ADVIES gevraagd AHI 0,4 vermoeidheid

1
Beste,

Ik heb al jaren last van enorme vermoeidheid en slaperigheid.

In 2012 heb ik mijn 1ste slaaponderzoek gehad:

Page 1
https://www.dropbox.com/s/x3jbdengvhc1dba/11.png?dl=0

Page 2
https://www.dropbox.com/s/5ewqs53opho8woz/12.jpg?dl=0

Aan de hand van mijn slaaponderzoek concludeerde mijn arts dat ik geen OSAS had:
https://www.dropbox.com/s/8xqrwjl44unoih2/1.png?dl=0

Ik geloofde dat niet. Ik heb toen mijn slaaponderzoek opgevraagd, zelf alle cijfers op het rijtje gezet en tot de conclusie gekomen dat ik wel een milde vorm van OSAS had: https://www.dropbox.com/s/fzy791190xidhlv/13.png?dl=0

Ik heb een second opinion elders aangevraagd. Hier is mijn slaaponderzoek 2:

Page 1
https://www.dropbox.com/s/h6wgistqk1dqkvt/21.png?dl=0

Page 2
https://www.dropbox.com/s/p2vjbkllnmepi ... 9.jpg?dl=0

Page 3
https://www.dropbox.com/s/247yy92vxlsmc ... 8.jpg?dl=0

Ik heb een MRA beugel aangeboden gekregen. Ik moest nog 3 maanden daarop wachten. Daarom had ik zelf RESMED 9 via het internet in USA gekocht. Zelf ingesteld: https://www.dropbox.com/s/rl8seyv4z0djc ... 8.jpg?dl=0

RESMED heeft wel geholpen maar toch voelde ik me moe. MRA kon ik niet verdragen vanwege enorme druk op mijn kaken.

Hier is mijn laatste slaaprapportage:
https://www.dropbox.com/s/zu7q5zdkjmm9m ... 7.png?dl=0

In 2015 heb ik een neusoperatie gehad. Op 5 mei 2017 heb ik mijn 2de neusoperatie gehad. Mijn neus is bijna genezen. Ik slaap met kinband. Ondanks alles heb ik last van enorme vermoeidheid, slechte concentratie en geheugenverlies. Mijn hoofd is constant in slaap. Ik kan lang niet meer helder denken. Ik zie door de bomen het boos niet meer...

Wat kan ik nog doen?
ResMed S9™ Autoset
ResMed H5i™ Bevochtiger (niet in gebruik)
ResMed S9™ Climate Line
Maskers: Resmed Mirage FX

Re: ADVIES gevraagd AHI 0,4 vermoeidheid

2
Ha ha. Daar is nog een persluchtpiraat!

Ik zou 'n lief ding geven voor de uitslag van dat eerste slaaponderzoek... "gefragmenteerd," "MOGELIJK UARS"... jippie!
RESMED heeft wel geholpen maar toch voelde ik me moe.
Hoe lang in gebruik? Hoe lang was er verbetering? Hoe lang moe?

Drie dingen:

Heb je luchtlekkage onder controle? Van lekken word je gestoord in de slaap. Sleepyhead etc. etc.

Het apparaat staat op Auto stand. Afhankelijk van events gooit het apparaat mogelijk de druk omhoog. Ik krijg zelf als ik me bijv. omdraai nog wel eens een FL of een hypopneu. Dat weet ik vanwege een nachtcamera. Als het apparaat daardoor de druk omhoog gooit kan dat de slaap verstoren. Ik heb begrepen dat ResMed agressiever is dan PRS1 (die ik gebruik) Probeer het een tijdje met een vaste druk.

Je gebruikt een neusmasker. Blijft de mond wel dicht?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: ADVIES gevraagd AHI 0,4 vermoeidheid

3
Hallo Phil,

jouw AHI is laag, gelukkig, maar voor artsen vaak een reden om niet verder te zoeken naar de oorzaak van jouw vermoeidheid.

Het advies om met een vaste druk te gaan slapen is verstandig. Een variabele druk geeft veel onrust en de apneus lopen vaker op omdat de druk altijd later reageert. Een variabele druk van 8-20 cmh2o is ook veel te groot. Men raad meestal aan om het verschil in de druk tussen minimum en maximum niet te hoog te maken, 3 cmh2o wordt vaak geadviseerd. Ook kan de hoge druk Centraal apneu veroorzaken.

Een vaste druk van 9 cmh2o of zelfs van 8 cmh2o kan bij jou goed uitwerken. De EPR functie staat nu op max. 3 cmh2o maar zou ook op 2 cmh2o kunnen staan.

Ik zag in jouw slaapregistraties dat je vaak last hebt van spontane wekarousals. Ook dit kan je zeer vermoeid maken.

Ik vraag mij af of je niet teveel last hebt van restless legs? Wordt je daarvoor behandeld? Rusteloze benen kan je namelijk vaak laten ontwaken of bijna ontwaken. Ik zou mij daar eens oprichten als dit nog niet gebeurd is.

Verder zou je, nadat je neus is genezen, kunnen overwegen om met een neusdoppenmasker te gaan slapen samen met de kinband.

Het voordeel hiervan is dat de druk nog eens omlaag kan worden gebracht.

Lig je 's nachts ook vaak perioden wakker?

Heb je een vast patroon opgebouwd om naar bed te gaan en op vaste tijden weer op te staan? Ga je vroeg naar bed of pas na twaalf uur?

Voor nu sterkte en ik zou die druk voorlopig eens een weekje op 9 cmh2o laten staan en bijv. EPR op 2.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: ADVIES gevraagd AHI 0,4 vermoeidheid

4
Bedankt voor je reactie en tips!
Ik zou 'n lief ding geven voor de uitslag van dat eerste slaaponderzoek... "gefragmenteerd," "MOGELIJK UARS"... jippie!
Wat kan dit voor mij betekenen? Wat kan ik nu doen?
Hoe lang in gebruik? Hoe lang was er verbetering? Hoe lang moe?
Sinds febr 2013. In het begin voelde ik veel verbetering, veel beter in elk geval dat het was. Ik (toen 35 jaar) stond buiten de adem toen ik 1 trap omhoog ging. Zo uitgeput was ik. Ik was jarenlang met de enorme vermoeidheid rondgelopen. Met mijn Resmed had ik een enorme vooruitgang geboekt maar toch moest ik veel sterkte koffie 'innemen' om mijn concentratie op pijl te krijgen. Ook dat hielp niet altijd. Vaak op tandvlees op mijn werk rondgelopen.
Drie dingen:

Heb je luchtlekkage onder controle? Van lekken word je gestoord in de slaap. Sleepyhead etc. etc.
Ik weet het niet of die onder controle heb. Ik kijk maar 1 x per jaar naar mijn rapportage van Resmed. Ik kijk wel op mijn Resmed naar een smile. Ik weet niet of 's nacht de lucht ontsnapt. Hoe vaak controleer je je rapportage en waar kijk je naar?
Het apparaat staat op Auto stand. Afhankelijk van events gooit het apparaat mogelijk de druk omhoog. Ik krijg zelf als ik me bijv. omdraai nog wel eens een FL of een hypopneu. Dat weet ik vanwege een nachtcamera. Als het apparaat daardoor de druk omhoog gooit kan dat de slaap verstoren. Ik heb begrepen dat ResMed agressiever is dan PRS1 (die ik gebruik) Probeer het een tijdje met een vaste druk.
Bedankt voor de tip! Wat is een voordeel van je camera?
Je gebruikt een neusmasker. Blijft de mond wel dicht?
Dat is een goede vraag! Nee. Zonder band valt mijn mond open. Ik merk een enorm verschil met een kinband. Dit is idd een probleem!
ResMed S9™ Autoset
ResMed H5i™ Bevochtiger (niet in gebruik)
ResMed S9™ Climate Line
Maskers: Resmed Mirage FX

Re: ADVIES gevraagd AHI 0,4 vermoeidheid

5
Hallo Ruud,

Hartelijk dank voor je reactie en advies!

jouw AHI is laag, gelukkig, maar voor artsen vaak een reden om niet verder te zoeken naar de oorzaak van jouw vermoeidheid.
Dat klopt. De 1ste arts schreef in haar conclusie dat het waarschijnlijk tussen mijn oren zit. Het gesprek duurde nog geen 5 min. Ook helemaal niet naar het slaaponderzoek goed gekeken. "gefragmenteerd," "MOGELIJK UARS". Ik heb een lage AHI. Misschien heb ik een ander probleem dan OSAS? De 2de arts (longarts) heeft een onderzoek laten doen, naar de AHI gekeken: "Die is best laag meneer!" Wij hebben hier met >30 gezien. Ze kijken naar AHI maar niet naar je klachten. "Met uw AHI krijgt u geen CPAP maar een beugel" zei ze. (wachttijd 3 maanden). En wat moet ik in de tussentijd doen? Ik moet werken! Ik moet geld verdienen. En wie geeft mij een garantie dat MRA zal helpen? Toen had ik mijn eigen Resmed meteen gekocht. Ik kon die niet in NL zonder recept kopen! Geen enkele leverancier durfde mij een CPAP te verkopen terwijl in USA was het geen probleem! Ook veel goedkoper toen (ca 1.000 euro incl BTW omgerekend omdat dollar toen goedkoop was) in vergelijking 1.700 in NL. Toen de beugel klaar was, was die niet te dragen. De druk op de kaken was zo groot dat ik daarmee niet in slaap kon komen. Ook de beugel eruit halen was vrij lastig. Hij zat zo strak op de tanden dat ik elke keer bang was dat ik mijn kronen eruit zou trekken.

Is dit normaal dat ik zo'n druk op mijn kaken heb en hij zo strak op tanden zit?

Ik denk dat dit normaal is. De MRA moet strak op de tanden zitten en de kracht op de kaak moet groot zijn daar deze de onderkaak naar voren moet trekken. Overigens wordt vaak een MRA voorgeschreven bij een lage AHI, maar is er wel een slaapendoscopie geweest, dus onder een slaaproesje gekeken via een slangetje met camera waar de blokkade zit? Daar anders een MRA ook geen nut zou hebben als het niet aan de onderkaak ligt.

Het advies om met een vaste druk te gaan slapen is verstandig. Een variabele druk geeft veel onrust en de apneus lopen vaker op omdat de druk altijd later reageert. Een variabele druk van 8-20 cmh2o is ook veel te groot. Men raad meestal aan om het verschil in de druk tussen minimum en maximum niet te hoog te maken, 3 cmh2o wordt vaak geadviseerd. Ook kan de hoge druk Centraal apneu veroorzaken.

Een vaste druk van 9 cmh2o of zelfs van 8 cmh2o kan bij jou goed uitwerken. De EPR functie staat nu op max. 3 cmh2o maar zou ook op 2 cmh2o kunnen staan.
Ik heb gisteren mijn druk op 9 CPAP gezet. Ik heb een nachtje daarmee geslapen. Ik voel me nu een stuk beter maar moet nog even afwachten hoe dat vanmiddag gaat.

Een vaste druk geeft vaak meer rust tijdens het slapen.


Ik zag in jouw slaapregistraties dat je vaak last hebt van spontane wekarousals. Ook dit kan je zeer vermoeid maken.
Precies, een goede opmerking! Wat kan een oorzaak zijn?

Uit de officiële slaapregistratie rapporten komt naar voren dat je ook veel last hebt van Hypopneus, dus ademhalingsvermindering. Dat valt nu wel mee volgens de SleepyHead gegevens.


Ik vraag mij af of je niet teveel last hebt van restless legs? Wordt je daarvoor behandeld? Rusteloze benen kan je namelijk vaak laten ontwaken of bijna ontwaken. Ik zou mij daar eens oprichten als dit nog niet gebeurd is.
Ik weet niet of ik dat heb. Hoe kom ik er achter?

In het tweede slaapregistratie rapport, pagina 2, staat letterlijk dat je veel (56) arousals hebt door Restless Legs. Dit veroorzaakt vaak wek arousals waardoor je ook dodelijk vermoeid kan raken, doordat je uit je diepe slaap wordt gehaald en dus niet tot rust komt. Hiervoor kun je behandeld worden met medicijnen.

Verder zou je, nadat je neus is genezen, kunnen overwegen om met een neusdoppenmasker te gaan slapen samen met de kinband.

Het voordeel hiervan is dat de druk nog eens omlaag kan worden gebracht.
Ik heb ook vroeger een neusdoppenmasker geprobeerd. Ik kon die niet dragen. Ik kreeg het erg benauwd. Ik denk dat dat aan mijn neus lag. Wat is het voordeel om druk naar beneden te brengen?

Je kunt nu waarschijnlijk wel met een neusdoppenmasker slapen, daar er nu genoeg ruimte moet zijn. Pak je neusvleugels eens met duim en wijsvinger vast. Trek deze iets naar voren en duw deze iets omhoog. Sluit de mond en adem dan door de neus. Je zou nu meer lucht kunnen ervaren als zonder deze handeling. Dit is het effect van de neusdoppen en dan krijg je natuurlijk nog de druk van de toegevoerde lucht. Het voordeel om de druk omlaag te brengen, is het voorkomen van Centraal Apneu en het verminderen van Hypopneu. Ook voorkomt het het opgeblazen gevoel door dat lucht op een verkeerde manier wordt ingeademd. Ook is het rustiger slapen. Met neusdoppenmasker kun je meestal de druk met 10 % verlagen.


Lig je 's nachts ook vaak perioden wakker?
Elke nacht word ik rond 3:30-4:00 wakker. Ik ga dan eten, als ik dat niet doe, kan ik niet meer in diepe slaap komen. Lig het aan mijn apneu?

Door 's nacht wakker te worden, heb je vaak een honger gevoel. Iets lichts eten, yoghurt of zo of een cracker met een plak kaas. Heb je het Hormonen verhaal van Sandra gelezen? http://www.apneuvereniging.nl/forum/vie ... 40&t=10290


Heb je een vast patroon opgebouwd om naar bed te gaan en op vaste tijden weer op te staan? Ga je vroeg naar bed of pas na twaalf uur?
Sorry, per ongeluk jouw antwoord verwijderd. Je gaat dus tussen half tien en half elf naar bed. Een slaapfase duurt normaal zo 1,5 uur. Voor vier uur heb jij dus al 3 tot 4 slaapfases doorlopen. Normaal wordt men dan ook al wakker, dus zo vreemd is het niet. De tijd van de maaltijd ligt dan ook al ver achter je. Dus een trek gevoel kan niet vreemd zijn.

Voor nu sterkte en ik zou die druk voorlopig eens een weekje op 9 cmh2o laten staan en bijv. EPR op 2.
Ik zal nog proberen die ERP in mijn instellingen te vinden. Hoe kan ik mijn ideale druk achterhalen? Aan de hand van mijn slaaprapportage van Resmed of hoe ik me voel? Hoe vaak zou ik mijn rapportage uit mijn Resmed moeten halen en wat is het belangrijk om naar te kijken behalve AHI?

De EPR functie zit in het Medisch menu, daar waar je ook je druk aanpast. De ideale druk hoeft niet altijd de beste druk te zijn. Daar waar jij je goed bij voelt is het belangrijkste van alles. Uitlezen in SleepyHead is eigenlijk alleen nodig , als het minder gaat. Belangrijk is dat er geen CSR ademhaling wordt geregistreerd. Deze kan zeer vermoeiend zijn, zeker als het de klassieke vorm betreft. Dus ademhalingspatroon , ademstop, ademhalingspatroon , ademstop, ademhalingspatroon , ademstop, enz.

Sinds ik mijn eigen Resmed heb, ben ik zelf gaan doktoren. Ik zou graag een professionele hulp erbij willen gebruiken. Ook dit "gefragmenteerd," "MOGELIJK UARS"? Misschien heb ik een ander probleem erbij dan OSAS. Waar kan ik het beste naar toe zonder te te lang te wachten? Ik woon in omg van Eindhoven maar de afstand speelt geen rol.

Zelf dokteren is natuurlijk niet een normale werkwijze. Je AHI is in feite goed, zelfs zeer goed te noemen.Je vermoeidheid kan dus veroorzaakt worden door de vele wekarousals. Dus Restless Legs kan daar weldegelijk een rol in spelen. Merk je ook dat je benen in bed onrustig zijn? Heb je een vreemd gevoel in je benen, waardoor je ze beweegt? Daar bedoel ik niet het eventuele schokgevoel bij het in slaapvallen mee. Jou Huisarts kan je hier eventueel mee adviseren. Er zijn medicijnen voor om dit te onderdrukken. UARS is gewoon een blokkade van de bovenste luchtwegen en die kun je opheffen met behulp van de cpap.

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... NbOfWxWhoQ

Dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Een neusdoppenmasker zou dus ook al kunnen helpen daar de lucht directer door de neusgang wordt aangevoerd. Mijn tip, bespreek de mogelijkheid van Restless legs eens met je huisarts. Krijg je wel 1 keer per jaar een masker van je zorgverzekeraar via een leverancier, daar je zelf de cpap hebt aangeschaft?
ResMed S9™ Autoset
ResMed H5i™ Bevochtiger (niet in gebruik)
ResMed S9™ Climate Line
Maskers: Resmed Mirage FX

Re: ADVIES gevraagd AHI 0,4 vermoeidheid

6
Hallo Ruud,

Bedank voor je adviezen! Alvast excuses voor mijn taalfouten. Ik ben erg moe. Concentratie is slecht. Typen kost veel moeite. Zonder sterkte koffie gaat het bijna niet.
De MRA moet strak op de tanden zitten en de kracht op de kaak moet groot zijn daar deze de onderkaak naar voren moet trekken.
Gisterenavond had ik het erg benauwd in mijn masker. Ik kan al via mijn neus ademen maar ik voel dat ik de doorgang nog niet helemaal open is. Vannacht heb ik met een beugel geslapen (zonder CPAP). Ik heb mijn MRA zelf zo ingesteld dat mijn onderkaak in de dagstand blijft (niet extra naar voren gezet). Het helpt maar ik had vanochtend veel last van mijn 4 voortanden boven en onder. Ik voelde de wortels van de tanden bewegen door MRA. Ik heb 2 kronen boven en niet al te sterkte voortanden onder. Ik ben bang dat (als ik deze MRA beugel ga gebruiken) mijn voortanden zullen uitvallen. MRA beweegt behoorlijk deze tanden gedurende de nacht. Ik vond wel fijn om ZELF :wink: via mijn neus zonder masker te ademen. Geslapen: 23:45 - 7:30. Ik voel wel dat ik nu (11:00) moe ben.

Phil, ik zou goed uitkijken als ik jou was. Het gebit moet zich vaak herstellen en problemen met het gebit kan ook pijnlijk worden.


Overigens wordt vaak een MRA voorgeschreven bij een lage AHI, maar is er wel een slaapendoscopie geweest, dus onder een slaaproesje gekeken via een slangetje met camera waar de blokkade zit?
Nee, niet geweest. Ik heb ook nooit over een slaapendoscopie gehoord. Bedankt voor een goede tip! Dit wil graag laten doen. Kan dit elke KNO doen? Hier is een goede video met uitleg (voor andere mensen misschien, ook voor mijzelf voor later) https://www.sintlucasandreasziekenhuis. ... endoscopie

Kijk even op de website van de apneuvereniging of er een ziekenhuis bij jou in de buurt is met sterren uitgedeeld door de ApneuVereniging en mede door apneupatiënten beoordeeld en gegeven.


Daar anders een MRA ook geen nut zou hebben als het niet aan de onderkaak ligt.
Waar kan het anders aan liggen?

Het kan aan een blokkade liggen in de keel of tongbasis dat kan worden beoordeeld via een slaap endoscopie, het probleem zou misschien helemaal niet via een MRA kunnen worden opgelost. Men geeft vaak standaard een MRA voor een AHI tot 30 per uur. Daar ligt volgens mij het probleem. Eerst onderzoek via een slaap endoscopie en dan pas beoordelen in gezamenlijk overleg wat de behandelmethode wordt.
Vaak worden de problemen niet vermeldt en ook blijkt vaak na een aantal jaren dat de MRA niet meer voldoet en dat men toch moet overstappen op een Cpap.

Een vaste druk geeft vaak meer rust tijdens het slapen.
Ik heb de druk al op 9 gezet en ERP op 2. Ik ga 1 week mee slapen.
In het tweede slaapregistratie rapport, pagina 2, staat letterlijk dat je veel (56) arousals hebt door Restless Legs. Dit veroorzaakt vaak wek arousals waardoor je ook dodelijk vermoeid kan raken, doordat je uit je diepe slaap wordt gehaald en dus niet tot rust komt. Hiervoor kun je behandeld worden met medicijnen.
Dit heb ik over het hoofd gezien. Het verbaast mij weer dat mijn arts niets daarover heeft gezegd. Bedankt Ruud! Ik ben beetje bang om meteen medicijnen te gaan slikken. Het onderzoek is al 5 jaar oud. Is het misschien beter om een nieuw slaaponderzoek te laten doen? Kunnen Restless Legs door slaapapneu komen? Of staan ze los daar van?

Het kan, maar het kan er ook los van staan. Onderzoek via een PSG met plakkers op armen en benen kan dit aantonen. Medicijn gebruik kan bijwerkingen geven, maar hoofdzaak is dat de arousals verminderen waardoor jij je beter voelt.
Je kunt nu waarschijnlijk wel met een neusdoppenmasker slapen, daar er nu genoeg ruimte moet zijn. Pak je neusvleugels eens met duim en wijsvinger vast. Trek deze iets naar voren en duw deze iets omhoog. Sluit de mond en adem dan door de neus. Je zou nu meer lucht kunnen ervaren als zonder deze handeling. Dit is het effect van de neusdoppen en dan krijg je natuurlijk nog de druk van de toegevoerde lucht. Het voordeel om de druk omlaag te brengen, is het voorkomen van Centraal Apneu en het verminderen van Hypopneu. Ook voorkomt het het opgeblazen gevoel door dat lucht op een verkeerde manier wordt ingeademd. Ook is het rustiger slapen. Met neusdoppenmasker kun je meestal de druk met 10 % verlagen.
Ik heb een neusdoppenmasker thuis liggen. Die had ik vroeger uitgeprobeerd. Erg benauwd. Ik kon daarmee niet slapen. Misschien straks wel wanneer mijn neus helemaal geneest. Ik zal het zeker proberen!

Welk merk is dit en hoe oud is deze al? Silicoon kan in een jaar of wat ook verouderen en gaat dan plakkerig aanvoelen.
Door 's nacht wakker te worden, heb je vaak een honger gevoel. Iets lichts eten, yoghurt of zo of een cracker met een plak kaas. Heb je het Hormonen verhaal van Sandra gelezen? http://www.apneuvereniging.nl/forum/vie ... 40&t=10290
Bedankt voor de tip! Ik heb het gelezen. Nu snap ik waarom ik vaak honger heb.

Je gaat dus tussen half tien en half elf naar bed. Een slaapfase duurt normaal zo 1,5 uur. Voor vier uur heb jij dus al 3 tot 4 slaapfases doorlopen. Normaal wordt men dan ook al wakker, dus zo vreemd is het niet. De tijd van de maaltijd ligt dan ook al ver achter je. Dus een trek gevoel kan niet vreemd zijn.
Voordat ik naar bed ga, ga ik altijd nog een beetje eten. Anders kan ik niet in slaap komen.[/quote]

Doe ik ook vaak, even een schaaltje yoghurt voor het slapen gaan.


Krijg je wel 1 keer per jaar een masker van je zorgverzekeraar via een leverancier, daar je zelf de cpap hebt aangeschaft?
Ik krijg niets. Alleen MRA vergoed gekregen die ik niet gebruik. Al jaren betaal ik alles zelf (cpap, maskers, slangen). Ik koop zelf 2 maskers per jaar bij Vivisol. De laatste keer vroeg ik bij mijn KNO om een recept voor een masker. Geen probleem. Uitgeschreven. Ik heb Vivisol gebeld. Zij weigerden om op recept te leveren. Ik ben bij hen niet (door een arts) aangemeld. Dus zelf betalen, later zelf declareren. Gedaan. Betaald, gedeclareerd bij mijn zorgverzekeraar. Declaratie afgewezen. Ik snap niet helemaal waarom https://www.dropbox.com/s/exn2t4bhaj3n0 ... e.png?dl=0
Ik weet niet wat ik moet doen om tenminste maskers vergoed te krijgen.



Zorg dat je onder behandeling komt van een nieuwe longarts die je opnieuw een slaaptest PSG voorschrijft. Laat je op Apneu testen, beide vormen Obstructief en Centraal en geef ook aan dat je last hebt van onrustige benen. Vervolgens krijg je de test en geef dan aan dat je gebit te slecht is voor een MRA. Men zal dan een cpap voorschrijven, die je van een leverancier ontvangt in bruikleen. Ook krijg je dan jaarlijks een nieuw masker toegezonden vanuit het basispakket. Zorg in iedergeval een week voor de test dat je dan zonder cpap slaapt. Je loopt dan minder risico op een na-ijl effect van je huidige cpap. Het rapport zal dan beter aantonen hoe hoog je apneu is.
Zelf dokteren is natuurlijk niet een normale werkwijze. Je AHI is in feite goed, zelfs zeer goed te noemen.Je vermoeidheid kan dus veroorzaakt worden door de vele wekarousals. Dus Restless Legs kan daar weldegelijk een rol in spelen. Merk je ook dat je benen in bed onrustig zijn? Heb je een vreemd gevoel in je benen, waardoor je ze beweegt? Daar bedoel ik niet het eventuele schokgevoel bij het in slaapvallen mee. Jou Huisarts kan je hier eventueel mee adviseren. Er zijn medicijnen voor om dit te onderdrukken.
Ik merk daar helemaal niets van. Ik kan mij herrineren dat een paar jaar geleden ik een wondtje op mijn voet had. Ik wist niet waar het vandaan kwam en waarom het ging telkens open. Toen ik in bed ontdekte dat ik met min voet tegen de rand van mijn bad aan het krabben ( ik had geen jeuk) was. Dit deed ik onbewust mijn slaap. Ik ga zeker hiermee iets doen, ook met alle andere adviezen van jou. Ik wil een uitgebreid onderzocht worden. Welke kliniek zou je mij aanraden? http://www.apneuvereniging.nl/diagnose/ ... et-sterren
Ik wil niet 1/2 wachten zoals bij Kempenhaeghe. Ik had daar al ook een doorverwijzing voor gehad. Mijn zorgverzekering zei dat ze geen contract met ze hadden en daarom niets (of niet alles in elk geval) vergoede.

Vaak heeft een slaapcentrum of ziekenhuis een contract met een leverancier afgesloten die de cpap begeleiding in de titratie periode regelt en de patiënt hierin begeleidt. Vervolgens wordt de patiënt dan overgedragen aan een leverancier die een contract heeft afgesloten met jouw Zorgverzekeraar. Kempenhaege en het Sein staan hoog aangeschreven en hebben daarom vaak een wachtlijst van zo 3 maanden. Ik weet niet bij welk ziekenhuis jij een MRA heeft gekregen, en ook niet waar je woont. Kijk op het internet op OSAS enz in combinatie met ziekenhuizen in jouw directe omgeving.

Groet RuudJ
ResMed S9™ Autoset
ResMed H5i™ Bevochtiger (niet in gebruik)
ResMed S9™ Climate Line
Maskers: Resmed Mirage FX

Re: ADVIES gevraagd AHI 0,4 vermoeidheid

7
Geez, wat een hels instrument is de MRA zeg. Geef mij maar een briesje in de neus. Ik begrijp sowieso niet waarom men zo op de MRA hamert. Al met al zal het niet heel veel goedkoper zijn dan een CPAP outfit.
Phil schreef:
Ik zou 'n lief ding geven voor de uitslag van dat eerste slaaponderzoek... "gefragmenteerd," "MOGELIJK UARS"... jippie!
Wat kan dit voor mij betekenen? Wat kan ik nu doen?
Welnu, het is nog steeds een moeilijke diagnose, in ieder geval niet van "U heeft AHI 30, alstublieft CPAP" Maar vergeleken met mijn geval: Ik had een thuispolysomnografie van het Nederlands Slaapinstituut, en mijn EEG electrodes waren zo bevestigd dat de massa-electrode losscheurde toen ik in bed stapte. Geen EEG, geen arousals... dus het kwam neer op "U stopt niet met ademen, u heeft geen apneu. Hoepel maar op." Geweldig, ze hadden er geen enkele boodschap aan dat ik nota bene na 3 uur wakker werd met ademnood.

M.a.w. dat er een papiertje is waar UARS op staat is voor mij al wat waard.
Phil schreef:
Hoe lang in gebruik? Hoe lang was er verbetering? Hoe lang moe?
Sinds febr 2013. In het begin voelde ik veel verbetering, veel beter in elk geval dat het was. Ik (toen 35 jaar) stond buiten de adem toen ik 1 trap omhoog ging. Zo uitgeput was ik. Ik was jarenlang met de enorme vermoeidheid rondgelopen. Met mijn Resmed had ik een enorme vooruitgang geboekt maar toch moest ik veel sterkte koffie 'innemen' om mijn concentratie op pijl te krijgen. Ook dat hielp niet altijd. Vaak op tandvlees op mijn werk rondgelopen.
Ok, interessant. Ik was wel altijd fit, nam in een keer trappen naar de 10e verdieping, maar kwam ongelofelijk moeilijk op gang 's morgens (3 tot 4 uur na ontbijt zei ik nog geen boe of ba) en de rest van de dag bleef het stil in mijn hoofd, tenzij ik contact met andere mensen had om me te "activeren." En ik was zo ongelofelijk gespannen, dat merk ik nu; in de supermarkt, tijdens college etc. Tijdens m'n eerste week CPAP was ik zo mellow dat ik dacht dat er iets mis met me was :shock:

Om het maar bot te vragen: ben je 100 kilo bij 2 meter omdat je getraind bent, of kan het wat minder? (Ik ben zelf de laatste 8 jaar 70 kg bij 1,80m)
Phil schreef:
Drie dingen:

Heb je luchtlekkage onder controle? Van lekken word je gestoord in de slaap. Sleepyhead etc. etc.
Ik weet het niet of die onder controle heb. Ik kijk maar 1 x per jaar naar mijn rapportage van Resmed. Ik kijk wel op mijn Resmed naar een smile. Ik weet niet of 's nacht de lucht ontsnapt. Hoe vaak controleer je je rapportage en waar kijk je naar?
Ik weet niet helemaal wat je met een smile moet. De (hopelijk) vlakke lijn van de continue lekkaage is makkelijk genoeg af te lezen. Elke dag controleer ik met SleepyHead. Ik heb nu geen lekkage meer, dus wellicht laat ik het in de toekomst iets meer lopen (ik ben net 3 weken onderweg. Ik heb 'n F&P Simplus in gebruik genomen, deze lijkt nog minder tot lekkage geneigd dan de Quattro Air.
Phil schreef:
Het apparaat staat op Auto stand. Afhankelijk van events gooit het apparaat mogelijk de druk omhoog. Ik krijg zelf als ik me bijv. omdraai nog wel eens een FL of een hypopneu. Dat weet ik vanwege een nachtcamera. Als het apparaat daardoor de druk omhoog gooit kan dat de slaap verstoren. Ik heb begrepen dat ResMed agressiever is dan PRS1 (die ik gebruik) Probeer het een tijdje met een vaste druk.
Bedankt voor de tip! Wat is een voordeel van je camera?
Ik kan zien of de ongeregeldheid in de grafiek weg te strepen valt tegen een moment dat ik me omdraai. Het is natuurlijk geen apneu als je je adem inhaalt bij het omdraaien.
Phil schreef:
Je gebruikt een neusmasker. Blijft de mond wel dicht?
Dat is een goede vraag! Nee. Zonder band valt mijn mond open. Ik merk een enorm verschil met een kinband. Dit is idd een probleem!
Wellicht eens een fullface proberen?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: ADVIES gevraagd AHI 0,4 vermoeidheid

8
Hallo Ruud,

Code: Selecteer alles

In het tweede slaapregistratie rapport, pagina 2, staat letterlijk dat je veel (56) arousals hebt door Restless Legs. Dit veroorzaakt vaak wek arousals waardoor je ook dodelijk vermoeid kan raken, doordat je uit je diepe slaap wordt gehaald en dus niet tot rust komt. Hiervoor kun je behandeld worden met medicijnen. Je AHI is in feite goed, zelfs zeer goed te noemen.Je vermoeidheid kan dus veroorzaakt worden door de vele wekarousals. Dus Restless Legs kan daar weldegelijk een rol in spelen. Merk je ook dat je benen in bed onrustig zijn? Heb je een vreemd gevoel in je benen, waardoor je ze beweegt?
Ruud, je hebt gelijk!!!! :!: :D Erg bedankt voor je ontdekking!

Vanochtend was ik erg moe en ging op de bank slapen. Ik was al bijna ingeslapen toen ik in mijn been een schokje kreeg. Half uur later weer! Toen werd ik wel wakker van omdat ik nog niet in de diepe slaap was. Het is precies zoals op deze video https://www.youtube.com/watch?v=Pqke9lRn1h8

Ik kon mij ook herinneren dat ik vroeger dingen in bed deed, zoals deze man:
https://www.youtube.com/watch?v=oGHqaAKfmps
Sinds mijn kindertijd deed ik dat. Ik dacht dat het normaal was.

Zorg dat je onder behandeling komt van een nieuwe longarts die je opnieuw een slaaptest PSG voorschrijft. Laat je op Apneu testen, beide vormen Obstructief en Centraal en geef ook aan dat je last hebt van onrustige benen. Vervolgens krijg je de test en geef dan aan dat je gebit te slecht is voor een MRA. Men zal dan een cpap voorschrijven, die je van een leverancier ontvangt in bruikleen.
Mijn longarts vertelde mij (in 2012) dat ik niet in aanmerking voor cpap kwam vanwege de lage AHI. Ik zou dan een voorgeschreven MRI moeten gaan gebruiken en als die niet helpt dan zou ik dan voor cpap in aanmerking kunnen komen. Dat moet eerst bewezen worden met een nieuw slaaponderzoek met MRA in mijn mond gedurende het slaaponderzoek. Als daaruit zou blijken dat mijn AHI groter is dan 5 dan zou ik wel een cpap krijgen, anders niet! Daarom had ik zelf een cpap gekocht.
Nu heb ik 1 nacht met MRA geslapen. De volgende dag was ik kapot. Mag ik nu MRA weigeren en CPAP vragen? Wie beslist of MRA niet helpt. Ik of een arts?

Zorg in iedergeval een week voor de test dat je dan zonder cpap slaapt. Je loopt dan minder risico op een na-ijl effect van je huidige cpap. Het rapport zal dan beter aantonen hoe hoog je apneu is.
Dit is een zeer waardevolle tip! Bedankt! Mocht mijn AHI minder dan 5 uit het slaaponderzoek komen, krijg ik dan geen cpap vergoed?

Welk merk is dit en hoe oud is deze al? Silicoon kan in een jaar of wat ook verouderen en gaat dan plakkerig aanvoelen.
Ik heb een neusdoppenmasker van Opus. Die heb ik een paar jaar geleden gekocht. 1x gebruikt. Benauwd. Maar dat was voor de operatie. Ik zal die opnieuw proberen. Overigens heb ik momenteel ook erg benauwd in mijn Mirage masker.
Het kan aan een blokkade liggen in de keel of tongbasis dat kan worden beoordeeld via een slaap endoscopie, het probleem zou misschien helemaal niet via een MRA kunnen worden opgelost. Men geeft vaak standaard een MRA voor een AHI tot 30 per uur. Daar ligt volgens mij het probleem. Eerst onderzoek via een slaap endoscopie en dan pas beoordelen in gezamenlijk overleg wat de behandelmethode wordt.
Vaak worden de problemen niet vermeldt en ook blijkt vaak na een aantal jaren dat de MRA niet meer voldoet en dat men toch moet overstappen op een Cpap. Kijk even op de website van de apneuvereniging of er een ziekenhuis bij jou in de buurt is met sterren uitgedeeld door de ApneuVereniging en mede door apneupatiënten beoordeeld en gegeven.



Ik heb 27 juni een afspraak bij mijn KNO. Ik wil eerst mijn situatie daar bespreken:

Klachten
-Nog steeds erge vermoeidheid en slaperigheid overdag.
-Minimaal 1 keer nacht wakker
-Geen concentratie. Geheugenverlies.
-Kan niet goed werken en functioneren.

Vragen
-Is mijn neus bijna genezen? Gaat de neus nog meer open?
-Snurken (wat trilt ergens boven in de mond ter hoogte van de neus tijdens snurken?)
-Zittend kan ik veel beter slapen, zelfs zonder cpap. Waarom?
-Wat veroorzaakt een obstructie: verhemelte, huig, tong?

Thuis uitgeprobeerd
-Slapen met MRA. De volgende dag was ik kapot. Veel, veel erger dan met CPAP. MRA helpt niet. Daarnaast veroorzaakt MRA problemen met mijn gebit.
-Slapen met vaste druk CPAP

In 2012 onderzocht maar mij toen niet alles verteld. Tips van ApneuVereniging van nu:

-Upper airway resistance syndrome (UARS). Slaapregistratie rapport 19-06-12. Wat is mijn diagnose nu?
-Restless Legs. Slaapregistratie rapport 12-12-12. PLM in sleep 56 arousals. Wat is de oorzaak? Behandeling?

Graag zou ik willen:
-Slaapendoscopie
-Uitgebreid slaaponderzoek
-Een nieuwe CPAP via mijn verzekering krijgen
Laatst gewijzigd door Phil op 13 jun 2017, 14:19, 6 keer totaal gewijzigd.
ResMed S9™ Autoset
ResMed H5i™ Bevochtiger (niet in gebruik)
ResMed S9™ Climate Line
Maskers: Resmed Mirage FX

Re: ADVIES gevraagd AHI 0,4 vermoeidheid

9
Hallo persluchtpiraat,
Bedankt voor je antwoorden.
Geez, wat een hels instrument is de MRA zeg.
Heb je ervaring met MRA?
Welnu, het is nog steeds een moeilijke diagnose, in ieder geval niet van "U heeft AHI 30, alstublieft CPAP" Maar vergeleken met mijn geval: Ik had een thuispolysomnografie van het Nederlands Slaapinstituut, en mijn EEG electrodes waren zo bevestigd dat de massa-electrode losscheurde toen ik in bed stapte. Geen EEG, geen arousals... dus het kwam neer op "U stopt niet met ademen, u heeft geen apneu. Hoepel maar op." Geweldig, ze hadden er geen enkele boodschap aan dat ik nota bene na 3 uur wakker werd met ademnood.


"U heeft geen apneu." Dat komt mij erg bekend voor. Ook ik in 2012 kreeg "U heeft geen apneu. De oorzaak van uw vermoeidheid is waarschijnlijk van de psychische aard" terwijl op het papiertje UARS stond. [boese]
Ok, interessant. Ik was wel altijd fit, nam in een keer trappen naar de 10e verdieping, maar kwam ongelofelijk moeilijk op gang 's morgens (3 tot 4 uur na ontbijt zei ik nog geen boe of ba) en de rest van de dag bleef het stil in mijn hoofd, tenzij ik contact met andere mensen had om me te "activeren."


Dit komt mij ook erg bekend voor. Ze geloven jou niet. Ze denken dat je gewoon niet wil werken. Zonder een bewijsje van een arts hebben ze zo'n label snel geplakt. Dat vond ik het ergste van alles.
Om het maar bot te vragen: ben je 100 kilo bij 2 meter omdat je getraind bent, of kan het wat minder? (Ik ben zelf de laatste 8 jaar 70 kg bij 1,80m)


1,98/95. Hoezo?
Ik kan zien of de ongeregeldheid in de grafiek weg te strepen valt tegen een moment dat ik me omdraai. Het is natuurlijk geen apneu als je je adem inhaalt bij het omdraaien.


Heb je een ip cam? Waar wordt de opname bewaard? Op je computer? cloud? SD kaart?
Wellicht eens een fullface proberen?


Die heb ik ook thuis liggen. Ook zelf gekocht en betaald. Het probleem is dat de lucht onder ontsnapt. Moet de masker om de kin heen? Dat heb ik gedaan zodat mijn kin in de masker blijft wanneer de mond openvalt maar toch ontsnapt dan de lucht.
ResMed S9™ Autoset
ResMed H5i™ Bevochtiger (niet in gebruik)
ResMed S9™ Climate Line
Maskers: Resmed Mirage FX

Re: ADVIES gevraagd AHI 0,4 vermoeidheid

10
Phil, over het full face masker. De F&P Flexifit 431, Flexifit 432 en de Forma sluiten onder de kin. Fisher en Paykel heeft zover komt weet als enige FF maskers die onder de kin sluiten.

De opus360 vind ik een prettig masker. Silicoon stug, hard, irriteert in de neusgaten. Bij opzij liggen drukt dit frame de doppen uit de neusgaten waardoor er lekkage op kan treden.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: ADVIES gevraagd AHI 0,4 vermoeidheid

11
Ruud, bedankt voor je antwoorden. Ik heb FlexiFit 431 (Fisher & Paykel).

Mijn longarts vertelde mij (in 2012) dat ik niet in aanmerking voor cpap kwam vanwege de lage AHI. Ik zou dan een voorgeschreven MRI moeten gaan gebruiken en als die niet helpt dan zou ik dan voor cpap in aanmerking kunnen komen. Dat moet eerst bewezen worden met een nieuw slaaponderzoek met MRA in mijn mond gedurende het slaaponderzoek. Als daaruit zou blijken dat mijn AHI groter is dan 5 dan zou ik wel een cpap krijgen, anders niet! Daarom had ik zelf een cpap gekocht.
Nu heb ik 1 nacht met MRA geslapen. De volgende dag was ik kapot. Mag ik nu MRA weigeren en CPAP vragen? Wie beslist of MRA niet helpt. Ik of een arts?
ResMed S9™ Autoset
ResMed H5i™ Bevochtiger (niet in gebruik)
ResMed S9™ Climate Line
Maskers: Resmed Mirage FX

Re: ADVIES gevraagd AHI 0,4 vermoeidheid

12
Phil, als jouw gebit het niet toelaat om verder te gaan met de MRA, dan moet een longarts volgens de geldende Osas richtlijn jou toch in behandeling houden als jij extreme vermoeidheid ervaart. Er kunnen dan twee zaken spelen. Je hebt alleen veel ahi in rugligging en vrijwel niet in zijligging. Dan is er sprake van POSAS en zou een NightBalance kunnen helpen of volstaan. Heb je gewoon op de rug en in zijligging even veel apneus dan zou, ondanks de lage ahi (nu laag omdat je met een eigen cpap slaapt) toch geholpen moeten worden met een cpap als uit een slaaptest blijkt dat de AHI zonder hulpmiddelen hoog is. Al zou deze onder de 5 per uur zitten, maar jij bent vermoeid door de apneus, dan moet hij of zij helpen.

Dus second opinion aanvragen.


Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: ADVIES gevraagd AHI 0,4 vermoeidheid

13
Phil schreef:Heb je ervaring met MRA?
Nee, maar met wat ik gelezen heb kan ik een beeld vormen. Bovendien heb ik tinnitus die verband lijkt te houden met spanning in de kaak, dus het lijkt me een nachtmerriescenario.
Phil schreef: Dit komt mij ook erg bekend voor. Ze geloven jou niet. Ze denken dat je gewoon niet wil werken. Zonder een bewijsje van een arts hebben ze zo'n label snel geplakt. Dat vond ik het ergste van alles.
Om het maar bot te vragen: ben je 100 kilo bij 2 meter omdat je getraind bent, of kan het wat minder? (Ik ben zelf de laatste 8 jaar 70 kg bij 1,80m)


1,98/95. Hoezo?
De vraag kwam van m'n "autistische grondigheid." Ik bedacht dat algemeen gesproken zwaarlijvigheid ook hormonaal kan inwerken op de energiehuishouding overdag. Hoe dan ook, eerst beter slapen in ieder geval. Het is een ondergeschikt detail nu de PLMS aan het licht is gekomen.
Phil schreef: Heb je een ip cam? Waar wordt de opname bewaard? Op je computer? cloud? SD kaart?
Het is een ad hoc oplossing. Oude beveiligingscamera + USB capture onding + Motion software (http://www.lavrsen.dk/foswiki/bin/view/Motion)
Phil schreef:
Wellicht eens een fullface proberen?


Die heb ik ook thuis liggen. Ook zelf gekocht en betaald. Het probleem is dat de lucht onder ontsnapt. Moet de masker om de kin heen? Dat heb ik gedaan zodat mijn kin in de masker blijft wanneer de mond openvalt maar toch ontsnapt dan de lucht.
Ik heb geen ervaring met de genoemde types van Fischer & Paykel. Wel met de Resmed Quattro Air en de F&P Simplus. Deze laatste is nu mijn favoriet, deze zit als op mijn gezicht "gelijmd" (op de goede manier). De Simplus is ook makkelijker te wassen dan de Quattro Air. Beide maskers eindigen in het kuiltje tussen onderlip en kin. Beide maskers tolereren dat de mond een stukje opent, de Simplus beter dan de Quattro Air. Bedenk dat van alle maskers wel online een meetsjabloon is te vinden voor de goede maat.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: ADVIES gevraagd AHI 0,4 vermoeidheid

14
Hallo,

Update:

RuudJ, bedankt voor je tip! Dankzij jou heb ik een slaapendoscopie gehad en weet wat eraan de hand is. Hier zijn mijn foto's: https://photos.app.goo.gl/oAjy3xPwUDNu1KkE3

Er zijn 2 osbtructies:
1. verhemelte (ze kunnen mij daarop opereren) Ik heb class 3 - 4 https://photos.app.goo.gl/9A5N5bFrWPD2UCp23
2. collapse van strotklepje. Daar kunnen ze niets aandoen... Jammer :idea: ! Iemand ervaring hiermee?

Mijn tong valt niet naar binnen (veroorzaakt geen obstructie)

Ik krijg nog een slaaponderzoek voordat ik op mijn verhemlte geopereerd wordt.

:arrow: Alle tips en commentaar zijn van harte welkom!
ResMed S9™ Autoset
ResMed H5i™ Bevochtiger (niet in gebruik)
ResMed S9™ Climate Line
Maskers: Resmed Mirage FX