Re: Middagdutje met CPAP ?

2
Hans, 1 uur zonder cpap slapen = 6 uur slapen met cpap teniet doen. Natuurlijk als je hem niet bij de hand hebt en je valt toch in slaap, dan is het nou éénmaal zo, maar staat die in je nabijheid gebruik hem dan.

Zeker als je zware apneu hebt kan in dat ene uurtje ook veel apneu optreden en voel je je brakkig na afloop.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Middagdutje met CPAP ?

7
Door de zuurstoftekorten die ontstaan tijdens de ademstilstanden door zonder masker te slapen breng je je lichaam weer extra schade toe.

Als een apneu patient met een masker op slaapt , krijg je niet alleen (langzaam) herstel van je lichaam maar je brengt het ook geen extra schade meer toe , omdat je geen ademstilstanden/zuurstoftekorten meer hebt.
Door zonder te slapen heb je weer ademstilstanden/zuurstoftekorten = schade aan het lichaam.

De rust/herstel die je lichaam opbouwt in 6 uur slaap met masker breek je weer af door 1 uur zonder te slapen.

Groeten, Bram

Re: Middagdutje met CPAP ?

8
oei, das wel verschieten hoor. Nu moet ik zeggen dat ik sowieso nood heb aan die CPAP. Ik had zeer zware apneu .Bij de slaaptest had ik 385 onderbrekingen gehad . en ik moet zeggen dat slapen zonder mijn apparaat biezonder moeilijk gaat. Ik heb er echt nood aan.
Mijn Ahi situeren zich rond de 1,5 en hiermee ben ik meer dan tevreden.

gr

hans

Re: Middagdutje met CPAP ?

9
Ik vind het een beetje een moeilijk verhaal. Laatst had ik een test en heb ik een uurtje dat ding afgegooid en zonder geslapen. In dat uur bleek ik 97 ademstops gehad te hebben, dus dat is best serieus. Evengoed voelde ik me 's morgens okay. Af en toe gooide ik de cpap langer af. Het is zelfs gebeurd dat ik slechts 3 uur met cpap geslapen heb in een nacht van een uur of 7 a 8. Toch voel ik me dan best okay.
Ik vind dat verhaal van 1 uur zonder tegenover 6 uur met cpap lastig te geloven.

Re: Middagdutje met CPAP ?

10
Je kunt je misschien wel goed voelen, maar het probleem ligt in het feit dat adem stops zuurstof gebrek in je lichaam veroorzaakt en dat is zeer schadelijk voor je organen. Dus als je de cpap bij de hand hebt, gebruik hem dan.

97 stops per uur is zeker niet bevorderlijk voor de gezondheid.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Middagdutje met CPAP ?

11
Toch voel ik me dan best okay
Er zijn mensen die er jaren van ademstilstanden / zuurstoftekorten aan vooraf moeten laten gaan voor ze zich slecht gaan voelen en laten onderzoeken. Dus als je aardig therapietrouw bent zul je 'dat ene uurtje' niet meteen merken. Dat wil nog niet zeggen dat je tijdens de ademstilstanden geen zuurstoftekorten hebt en geen schade aan je lichaam toebrengt.

Re: Middagdutje met CPAP ?

12
je goed voelen is heel relatief , bij mij is het omgekeerd als ik lang en goed slaap met masker op voel ik me wat brak lijkt het maar de rest van de dag weet ik er meer uit te halen .

Andersom als ik per ongeluk (nu nog heel zelden) wakker word zonder masker lijkt het soms of ik me beter voel maar dan komt de rest van de dag en wil ik zo snel mogelijk plat .

Robin
Diagnose AHI 44 Resmed S10 + Resmed quattro AIR fullface mask /verwarmde slang cpap setting vast 9.4 Ahi 2.5 gemiddeld

Re: Middagdutje met CPAP ?

13
Zonder masker slapen? Alleen al bij de gedachte krijg ik het Spaans benauwd. Dat betekent: verkrampt in bed liggen,
niet in slaap kunnen vallen, wakker blijven om te luisteren of ik mezelf niet hoor snurken, en moe m'n bed uitkomen.
Hoe kort of lang ik ook slaap.., altijd met m'n masker op.

M.v.g.

René.

Re: Middagdutje met CPAP ?

14
Beste allemaal,

Ik heb nu sinds 2,5 maand een cpap, de Resmed, airsense 10 elite. Ik had een Apneu van 28, en ik zit nu met de cpap op een gemiddelde van 5,0 apneu's per uur.
Waar ik wel af en toe tegen aan loop is dat ik wakker word soms en dan duizelig ben en kortademig. Na een telefonisch consult met vivisol, ongeveer een week terug, is mij geadviseerd om de EPR, via 'instellingen' aan te zetten, de medewerker van vivisol veronderstelde dat ik waarschijnlijk met een tegendruk van 8,4 bar niet mijn volledige adem kon uitblazen. Ik kan niet zeggen of ik mij daar nu echt beter door voel, volgens mij zijn de apneu's iets gestegen, naar 5,5 gemiddeld nu. Ik ga vanacht de EPR weer eens uitzetten en kijken of dat verschil uitmaakt. Zijn er wellicht meer mensen die met dit euvel te kampen hebben?

Daarnaast had ik nog iets vandaag, na thuiskomst van mijn werk had ik een middagdutje gedaan en tot mijn schrik had ik een Apneu van 16 na 1,5 uur slaap. Mocht er iemand zijn die weet waar dit aan kan liggen?
Alle tips zijn welkom.

Groet Jeroen uit Zaandam

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Re: Middagdutje met CPAP ?

15
Hallo Jeroen, Allereerst nog welkom. Ik zag dat dit je tweede bericht is.

Wat je nog niet hebt vertelt, is of je ook de aanlooptijd gebruikt bij het starten van de cpap? Zoja, hoe lang het duurt om van 4 naar de ingestelde vaste druk te gaan?

Verder is van belang met wat voor masker je slaapt. Neusmasker of neusdoppen masker of full face masker?

Over het slapen in de middag. Dit is vaak een dutje van 20 á 30 minuten tot 1,5 uur. Vaak bereik je in deze tijd niet de diepe slaap en slaap je licht. Ook kan het zijn dat je meer op de rug ligt. Hierdoor kun je meer apneus krijgen. Deze kun je maar verdelen over in dit geval 1,5 uur.

Lees je zelf ook de cpap uit via het gratis programma SleepyHead?

www.sleepyhead.be

Daar kun je zien wat er gebeurt is in die 1,5 uur.

Kun je de vragen beantwoorden dan kan ik misschien beter beoordelen over eventuele benauwdheid problemen.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar