Steeds verkouden door gebruik CPAP

1
Al jaren gebruik ik een Philips System One, zonder de bevochtiger (vind ik niet prettig en heb ik niet nodig).
Eigenlijk heb ik weinig of geen problemen, apneus zijn beduidend minder.
Het vreemde is echter dat ik sinds een tijdje constant verkouden ben /allergisch lijk te zijn.
Ik wordt wakker omdat mijn neus begint te lopen en zodra ik echt opsta is het echt een ramp.
Niezen, loopneus en beroerd voelen.
Het duurt nu zo lang en ik ken dit niet zo erg, ik weet niet wat dit is.
Iedere dag maak ik het neusstukje schoon (Opus masker) en het hele gebeuren, inclusief het filtertje minstens 1x per week.

Herkennen anderen dit en zo ja, hebben zij daar een oplossing voor gevonden.
Ik neem nu een allergietabletje, dat helpt na een tijdje wel.
Volgens Mediq Tefa hoeft de CPAP niet voor onderhoud of zo.

Ik ben benieuwd naar reacties
Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.

Re: Steeds verkouden door gebruik CPAP

3
Je wordt elk jaar ook ouder. Je gebruikt al jaren de Philips Respironics system one. Weet niet hoeveel draaiuren deze al heeft gedraaid? Bij zo 16000 draaiuren wil men deze weleens vernieuwen.

Ik zou zeggen toch de bevochtiger gebruiken eventueel met een verwarmde slang, alhoewel deze voor de System one niet te betalen is namelijk €234,00.

Voor de Philips Respironics Dreamstation de opvolger van de System one is dit zo €63 of hoger.

Voor een Resmed S9 of AirSense 10 is dit €32,00

Ondanks dat je geen bevochtiger nodig denkt te hebben, lees dit eens door.

http://apneuvereniging.nl/forum/viewtop ... 40&t=10050

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Steeds verkouden door gebruik CPAP

4
bij mij zijn deze klachten verholpen door de bevochtiger toe te voegen. In het eerste jaar had ik die ook niet nodig maar de verkoudheidsklachten werden steeds heftiger. Ik nieste me helemaal gek.
Nu helemaal geen klachten meer.
Ik gebruik geen verwarmde slang.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Steeds verkouden door gebruik CPAP

6
Menno M. schreef:Als het allergietabletje helpt ben ik geneigd te denken dat je een allergie ontwikkeld hebt en dat het niet met het gebruik van je CPAP te maken heeft.
Menno, dat tabletje helpt ook bij verkoudheid wat.
Het onderdrukt de te heftige reactie van mijn neusslijmvlies.
Ook als ik niets neem wordt het probleem minder in de loop van de dag.
Het begint dus in de loop van de nacht op te komen, dat is voor mij een teken dat het met de cpap te maken kan hebben.
De lucht wordt via de cpap in mijn neus geblazen en op geen andere manier kan er iets in mijn neus komen volgens mij, toch!
Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.

Re: Steeds verkouden door gebruik CPAP

7
Ruud J, schreef:Je wordt elk jaar ook ouder. Je gebruikt al jaren de Philips Respironics system one. Weet niet hoeveel draaiuren deze al heeft gedraaid? Bij zo 16000 draaiuren wil men deze weleens vernieuwen.

Ik zou zeggen toch de bevochtiger gebruiken eventueel met een verwarmde slang, alhoewel deze voor de System one niet te betalen is namelijk €234,00.

Voor de Philips Respironics Dreamstation de opvolger van de System one is dit zo €63 of hoger.

Voor een Resmed S9 of AirSense 10 is dit €32,00

Ondanks dat je geen bevochtiger nodig denkt te hebben, lees dit eens door.

http://apneuvereniging.nl/forum/viewtop ... 40&t=10050

Groet RuudJ
Ruud, mijn System One 60 series is redelijk nieuw aangezien ik problemen had met de vorige twee.
Een ervan bleek echt problemen te hebben, de ander kwam (net als eigenlijk allemaal) omdat het metalen contactdelen van de 230 stekker erg kort zijn t.o.v. de totale pin en veel contactdozen een wat krap contactstuk hebben waardoor regelmatig geen contact gemaakt werd en de spanning weg viel.
Ik ontdekte dit bij toeval en het blijkt dat veel van die 2 of 3 naar 1 verdeelstekkers die je in een contactdoos kunt stoppen grotere contacten hebben waardoor je wel altijd contact maakt. Sindsdien geen problemen meer.
Dit was even een zijsprongetje :)

Ik heb een bevochtiger maar vind dat niet prettig omdat er dan regelmatig waterdruppels in het neusstuk kwamen en begonnen te pruttelen.
Dus gebruik ik hem al langer niet meer.
Dat zou dus met een verwarmde slang over zijn denk ik want dan kan het niet condenseren.
Op dit moment zit ik rond de 6600 uur met deze unit.
Anders moet ik toch maar eens kijken of die bevochtiger helpt.
Waar ik tegenop zie is dat gedoe met afgekookt water, nog vaker en meer schoon maken en zo.
Met steeds vocht in de slang en water in het reservoir heb je zo snel kans op bacteriën en DIE wilde ik dus juist niet hebben.

Ik ga die link bekijken, mijn dank.
Bob
Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.

Re: Steeds verkouden door gebruik CPAP

8
Gekookt water, gedestilleerd water, gedeminiraliseerd water: allemaal onnodig
Gewoon kraanwater en in de ochtend het bakje even afdrogen met een microvezeldoekje zodat je de kalkvorming een beetje in de hand houdt.
Als je het water elke dag even vervangt hoef je voor bacteriën geen enkele angst te hebben, aangezien die een paar dagen nodig hebben om zich te vormen.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Steeds verkouden door gebruik CPAP

9
Bob,

Vergeet dat gedoe met gekookt water.

Gewoon kraanwater gebruiken, elke avond vers water.

Als er kalkafzetting ontstaat, dan warm water met een scheut schoonmaakazijn er doorheen gemengd een uurtje of 2 laten staan en alles is weer schoon.

Bij de system one kun je behalve de speciale verwarmde slang van €234 inclusief deksel, ook de universele verwarmde slang gebruiken. Dat is de hybernite verwarmde slang met een adapter. Deze slang kost circa €46,00 inclusief adapter.

De temperatuur van deze slang is niet instelbaar.

Jouw system one heeft een verlichting rondom de ronde draaiknop.

Dit licht kan wit, blauw of Oranje van kleur zijn.

http://apneuvereniging.nl/forum/viewtop ... 45&t=10141


http://apneuvereniging.nl/forum/viewtop ... 40&t=10646


Succes

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Steeds verkouden door gebruik CPAP

10
Als ik alles zo lees denk ik dat ik toch maar eens moet overstappen op gebruik van de bevochtiger.
Mijn CPAP staat wat lager dan mijn bed tegenwoordig, dus ik denk dat ik niet meer het oude probleem zal hebben dat condens dat eventueel ontstaat naar mijn neus loopt. Ook heeft mijn vrouw een hoes voor de slang gemaakt, eigenlijk omdat ik gek werd van de geribbelde slang die langs de rand van het bed sleepte of bleef hangen. Een plastic zakje dat ik even over het stugge rubberen uiteinde doe zorgt dat ik de slang makkelijk in de hoes kan schuiven.
Bovendien ben ik verhuisd en is het raam niet meer direct naast mijn CPAP maar helemaal aan de andere kant, dat scheelt ook in temperatuur (vroeger had ik soms echt het gevoel van een bevroren neus, dus gebruikte ik dan wel de verwarmde bevochtiger die bij de System One zit).

Ruud, hartelijk dank voor het artikel, erg goed en duidelijk, ik laat het mijn vrouw ook nog even lezen.
Ook bedankt voor de tip om gewoon kraanwater te gebruiken (Menno en Ruud).
In ieder geval gebruik ik de CPAP iedere dag en ik ben van een AHI index van tussen de 25 en 35 vroeger, nu naar meestal tussen de 0,6 en 2,6 dus dat is op zich niet slecht toch.
Uitlezen van de SD card doe ik regelmatig met SleepyHead en dan zie ik even wat meer nog aan informatie.
Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.

Re: Steeds verkouden door gebruik CPAP

11
Hallo Bob,

Ik lees dat je klachten minder worden door het gebruik van een antihistaminicum. Bij mij was dit al jaren ook het geval, vanwege een boompollenallergie. Maar het vreemde was dat ze ook werkten buiten het pollenseizoen. Ik heb mij dit jaar in aansluiting op het OSAS-verhaal en ivm met moeizaam slapen met de cpap laten controleren door de longarts en daaruit bleek dat ik chronische allergisch geïnduceerde astma heb. Nooit bij stilgestaan!

Sinds ik dit weet ben ik zaken wat anders gaan aanpakken en de benauwdheids- en verkoudheidsklachten serieuzer gaan nemen. Ik gebruik nu de medicatie met strikte regelmaat en spoel regelmatig met een zoutoplossing om neus- en voorhoofdholten vrij te houden. Dat scheelt aanzienlijk, ook voor vermoeidheidsklachten.

Een bevochtiger en een verwarmde slang zijn bij astma/allergie zeer aan te raden, zo niet een must. Te droge lucht veroorzaakt namelijk nog meer irritatie met alle gevolgen van dien voor je luchtwegen (neus, keel, bronchiën en longen) en voorhoofdsholte. Je moet echter wel even de tijd nemen om de boel goed af te stellen, want te warme en/of te vochtige lucht is ook niet goed. Er is echter een grote kans dat je beter slapen en je luchtwegklachten zullen afnemen.

Maak je niet te druk over bacteriën en dergelijke. Bij normaal gebruik en regelmatig schoonmaken is dit totaal geen probleem, ook niet met een verwarmde slang. En mocht je net als ik allergisch zijn, dan kun je op voorschrift van de arts hypoallergene filters krijgen voor je cpap.

Succes,
Julius

Re: Steeds verkouden door gebruik CPAP

12
Bedankt alle voor jullie reacties.
De eerste nachten met bevochtiger waren veelbelovend.
Ik test nu nog tussen stand 3 en 4 voor de bevochtiger, weet nog niet wat ik aangenamer vind.
De hoes die ik al langer om mijn slang heb helpt zo te zien voldoende om condens tegen te gaan, het is ook niet meer zo koud in onze slaapkamer als vroeger. Mocht dit toch gebeuren kan ik een verwarmde slang via Mediq tefa krijgen voor circa € 78,-
Ik heb wel ook de mode ingesteld met Cflex+ Check, waardoor de CPAP wat beter reageert op hoeveel lucht ik nodig heb, dat werkt nog iets beter dan de standaard instelling Cflex+
Deze week komt er iemand van Mediq Tefa om samen met mij te kijken naar maskers, instellingen en of mijn System One gereinigd moet worden.
Vandaag nog weer even het Eson2 masker geprobeerd en nog steeds heb ik daar het probleem dat mijn System One niet lijkt te kunnen "synchroon" lopen met mijn ademhaling (de Brevida en Simplus ook niet) waardoor ik het spaans benauwd krijg en in paniek raak, ook gaan die maskers allen meer lekken dan mijn favoriete masker waarbij ik (en mijn vrouw) alleen de uitstromende lucht irritant vinden, dus daar heb ik al jaren zelf een soort van difusor gemaakt van een op maat geknipt )dun) gaasje dat ik met special medisch plakband vastmaak en vernieuw bij het schoonmaken van slang en masker.
Ik blijf bij mijn Opus Nasal Pillow Mask ook al is de Eson2 wel fijn met zijn difusor, waarbij ik het zelden benauwd krijg (ook niet met licht verstopte neus) en mij AHI lekker laag is. Vannacht maar 0,3

Nogmaals bedankt, ik vertel later wel hoe het afgelopen is met het gesprek en met mijn keuze qua slang voor de bevochtiger.
Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.

Re: Steeds verkouden door gebruik CPAP

13
Bob, voor de system one is dus alleen die dure met deksel voor €234,00 bij Linde Healthcare.

Buiten die slang past er ook nog de universele hybernite verwarmde slang op de system one, die kun je kopen voor circa €47,00 dus als jij voor die slang bij Mediq Tefa dan €78 moet betalen ben je wel duurder uit dan bij een andere leverancier via het internet.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Steeds verkouden door gebruik CPAP

14
Ruud, wederom bedankt voor je tip.
Vandaag Mediq Tefa thuis gehad, goed gesprek.
We hebben samen de instellingen doorgenomen en de druk wat verlaagd.
De opmerking was dat hoe hoger de druk, hoe meer de slijmvliezen en je neus reageren en je dus meer problemen kunt krijgen.
Verder was mijn aanpassing naar Cflex + Check prima, dan past de druk zich wat meer aan aan mijn situatie op dat moment.
Mijn vraag over wat System One Resistance X1 tot X3 precies doet was even geen antwoord op, wordt uitgezocht.
Mijn opmerking over dat probleem met die wat korte metalen pinnen van de stekker van de voeding wordt doorgegeven.
Verder wordt in mijn dossier gezet dat ik met Simplus, Brevida en Eson2 echt niet kan slapen en dat de Opus bij mij (met door mijzelf aangebracht difusor-achtig iets dan) het beste werkt en dat als F&P van plan is te stoppen met de Opus ik een seintje krijg en dus eventueel een deal met ze kan sluiten (voorraadje of zo).
Was dus wel nuttig gesprek ook al heb ik nog wat vragen op termijn.
Die verwarmde slang ga ik even mee wachten, eerst kijken of het zo goed blijft gaan met de bevochtiger waarmee ik nog geen problemen heb.
Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.

Re: Steeds verkouden door gebruik CPAP

15
Bob, Resistance X1 tot X3, hier kan ik wel een antwoord opgeven.

Philips Respironics maakt ook maskers. Bij deze maskers kan een bepaalde weerstand worden ingesteld en bij de gegevens van zo masker staat dan hoe dit ingesteld moet worden in de cpap.

Het X nummer staat dan vermeld. Dit is dus alleen bij Philips maskers. F&P maskers zoals de opus360 heeft dit dus niet. Ik weet niet of je bij de system one de mogelijkheid hebt om de masker instelling op pillow of kussen in te stellen.

Zoek eens op het internet naar

Resistance X1 tot X3 Philips mask

Je zult dan veel informatie over dit vinden. Ook pdf bestand met info.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Steeds verkouden door gebruik CPAP

17
Nou Ruud, ik heb nu een tijdje de Hybernite verwarmde slang via Vivisol, scheelt inderdaad een slok op de borrel qua prijs.
Ik merk wel wat verschil, maar nu is het lastig dat ik goed moet opletten dat er geen condens in komt als ik de verwarming uitschakel. Ik heb zo'n master slave verdeeldoos en als ik de CPAP aanzet gaat de verwarming aan, als ik de CPAP uitzet gaat de verwarming uit. Anders blijf je handmatig de boel aan/uit zetten. (zo heb ik het ook bij mijn pc: pc aan, rest aan en vice versa)

System One in de master en de verwarmingsslang in een slave.
Maar het is fris (vrij koud met dank aan mijn vrouw die dat graag wil) in de slaapkamer en als de verwarming uit gaat omdat ik 's nachts een pitsstop moet maken, dan vormt zich toch condens en die blaast dan weer in mijn neus.

Ik heb nog een vraag waar ik tot nog toe ook niets over kon vinden.
Ik heb dus nu CPAP-Check aan staan. Als ik dan 's morgens bij info kijk zie ik daar waarden staan, bijv. 14-30.
Wat houden die getallen in, de laatste is een vaste waarde, dat eerste getal wisselt.
Laagste was geloof ik 4, hoogste heb ik een keer iets van 20 gezien.
Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.

Re: Steeds verkouden door gebruik CPAP

18
Hallo Bob,

Heb jij een Apap of een Bipap?

C-CHECK OF CPAP-CHECK op aan dan controleert het apparaat wat de 90 % druk is.

Jij gaf aan 4 - 30, dit zijn uren. Ik heb jouw via de mail even een Engelstalige uitleg daarover gestuurd. Kijk even op blz 3 en 7 tot met 9 daar wordt een en ander uitgelegd.



Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Steeds verkouden door gebruik CPAP

19
Ruud, wil je mij opnieuw dat mailtje sturen, maar dan naar mijn juiste mailadres.
Op de een of andere manier stond mijn oude mailadres hier nog geregistreerd.
Ik heb dat aangepast nu.
Nu snap ik ook waarom ik nooit een melding kreeg als er een antwoord was :-(

Ik heb de Philips System One en ik heb volgens mij Bipap.

Alvast bedankt.
Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.