Dames: verandert jullie menstruatie ook door de apneu?

1
Even een vraag voor de dames hier: bij mij verandert mijn menstruatie en ik ben er vrij zeker van dat dit door de slaapapneu komt.
In de vele jaren dat ik met onbehandelde apneu rondliep, werd mijn menstruatiebloed alsmaar dikker en donkerder, tot het op het laatst uit een soort zwarte brokjes bestond, die ik ook tussentijds soms verloor (waarschijnlijk bleven ze 'steken' omdat het niet stroomde).
Sinds 8 maanden slaap ik met een CPAP, en de laatste maanden wordt mijn menstruatie weer zoals vroeger: helderrood, dun vloeibaar en alles komt er gewoon eens per maand uit.
Ik gebruik zo'n siliconencupje, dus het verschil is letterlijk meetbaar (bekertje zit vol, terwijl het eerst niet voorbij eenderde kwam).

Ik vermoed dat mijn bloed alsmaar dikker werd als gevolg van te weinig zuurstof 's nachts (hoewel ik niet een erg lage saturatie had, ik had meer hypapneu dan ademstops) en dat het nu weer gewoon bloed wordt. Het verschil is echter wel bizar groot, vraag me af of mijn vermoeden wel klopt?

Re: Dames: verandert jullie menstruatie ook door de apneu?

2
Linda, hoewel geen vrouw [bigsmile] sorry voordat, juist achter een Hypopneu kan vaak zuurstof desaturatie optreden.

Bij Ademstops ook, maar met gebruik van een cpap zal de desaturatie sterk verminderen.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Dames: verandert jullie menstruatie ook door de apneu?

3
Door de apneu verandert de hormoonhuishouding. Ik zou me voor kunnen stellen dat dit invloed kan hebben op je menstruatie. Ik heb begrepen uit de lezing van Sandra Houtepen dat de menstruatie zelfs kan stoppen en, nadat de therapie gestart is, ook weer opnieuw kan beginnen. Je denkt dan in de overgang te zijn maar dat is dan niet het geval.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Dames: verandert jullie menstruatie ook door de apneu?

4
Beste Linda,

Ik denk dat het verschijnsel van donker bloed geen verschijnsel is wat alleen bij dames optreed, maar wel bij iedereen die zuurstof gebrek heeft.

Voordat ik met de behandeling tegen slaapapneu begon, was mijn bloed bijna zwart omdat de saturatie beangstigend laag was. De juiste hoeveelheid zuurstof welke opgelost zit in het bloed, geeft het bloed een helder rode kleur, terwijl een grote hoeveelheid CO2 in het bloed dit donkerder zal kleuren.

Dit zou dus ook voor jou een verklaring kunnen zijn.

Houdoe,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Re: Dames: verandert jullie menstruatie ook door de apneu?

6
Nee, ik was al door de overgang heen op het moment dat deze presentatie gegeven werd. Ik heb het dus ook niet opgeslagen.
Ik weet dat de presentatie hier op het forum te vinden is. Ruud heeft al een aantal keren de link geplaatst. Misschien dat je dat nog een keer kunt doen, Ruud? Wie weet staat het erin. Anders kun je Sandra ernaar vragen via de mail.

Groeten
Agnes
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP