Hoe moet ik mijn AHI lezen?

1
Ik slaap al meerdere jaren met een Cpap. Ik heb last van OSAS en SCS syndroom.

Gebruik Resmed en masker met neuskussentjes. Ik voel mij meer uitgerust maar ik schrik soms behoorlijk wakker. Een hele nare ervaring ook voor mijn partner. Hoe moet ik de AVI lezen is mijn vraag. Heeft deze met alleen apneu's te maken of ook met het wakker schrikken?

Wie heeft hier ervaring mee?

Re: Hoe moet ik mijn AHI lezen?

2
Hallo Apneuresmed, Welkom.

Ik heb jouw bericht even afgesplitst en je eigen topic gegeven. De titel heb ik aangepast, want ik denk dat je AHI bedoeld ipv. AVI?

Groet RuudJ
Moderator.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoe moet ik mijn AHI lezen?

3
Als je de AHI bedoeld, dan is dat de Apneu Hypopneu Index. Deze geeft het aantal Ademstops (Apneu) en het aantal bijna Ademstops of wel ademhaling vermindering (Hypopneu) per uur weer.

Als je de Resmed AirSense 10 hebt, moet je dit in je slaap rapport op het display terug kunnen vinden.

Je ziet daar de totale AHI per uur, de totale AI (= Apneu Index), de totale CAI (CA = Centraal Apneu, geen signaal vanuit de hersenen om adem te halen).

Hypopneu = totale AHI minus totale AI

Obstructief Apneu = blokkade van de luchtwegen.
Centraal Apneu = open luchtwegen.

OAI = totale AI minus totale CAI

Je kunt dus de AHI via het slaaprapport op het display met deze cijfers berekenen.

Echter via het gratis programma SleepyHead kun je dit grafisch heel mooi weergeven en daarbij ook de tijdsduur in seconden zien hoelang een apneu duurt.

http://www.apneuvereniging.nl/forum/vie ... 64&t=11327

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar