stoorzenders bij apneu

1
Nu mijn AHI's onder controle zijn (van 52 naar 1 per uur) vraag ik me af er mogelijk nog iets is wat mijn slaap negatief kan beïnvloeden.

Ik dacht zelf aan:
- saturatiegehalte te laag;
- niet voldoende diepe slaap.

Dat eerste kan je checken met een saturatiemeter. Maar hoe kan je dat tweede meten en hoeveel uur diepe slaap heb je nodig?

En zijn er nog meer factoren die van belang zijn bij een goede nachtrust (behalve voldoende uren slapen) ?

Re: stoorzenders bij apneu

2
Ik maak gebruik van de App Sleep Cycle van Northern Ab op mijn android telefoon. Voor die App hoefde ik maar €0,99 te betalen.

Je sluit je telefoon aan op de oplader en legt hem omgekeerd met het beeldscherm naar beneden op je matras.

Je zet wekker aan, indien gewenst, en de volgende dag kun je via een grafiek zien hoe je geslapen hebt.

Je kunt dan zien of je in je diepe slaap bent geweest en hoe vaak.

Vertrouw er niet 100 procent op. Ik gebruik hem nu 299 nachten.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: stoorzenders bij apneu

4
De App reageert op beweging (Android) of op geluid tijdens de beweging (Iphone). Als je de hele tijd stil in bed ligt, dan zie je weinig beweging in de grafiek. Op zich werkt de app redelijk goed. Maar zoals gezegd, ik kijk er wel naar, maar ga mij er niet druk om maken als de grafiek niet aangeeft wat ik zou willen wensen, zoals hij er uit zou moeten zien.

Normaal heb je in 8 uur circa 5 slaapfasen van circa 90 minuten, waar je vooral bij de eerste 3 slaapfases de diepe slaap zou moeten kunnen halen en de remslaap is in het begin korter en deze wordt in de latere fases steeds langer.

Je ziet die fases wel terug door de diepere dalen naar de diepe slaap en deze wordt inderdaad later in de nacht minder diep.

Voorbeeld:

Afbeelding


Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: stoorzenders bij apneu

5
Wees je er wel van bewust dat de telefoon opladen terwijl het ding op je matras ligt, zeer brandgevaarlijk is. Je zult de eerste niet zijn die op deze manier onaangenaam verrast wordt.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: stoorzenders bij apneu

7
Als je de tijd tussen de pieken bekijkt kom je aan circa 5 tot 6 slaapfases terecht. normaal duurt zo fase 90 minuten, maar bij jou lijkt de eerste paar fases iets langer dan een uur te duren, behalve dan die van 20 voor 6 tot 20 voor 8. Daar haal je ook bijna de diepe slaap.

Hoe voel je je?

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: stoorzenders bij apneu

10
Ruud J, schreef:Kan het zo zijn, dat je bij een lage ahi van 0,4 per uur je slechter voelt dan bij een ahi van hoger dan 1 of 2 per uur?

Groet RuudJ
Durf het niet te zeggen, Ruud.

Zal het een tijdje in de gaten houden. Als dat zo zou zijn, heb je daar een verklaring voor?

Re: stoorzenders bij apneu

12
Ruud J, schreef:Een echte verklaring niet, misschien dat hoe lager de AHI is, des te dieper je slaapt. En dat daardoor misschien vermoeider wakker wordt.

Groet RuudJ
Je zou toch zeggen, hoe dieper je slaapt, des te uitgeruster word je toch wakker... ??

Re: stoorzenders bij apneu

13
Zou ik ook denken, echter heb al vaak de ervaring gehad dat ik met een zeer lage ahi score meer vermoeidheid voelde dan met een iets hogere score. Ik viel met een lagere score tijdens het lezen van bijvoorbeeld de krant weer sneller in slaap. Of de krant moet erg saai zijn geweest [bigsmile] [bigsmile] [bigsmile]

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: stoorzenders bij apneu

14
wimbo schreef:
Ruud J, schreef:Een echte verklaring niet, misschien dat hoe lager de AHI is, des te dieper je slaapt. En dat daardoor misschien vermoeider wakker wordt.

Groet RuudJ
Je zou toch zeggen, hoe dieper je slaapt, des te uitgeruster word je toch wakker... ??
Absoluut niet!
Zoals met alles draait het om balans.
In de diepe slaapfase ontspannen je spieren.
(Er is zelfs een fase waarin je even helemaal verlamd bent. )
In deze fase herstelt je lijf.

In de lichte slaapfase droom je, waardoor je geest zich ontspant.
Dat moet in balans zijn.
Anders zal je je niet uitgerust voelen.

Afgelopen weken heb ik verschrikkelijk diep geslapen.
Onprettig diep, haast.
Ik heb geen dag gehad dat ik me écht uitgerust voelde.

Mensen die (bepaalde) slaapmiddelen gebruiken komen ook niet in de droomfase.
Die vragen zich ook vaak af waarom ze zo moe zijn: "Ik slaap toch genoeg? "

Na alcoholgebruik kom je niet meer in de diepe slaapfase.
Je slaapt snel, maar licht, warrig en vaak met veel dromen.
Gevolg: je wordt wakker met overal pijn. (Niet alleen je hoofd :) )

Dus zeggen dat je diep, en dús goed, geslapen hebt gaat niet op.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: stoorzenders bij apneu

15
Menno M. schreef: Afgelopen weken heb ik verschrikkelijk diep geslapen.

Menno, dank voor je uitleg!

Was het een gevoel dat je (te) diep had geslapen, of gebruik je ook een app of iets dergelijks?

Zoals al veel vaker hier gelezen op het forum, is een laag AHI dus niet zaligmakend. Je slaapritme (droom-, diepe slaap etc.) is dus ook van groot belang.

Re: stoorzenders bij apneu

16
Puur het gevoel Wim.
Van in slaap vallen tot wakker worden compleet van de wereld geweest zijn en dan bij het wakker worden zo'n warm, warrig bijna hoofdpijnachtig gevoel in je hoofd.
En geen app die me dat kan vertellen.
Meer dan 50 jaar slaapervaring.
Dan weet je dat gewoon.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: stoorzenders bij apneu

17
Hallo Wim,

Bij mij is het over het algemeen zo dat mijn ahi iets oploopt als ik goed slaap, en iets afneemt als ik slecht slaap. Mijn vermoeden is dat ik bij slecht slapen niet genoeg ontspan waardoor ik niet in diepe slaap kom en de keelspieren aangespannen blijven waardoor er minder apneu's ontstaan. Bij goed en diep slapen is dat andersom en heeft de cpap juist meer moeite om de apneu's als gevolg van ontspanning op te vangen.

Het blijft echter koffiedik kijken. Als jij voor je gevoel niet goed slaapt, vraag dan een tweede slaaponderzoek aan om andere slaapstoornissen uit te sluiten. En er kunnen natuurlijk ook andere zaken spelen, zoals stress of een ander lichamelijk euvel. Ik bleek bijvoorbeeld astma te hebben en sinds die wordt behandeld, slaap ik ook weer wat beter.

Succes,
Julius