wie weet het dan wel........

1
Hoi allemaal,

Ik kom helaas geen stap verder in mijn persoonlijke apneu verhaal, en hoop dat er hier iemand is die wel weet hoe het zit

mijn verhaal;

in mei ontdekte ze bij mij apneu 16.1. Ik heb een MRA gekregen, die ik inmiddels alle 50 slagen heb bijgesteld (verder kan hij niet), maar ik bleef/ en blijf snurken. Na een 2e slaaponderzoek MET mra, heb ik nog maar een apneu van 3. Opzich is dit dus goed schijnt. Maar zowel de KNO als de tandarts, kan niet verklaren, waarom ik dan wel blijf snurken. Mijn tandarts zegt, ik heb nog nooit iemand gezien met een apneu score van 3, maar die wel zo snurkt...........Ik heb begrepen dat snruken niet perse wilt zeggen dat je ook apneus heb. Elke dag als ik wakker word, merk ik dat ik een extreem droge neus heb, en ook last van veel opgedroogd snot (sorry beetje vies). Ondanks ik met een raam openslaap, hypo allergenen spullen gebruik, en de luchtvochtigheid gewoon goed is. Wie kan mij verder helpen of onderbouwen waarom ik last blijf houden van snurken en hoe kan het dat mijn apneu ineens zover gedaald is? Zou dit misschien kunnen omdat ik erge last heb snachts van Reflux (branden maagzuur) ? en als laatste de vraag waarom heb ik zo een enorme last van mijn borst en ribspieren ? De fysio noemt die verkampte ademhalingsspieren ofzo.........

Ik weet het zelf niet, en dus hoop ik op raad/advies van jullie.

Re: wie weet het dan wel........

2
Ik zou ondanks de MRA met een apneu van 3 per uur, toch een overstap maken naar een cpap. Het is niet goed om nog zo te slapen met een MRA in de allergrootste stand. Daar krijg je op den duur ook last van klachten en dan moet je uiteindelijk toch ook aan de cpap.

Slapen met een masker zal bij de eerste nacht al snurk vrij kunnen zijn.

Reflux klachten heb ik vaker gehoord hier op het forum. Misschien een houten balk onder de twee poten van je bed plaatsen bij het hoofdeinde? Je hele lichaam blijft dan in een juiste houding liggen. Zou je een bed hebben waarvan het hoofdeinde omhoog kan, dan krijg je toch een knik in zijligging en rugligging en dat lijkt mij niet lekker liggen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: wie weet het dan wel........

3
Beste,

als je kno-arts niet weet hoe het komt dat je zo snurkt is er ook geen slaapendoscopie gedaan om te kijken waar de problemen/blokkades zich voordoen.
Wil je van het snurken afkomen zal hier naar gekeken moeten en in combinatie of de mra dan ook wel een geschikte behandeling is.
Een cpap zou voor jou dan een betere behandeling kunnen zijn.

Doordat je nu 's nachts met een mra in je mond slaapt zit je mond vol. Waarschijnlijk ben je daardoor alleen door je neus aan het ademhalen. Dit kan idd een droge neus veroorzaken.
Wanneer zijn je reflux klachten begonnen? Had je deze al voordat je met de mra begon?

Daarnaast zoals Ruud ook al aangaf, als jij met je beugel volledig uitgedraaid slaapt is de kans groot dat je op den duur ook last gaat krijgen van kaak(gewrichts/spieren)problemen. Een lage ahi zegt dus niet alles in het geheel.

Re: wie weet het dan wel........

4
reflux heb ik al 15 jaar. slik hiervoor zuurremmers, maar werkt niet altijd helaas. Ja ik zal aangeven dat ik dan misschien die CPAP wil. Lijkt mij helemaal niets zo een machine, daarom was ik heel blij toen ze zeiden dat een MRA het voor mij zou oplossen. Echter, blijf ik idd snurken, en komt dit denk ik ook doordat ik teveel door mijn neus nu moet ademen. Blijft allemaal erg zoeken, snap dat niemand een pasklaar antwoord kan geven, maar als zo een KNO direct al zegt; ja ik weet het ook niet. Dan word je daar wel moedeloos van. Super bedankt voor jullie reacties, ik ga ermee aan de slag. Voor nu, ga ik mijn beugel niet bij stellen. Ik merk dat als ik een bevochtiger in mijn kamer heb, ik veel minder snuk. Vanacht was de snurk score volgens snorelab namelijk maar 4%. Eergister was hij 38% maar toen had ik last van maagzuur.