Heel vaak wakker worden

1
De laatste paar maanden word ik erg vaak wakker elke nacht. Sinds ik de CPAP gebruik slaap ik sowieso veel korter dan vroeger (zelden langer dan 6 uur), maar nu word ik ook nog eens 3 a 4 keer wakker. Omdat ik als ik tusendoor wakker word mijn hersenen niet op alert heb staan, maak ik telkens als ik wakker word in 2 seconden even een screenshot van mijn telefoon (waar de datum en tijd dan op staat) om vervolgens weer verder proberen te slapen. 's Ochtends zie ik dan hoe mijn ritme is geweest. Afgelopen nacht bijv. was het dit:

- 02.00 oogjes dicht
- 03.21 wakker (01.21 later)
- 04.43 wakker (01.22 later)
- 06.59 wakker (02.16 later)
- 08.19 wakker (01.20 later
- 10.20 eruit (02.01 later)

Raar, dat ik 's ochtends niet uitgerust ben ;-) Ik moet bij de tijden wel even vermelden dat ik een nachtmens ben (al zolang ik me kan heugen) en dat ik thuis werk, dus ik bepaal mijn eigen werktijden, wat een voordeel is bij slaapapneu.

Wat mij opvalt is de duur van de tijden tussen het wakker worden. Drie keer lag het rond de 1 uur 20 minuten, wat misschien een korte slaapcyclus is. Volgens de boeken duurt een slaapcyclus tussen de 90 en 120 minuten. De mijne is dan 80 minuten en daar gaat nog het tussendoor wakkerliggen vanaf. Het vreemde is dat ik telkens als ik waar word, wel heb liggen dromen, dus ik bereik in die korte tijd wel de droomslaap.

Mijn AHI ligt gemiddeld tussen de 2 en 4, maar als ik dan ademstops heb, kunnen die wel tot 30 seconden duren volgens SleepyHead.

Zijn er meer mensen die zo vaak wakker worden?

Re: Heel vaak wakker worden

2
Yep. Met regelmaat. Ik heb geen cijfers voorhanden zoals jij die hebt maar ik word gemiddeld 6 of 7 keer per nacht wakker. Ik heb nachten van 2 of 3 keer maar ook nachten van wel 10 keer. Gelukkig slaap ik ook vrijwel direct weer in.
Het heeft bij mij heel lang geduurd voor ik verbetering ervaarde (1,5 jaar), juist door het slechte slapen. Een cursus mindfulness heeft ervoor gezorgd dat ik wel dieper slaap, en toch ook wat minder vaak wakker word, daardoor ben ik me wel beter gaan voelen en heb ik inmiddels veel bereikt wat betreft conditie en gewicht. Toch is het slapen niet zo als ik graag zou willen. De mindfulness indachtig maak ik daar geen probleem meer van, "wat is dat is", waardoor het me ook veel minder belast. Ik richt me op wat wel goed gaat en geniet daarvan
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Heel vaak wakker worden

3
heel herkenbaar. Ik heb sinds kort (2 maanden) een cpap en wordt ieder uur wakker. Ik merkte dat dit voor een deel kwam doordat ik van mijn rug op mijn zij draaide en dan ging het neusmasker een beetje lekken. Van alles aan geprobeerd af te stellen maar nu ben ik mezelf aan het aanwennen om op mijn rug te blijven liggen slapen en ik denk dat dit heel langzaam steeds beter gaat. Nu is dit voor iedereen natuurlijk anders maar dit is mijn ervaring. Ik ben nu nog ca 3 x per nacht wakker.
Succes ermee.
Resmed airsence 10 met neusdoppen Airfit P10

Re: Heel vaak wakker worden

4
Juist op je rug slapen is funest voor mensen met apneu. Je tong , slappe huig en verhemelte kunnen op deze wijze sneller in je keel vallen en daarmee de luchtwegen afsluiten. Veel beter is het op de zij gaan aanleren te slapen. AHI in rugligging is vaak hoger dan in zijligging.

Dus probeer kort na het starten op de rug, je zelf zo aan te leren dat je automatisch op de zij gaat slapen. Heel belangrijk.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Heel vaak wakker worden

5
Hoi Ruud,
Klinkt heel logisch maar juist op mijn zij, lekt het neusmasker (mirage fx) heel snel. Op mijn rug zie ik dat de AHI 0,5 bedraagt zo gemiddeld dus dat lijkt niet iets om wakker van te liggen :-) zal ik maar zeggen.
Maar ik begrijp helemaal wat je zegt. Ik heb trouwens ook een neusdoppenmasker geprobeerd, maar ondanks dat dit veel comfortabeler zit, blaast deze te hard waardoor mijn mond open gaat en ik met een kurkdroge keel wakker wordt. Neusdoppen gaan dus morgen helaas weer ingeleverd worden (ik mag maar 1 masker van de verzekeraar hebben)
Resmed airsence 10 met neusdoppen Airfit P10

Re: Heel vaak wakker worden

6
Tverdeni, maak je geen gebruik van een bevochtiger dan? Droge mond wijst op mond lekkage. Een kinband kan dan een oplossing zijn. Een verwarmde slang geeft ook meer comfort. Bij het gebruik van een neusdoppen masker kan de druk ook vaak lager worden ingesteld doordat de lucht directer de neus in wordt geblazen.

Het lekken in zijligging wordt vaak veroorzaakt door een te slap kussen.

Je kunt beter een speciaal Apneu kussen gebruiken. Deze heeft aan de zijkanten een speciale masker uitsparing. Het beste kun je een stevig kussen gebruiken.

Mijn Apneu kussen is gemaakt van Nasa schuim ofwel traagschuim. Dit wordt zachter door de warmte overdracht van je hoofd en krijgt zijn oorspronkelijke vorm terug door afkoeling.

https://apneuvereniging.nl/forum/viewto ... e19c110fa2

Het kussen is niet groot. Een speciale uitsparing voor het slapen op de rug en bij het links of rechts omdraaien ligt je masker direct in de uitsparing.

Je kaak, wang en slaap ligt op het kussen en het masker in de uitsparing.

Bevalt goed en kussen gaat overal mee naar toe samen met de cpap en slangenhengel.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Heel vaak wakker worden

7
Het is niet iedereen gegeven om op je zij te kunnen slapen, bv vanwege slechte schouders of andere redenen.

Ik slaap ook op mijn rug met neusdoppen,
Met vaseline in de neus en de bevochtiger hoog, ( nu stand 6) is het te doen.
Met een lagere stand krijg ik een uitgedroogde keel.
Dus misschien dat nog eens proberen?