apneu en psychische onderliggende aandoening

1
Goedemiddag

Er is mij ter ore gekomen dat apneus voortkomen uit een psychische aandoening hetzij een angst, hetzij een nietverwerkte blokkade
Ik heb daar geen link meer van, omdat ik deze niet meer kan vinden, maar weet iemand hier iets meer van?

Tom
Devilbiss 54 SE-P met bevochtiger
Neuskap Resmed Mirage FX
DRuk vast op 5-5
Ramptijd 20(4) minuten ( wat dat ook moge betekenen)

AHI zonder 31per uur
Nu 2

Re: apneu en psychische onderliggende aandoening

2
Wel, ehrm, gezonde geest in een gezond lichaam.
Ik kan mij voorstellen dat je je adem inhoudt tijdens het slapen als je heel naar droomt t.g.v. grote zorgen.
En strikt genomen is dat apneu, aangezien apneu staat voor a (geen) pneu (lucht).
Maar dat is toch wat anders dan niet ademen omdat je ademcentrum even geen prikkel krijgt vanuit je hersenen of doordat je gehemelte in je keel zakt.
Dus of je nou echte apneu krijgt van een psychische aandoeningen....
Ik ben geneigd te zeggen van niet.

Maar: dit is gestoeld op een gedachtegang van mij. Niet op wetenschappelijke kennis.
Dus wie weet komt er wel een ander inzicht binnen hier.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: apneu en psychische onderliggende aandoening

3
Ik denk eerder dat de kans op het omgekeerde logischer is. Door de apneu wordt je zo moe dat je op een gegeven moment tot weinig in staat bent. Ik lees regelmatig dat mensen daar depressieve gevoelens van krijgen.
Ook ik ben benieuwd of iemand een ander inzicht heeft want in dat geval moeten we met de apneu niet bij KNO of longarts zijn maar bij de psychiater
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: apneu en psychische onderliggende aandoening

6
Tom, vaak krijg je angsten door dat je tijdens het slapen stikgevoelens krijgt en hierdoor wakker schrikt. Apneu ontstaat voornamelijk uit blokkades van je luchtwegen en/of dat de hersenen geen signaal afgeven om te ademen. dit is zoals Menno al beschreef.

Vaak wordt men naar een psychiater gestuurd, maar je kunt beter een slaaptest ondergaan en je laten behandelen met een cpap, of MRA. Wellicht een Slaap Positie Trainer.

Wellicht vind je hier nog wat meer info? https://www.apneuvereniging.nl/forum/viewforum.php?f=37

Groet Ruud j
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: apneu en psychische onderliggende aandoening

7
Dank allen,

Ik zal er eens verder in duiken. Ik kan me zo voorstellen dat een werkelijke obstructie van de keel iets fysieks is, maar het niet doorgeven van een prikkel door hersenen, een mentale kwestie zou kunnen zijn.
Gr
Tom
Devilbiss 54 SE-P met bevochtiger
Neuskap Resmed Mirage FX
DRuk vast op 5-5
Ramptijd 20(4) minuten ( wat dat ook moge betekenen)

AHI zonder 31per uur
Nu 2

Re: apneu en psychische onderliggende aandoening

8
Eens met Menno, Ruud en Agnes. Door slaapapneu kun je behoorlijk depressief, angstig en prikkelbaar worden. En dan zijn er ook nog de concentratie- en geheugenklachten en dissociatie-verschijnselen. Onderschat dit niet. Mochten er geruime tijd na de start van de behandeling van slaapapneu nog steeds psychische klachten zijn, dan kun je alsnog naar de psycholoog of psychiater.

Maar ik begrijp heel goed dat het zo kan lijken. Ik heb ook lang in het psychologisch circuit gezeten, maar dat hielp niet. Een cpap wel, al duurt het bij mij wat langer en kost het nu nogal wat moeite en geduld om de psychische veranderingen die nu optreden op de juiste manier te duiden en er mee om te gaan.

Succes,
Julius

Re: apneu en psychische onderliggende aandoening

9
Ik heb zelf een heel psychisch verleden opgebouwd. Bij meerdere psychiaters geweest, ook nadat onbehandeld-apneu bekend was. Natuurlijk ging het erover hoe moe ik was, hoe ik mij angstig/depressief voelde ect. Uiteindelijk diverse behandeling gehad waarbij ook klinisch. Daar durfde ze mij de garantie zelfs te geven dat mijn moeheid zou verdwijnen als ik beter met mijn emoties om zou gaan ect.
Ja, ik ben mij tijdens deze behandeling weer mens gaan voelen. Over blokkades gesproken op emotioneel vlak. Heeft het mij geholpen op apneu..... Absoluut niet. Moeheid was even erg als ervoor. Logisch want mijn onderkaak stond gewoon veel te ver naar achteren waardoor mijn keel dicht ging tijdens de slaap. Is dus echt een mechanisch probleempje in het lichaam.
Als de hersenen geen signaal afgeven om adem te halen.... Tja, ik denk niet dat je dit zomaar even op het psyche af kan schuiven.
Dan zouden heel veel mensen langs de psychiater kunnen voor allerlei zaken die fout gaan in de hersenen. Pijnklachten bijv.
Natuurlijk zeg ik niet dat psyche geen rol speelt in zaken. We weten allemaal dat moeilijke periodes in ons leven (stress ect) apneu verhogend werken. Toch wil dat niet zeggen dat als je echt ontspannen bent geen apneu zal hebben.