug naar CPAP vanwege nul effect operatie, Inspire, Inspire geen succes en terug naar CPAP