Is CPAP nog wel nodig bij lage druk/AHI?

1
Ik ben vanaf begin 2016 aan de CPAP. Sinds een paar maanden heb ik mijn levenspatroon en ziektebeeld weer goed onder controle en stabiel. Ook het slapen gaat prima. Mijn vaste druk op mijn ResMed staat nu ingesteld op 5.5 en de AHI schommelt tussen de 0 en de 0.5
Graag zou ik willen weten wat mijn AHI is wanneer ik helemaal zonder CPAP zou slapen (Heb ik deze nog wel nodig?). Dien ik dit in een slaaponderzoek te laten meten of kan ik zelf nog verder gaan door de druk van mijn CPAP de komende weken telkens een stapje te verlagen zolang de AHI maar niet oploopt? Ik meen dat de ResMed een minimale druk levert van 4.

Re: Is CPAP nog wel nodig bij lage druk/AHI?

2
Webber, je maakt een grote denkfout. Een cpap is een hulpmiddel, net als een bril. Zonder bril kun je niet goed kijken.

Een cpap zorgt ervoor dat de Ademstops lager zijn dan bij de slaaptest. Stoppen met een cpap omdat de Ademstops nu heerlijk laag zijn, zorgt ervoor dat je weer terugvalt naar voor het gebruik van de cpap. In het begin zal je nog positieve na-ijl effecten bemerken van het cpap gebruik, maar dit zal snel weer afnemen.

Helaas is Apneu niet voor niets een chronische ziekte die levenslang duurt.

De druk zo fine-tunen dat de AHI zo laag mogelijk is kan, hoewel anderen ook daar nadelige gevolgen van hebben ondervonden.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Is CPAP nog wel nodig bij lage druk/AHI?

3
Beste Ruud, bedankt voor je reactie. Ik heb mijn vraag gesteld omdat er weinig informatie over is te vinden. Ik heb hierover ook gebeld met mijn zorgverlener die bij mij de CPAP heeft neergezet. Zij adviseren om de huidige druk niet te verlagen en lekker door te blijven gaan. In mijn achterhoofd heb ik wel de gedachte dat zij baat hebben dat ik aan de CPAP blijf.
Ik weet dat een CPAP een hulpmiddel is. Maar stel dat de symptomen die de Apneu veroorzaken dusdanig zijn aangepakt zodat deze zonder CPAP binnen het toelaatbare zouden zijn, dan zou het toch mooi zijn als je dan weer gewoon zou kunnen slapen zonder CPAP? Ik heb dit ook met mijn huisarts proberen te bespreken, maar die geeft aan hier te weinig kennis over te hebben. Dien ik naar een doorverwijzing met een longarts te vragen om een duidelijk antwoord op mijn vraag te kunnen krijgen?

Re: Is CPAP nog wel nodig bij lage druk/AHI?

4
Webber, als je bijvoorbeeld veel bent afgevallen (vaak is dit de enige reden/manier om minder ademstops te krijgen) is een nieuwe slaaptest inderdaad een mogelijkheid om te bekijken of een behandeling nog nodig is. Een tip vooraf is dan wel op zijn plaats. Vanwege het na-ijl effect direct na het stoppen van het gebruik van de cpap, raden wij (de vrijwilligers van de AV) aan om de cpap voor de nieuwe slaaptest dan twee weken niet te gebruiken voordat de slaaptest plaatsvindt. Op deze wijze kan het lichaam wennen aan de normale wijze van ademhalen in de nacht. Ook kun je wellicht ervaren dat de conditie hetzelfde blijft als met het gebruik van de cpap. Ook kan er een terugval ontstaan, waardoor je al kunt vermoeden dat de cpap wellicht toch nodig is. Hoe hoog was de AHI bij de allereerste slaaptest?

De meting van de slaaptest is zuiverder, dan als je tot de nacht van de slaaptest je cpap in gebruik blijft houden. Je kunt dit natuurlijk vooraf met je arts bespreken. Als je nog steeds onder behandeling bent van een longarts en je vorige slaaptest al weer een tijdje terug is geweest, kan het zinvol zijn om de slaaptest opnieuw aan te vragen.

Of daar een nieuwe verwijzing voor nodig is? Ik zou gewoon contact opnemen met de osasdeskundige waar je door wordt begeleidt. Zij kunnen je het beste vertellen wat je kunt of moet doen. Je zit daar toch al in het systeem.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Is CPAP nog wel nodig bij lage druk/AHI?

5
Duidelijk verhaal Ruud. Allereerste slaaptest was eind 2015. Hierbij is AHI van 40 geconstateerd. Daarna behandeling met CPAP gestart. Inmiddels veel afgevallen en ook afstand genomen van een aantal "verslavingen". Ik zal inderdaad gewoon eens contact opnemen met de osas-deskundige om te horen hoe hij er over denkt en of het verstandig is om eens een nieuwe slaaptest te doen.

Re: Is CPAP nog wel nodig bij lage druk/AHI?

6
Hallo Webber,

Ter jouw info: Ik heb zelf (weliswaar met instemming van mijn huidige longarts) mijn druk ook stapsgewijs verlaagd bij een gelijkblijvende AHI. Ik zit nu op 6, maar lager ga ik niet omdat ik bij een proefdutje met een druk van 5,6 een ademstop kreeg. Indien je met beleid te werk gaat en je je behandelaars op de hoogte houdt, is het dus heel goed mogelijk om de druk aan te passen zolang je AHI niet stijgt en jij je goed voelt. Een druk van 5,5 is echter al laag, dus ik kan me goed voorstellen dat jij aan een nieuw slaaponderzoek denkt. Gewoon aanvragen, zou ik zeggen en zoals Ruud ook zegt.

Succes,
Julius