Nog steeds 6x per nacht wakker

1
Hallo,
Ik gebruik nu een aantal maanden een cpap en de AHI die ik 's morgens uitlees op de Resmed is meestal 0,0 of 0,2. Perfect dus.
De druk begint bij 5 (hij staat op automatisch) en het maximum staat op 7.
Ik slaap normaal in binnen een kwartier en ben dus aardig gewend aan het neusdoppenmasker inmiddels dat werkt zonder veel lekkage. Mijn kamer is schoon, bed is prima en de matras ook. Ik heb een lekker dekbedje en ik slaap alleen dus niets wat de nachtrust zou kunnen verstoren.

Mijn probleem is dat ik nog steeds ongeveer 6 x per nacht wakker wordt. Na 1 uur, half uur later, weer een uur later enzovoort. Dan draai ik me een keer om en slaap weer in binnen enkele minuten. Ik heb gegoogeld maar kan niks vinden wat mij zou kunnen helpen om dit probleem op te lossen.
Vandaar toch maar deze post gemaakt en ik vraag graag naar ideeën om minder vaak wakker te worden.
Ik zou er wat voor over hebben om een keer een hele nacht door te slapen. De enkele keer dat dit wel gebeurt, een uurtje of 7 achterelkaar, is na een feestje waarbij de nodige biertjes worden geconsumeerd :D Dan slaap ik wel zonder onderbreking maar om dat nu iedere avond te doen, is nou niet echt de oplossing. :wink:
Kortom: wie weet raad? Bedankt alvast.
Resmed airsence 10 met neusdoppen Airfit P10

Re: Nog steeds 6x per nacht wakker

2
Dit is voor mij heel herkenbaar. Ik ben nu bijna 3 jaar aan de CPAP, helemaal gewend, geen externe storing en ook ik word vaak wakker. Val ook snel weer in slaap. Heel vervelend.
Sinds kort gebruik ik een Fitbit (bewegingstracker) die ook de slaap registreert. Uit deze registratie blijkt dat ruim 70% van de slaap uit lichte slaap bestaat. Slechts 5 % is remslaap en ongeveer 3% diepe slaap (vaak nog minder). Ik kom met regelmaat slechts een keer per nacht in de diepe slaap en dan duurt het maar een paar minuten. Per nacht ben ik vaak minstens een uur wakker.
Hoewel ik best goed functioneer ( zeker vergeleken met de situatie tot een jaar geleden) merk ik dat dit effect heeft op concentratie en geheugen.
Ik ben weer in de molen gestapt van de KNOarts, vooral omdat ik veel gewicht kwijt ben en er iets moet met de afstelling van de CPAP, maar ik zal zeker ook de slaapstadia ter sprake brengen nu ik inzichtelijk heb dat die verhouding niet is zoals die zou moeten zijn.
Een oplossing heb ik dus (nog) niet voor je.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Nog steeds 6x per nacht wakker

5
Hallo Marion,

Hoe hoog was jouw Ahi bij de slaaptest en hoe hoog is de AHI nu?

Je slaapt met een full face masker, ben je daar ook mee begonnen?

Heb je ook ervaringen met ander type maskers?

Slaap je met een bevochtiger, eventueel met een verwarmde slang?

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nog steeds 6x per nacht wakker

6
Ik had daar ook last van na een jaar al met de CPAP te slapen. Heb me door laten verwijzen naar SEIN IN Heemstede. Kreeg weer een slaaponderzoek met CPAP en blijk idd een gefragmenteerde slaap te hebben. Ben nu met medicijnen begonnen omdat er verder niets aan te doen was. Heb nu Amitriptilyne en het werkt gelukkig.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195I met Tapatalk

Re: Nog steeds 6x per nacht wakker

7
Ruud J, schreef:Hallo Marion,

Hoe hoog was jouw Ahi bij de slaaptest en hoe hoog is de AHI nu?

Je slaapt met een full face masker, ben je daar ook mee begonnen?

Heb je ook ervaringen met ander type maskers?

Slaap je met een bevochtiger, eventueel met een verwarmde slang?

Groet RuudJ
Hoi ruud,
Mijn ahi was 37 bij de slaaptest en nu meestal 2 of 3 ofzo.
Neusmasker was geen optie omdat mijn mond steeds opengaat (zo is mij verteld).
Ik heb verder geen ervaring met andere maskers.
Ik heb een bevochtiger maar weet eigenlijk niet wat de beste stand is.
Er staat wel verwarmen, is dit dan de slang of alleen het water?
Ik slaap op zich wel snel in maar wordt wel regelmatig wakker en voel me sinds de cpap vermoeider dan daarvoor.

Re: Nog steeds 6x per nacht wakker

8
Marion, welk merk cpap heb je gekregen? Ik kan je beter van tips voorzien als ik weet welke je gebruikt.

Hoe bevalt een full face masker?

Misschien heb je wat aan dit berichtje over neusdoppen masker, maar vooral ook hoe je om moet gaan met het opzetten van het masker.

http://www.apneuvereniging.nl/forum/vie ... =4&t=11426

Ben je al weer terug geweest voor je eerste afspraak na de start met de cpap therapie.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nog steeds 6x per nacht wakker

9
Ruud J, schreef:Marion, welk merk cpap heb je gekregen? Ik kan je beter van tips voorzien als ik weet welke je gebruikt.

Hoe bevalt een full face masker?

Misschien heb je wat aan dit berichtje over neusdoppen masker, maar vooral ook hoe je om moet gaan met het opzetten van het masker.

http://www.apneuvereniging.nl/forum/vie ... =4&t=11426

Ben je al weer terug geweest voor je eerste afspraak na de start met de cpap therapie.

Groet RuudJ
Ik heb een resmed, evaluatie gehad na 4 weken gebruik. Ze hebben toen wel de druk verlaagd. Voor de rest kon het allemaal nog wel tijdje duren zeiden ze, dus misschien ben ik gewoon te ongeduldig.
Ik zal het topic eens gaan lezen, thx

Re: Nog steeds 6x per nacht wakker

10
Marion, de Resmed AirSense 10 neem ik aan?

Je kunt hier wat vinden over de mogelijkheden die je via Mijn Opties zelf kunt en mag instellen.

https://www.apneuvereniging.nl/forum/vi ... 44&t=10655

De EPR functie zit in het medisch menu. Zelf vind ik dit een onjuiste keuze, daar een drukverlaging bij het uitademen door de gebruiker zelf best kan worden ingesteld.

Een verwarmde slang de Climate line is aan te raden, zeker de komende maanden.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar