Geheugentraining?

1
Velen van ons gebruiken een MRA of CPAP/ APAP, Bi level PAP. Voor het gemak gebruik ik in dit document alleen het woord CPAP. Veel gehoorde klachten bij mensen met Apneu betreffen de concentratie en de aandacht. In de media wordt geregeld aandacht besteed aan geheugenproblemen. In sommige TV programma’s wordt aandacht besteed aan geheugentraining. Er zijn ook spellen voor geheugentraining te koop. Veel mensen gaan er dus van uit dat je het geheugen kunt trainen dus daarom hier de vraag:

Kun je het geheugen trainen?
Als je een spier traint, wordt die groter. Je geheugen zit in je brein en het brein is geen spier. Hoe hard je ook oefent met de zogenaamde geheugentrainers je brein zal daardoor niet groter worden. Bijvoorbeeld: Als je traint met boodschappen lijstjes word je mogelijk heel goed in het maken van boodschappenlijstjes. Het antwoord is dus: Nee, je kunt je geheugen helaas niet trainen.

Is er dan niets dat je kunt doen?
De ernst van de problemen varieert nogal. Dat is niet altijd afhankelijk van de ernst van je Apneu. Het is bekend dat sommige mensen met een matige AHI ernstige klachten kunnen hebben terwijl bij anderen een hoge AHI geringe klachten geeft. Er zijn echter een aantal zaken die je wel kunt doen:
• Er zijn aanwijzingen dat therapietrouw met je MRA of CPAP verbetering geeft van je geheugen en concentratie problemen. Helaas niet altijd geheel en niet bij iedereen.
• Bijkomende complicaties zoals bijvoorbeeld Diabetes, Hart- en Vaataandoeningen etc. efficiënt behandelen.
• Voldoende nachtrust.
• Bij niet opknappen of bij hernieuwde klachten niet te lang afwachten maar weer contact opnemen met je arts.

Geheugen tips
Geen geheugentraining dus maar tips hoe je kunt proberen om beter te onthouden:
1. Belangstelling of motivatie
Zoals bij meerdere chronische aandoeningen wordt bij Apneu door de omgeving vaak gezegd dat je selectief onthoudt. Dat klopt ook want iets dat je echt interesseert onthoud je beter.
2. Aandacht
Hoe meer aandacht je aan iets besteed, hoe beter je dit onthoudt.
3. Herhaling
Als je iets echt belangrijk vindt herhaal je informatie dan vaak. Hoe vaker je iets herhaald, hoe beter je het onthoudt.
4. Tijd
Hoe meer tijd je aan iets besteed, hoe beter je het onthoudt.
5. Afleiding
Als je wordt afgeleid, is de kans groter dat je het vergeet. In een rustige omgeving met weinig afleiding onthoud je beter.
6. Organisatie
Informatie die je ordent is gemakkelijker te onthouden.
7. Diepte van verwerking
Informatie die je kunt koppelen aan iets dat je al weet onthoudt je beter.
8. Contextafhankelijkheid
Op de plek waar je iets hebt geleerd onthoudt je het beter. Als je niet naar die plek kunt gaan, ga er dan in gedachten heen en probeer op deze manier je herinnering op te roepen.

Geheugensteuntjes
Je weet dat je een slecht geheugen hebt en dat is lastig. Geheugensteuntjes gebruiken is echt niet gek of gemakzuchtig en je wordt er niet lui van. Je hebt het gewoon nodig. Wellicht weet je zelf nog zaken die je aan het volgende lijstje toe kunt voegen. Tips zijn altijd welkom.
• Maak gebruik van een prikbord of whiteboard
• Gebruik een agenda die voor jou gemakkelijk is. Dit kan een papierenagenda of de agenda in je telefoon, computer of Tablet zijn. Voor anderen is het gebruik van een kalender weer gemakkelijker.
• Maak gebruik van een alarm of kijk regelmatig in je agenda.
• Houdt vaste routines aan. Maak indien nodig ook dagelijks een planning. Kijk daar ook kritisch naar en stel die indien nodig bij.
• Structuur en regelmaat kunnen helpen.
• Bewaar je spullen op een vaste plek.
• Voicerecorder.
• Maak gebruik van het geheugen van een ander. Schaam je niet om te vragen.

Re: Geheugentraining?

2
Thea geweldig idee van jou ik denk dat velen hier wel wat mee kunnen
Ik in ieder geval wel dus bij deze mijn hartelijke dank

Met vriendelijke groet

BOEDHA (tje)

Re: Geheugentraining?

4
Misschien ook leuk om te weten hoe mensen geheugenwedstrijden winnen. Je hebt een clubje mensen wat het wereldrecord zinloze dingen onthouden steeds verbetert. (Ze moeten dan bijvoorbeeld een enorme reeks betekenisloze nummers onthouden en reproduceren)
Dat doen ze met een techniek waarbij je je een huis inbeeld. Dat kan een echt huis zijn wat je goed kent, maar het kan ook een zelfbedacht huis zijn met enorm veel kamers, als je erg veel wilt onthouden. Dat huis gebruik je om een volgorde te onthouden. Het eerste ding wat je moet onthouden, zet je bijvoorbeeld in gedachten bij de ingang, bij de voordeur dus.
Om letters te onthouden, kun je die koppelen aan bekende mensen of iets wat indruk op je heeft gemaakt. Of aan iets waar je emotioneel van wordt, of wat je heel mooi of juist heel vies vindt. Dan onthoud je het makkelijker. Vooral dingen met seks werken vaak goed.
Je zou bijvoorbeeld de B aan borsten kunnen koppelen. De C aan Bill Clinton, de D aan een enorme vieze d rol.

Stel dat je deze getallen en letters wilt onthouden:
6 B 7 d
Dan stel je je huis voor. Probeer voor je geestesoog te zien dat je door de voordeur naar binnen komt, en daar in het gangetje achter de deur een enorm stel borsten aan de muur hangt. (enorm, want het is een hoofdletter B) Het zijn niet zomaar twee borsten, maar zes borsten. 6 B dus. Je loopt in gedachten door naar de woonkamer. Daar liggen er 7 heel kleine vieze d rolletjes op het tapijt. (kleine letter d, dus kleine d rollen) Om die zeven extra goed te onthouden denk je aan iets wat met het getal 7 te maken heeft. Bijvoorbeeld de zeven dwergen van sneeuwwitje, die in de d rolletjes lopen te stampen.

Maak in gedachten een paar keer de wandeling langs die vreemde objecten in je huis. En dan onthoud je die op zich betekenisloze serie van 6B7d heel gemakkelijk.
Het is een goede manier om bijvoorbeeld nummerborden te onthouden. Maar ook namen van mensen of heel andere zaken kun je zo makkelijker onthouden.
De truc is steeds om via een ingebeelde vaste route door een huis een volgorde te onthouden, en door dingen uit te vergroten en te koppelen aan iets waar je bij gruwt/die je heel leuk vind/waar je iets anders heftigs bij voelt.

Laten we eens kijken naar iemand die steeds zijn sleutels vergeet en dat soort zaken.

De route kan dan bijvoorbeeld zijn:
douchen
aankleden
ontbijten
jas aan
verwarming uit
werktas mee
sleutels meenemen
naar je werk.

We maken een andere route, nu van de slaapkamer naar de voordeur.
Stel je dit voor:
Onder je bed leeft een naakte vrouw, die enorm stinkt omdat ze zich nog nooit gewassen heeft.
Zodra je met je blote voeten uit bed stapt, denk je aan haar en spring je onder de douche.
In de douche stel je je altijd een prachtig pak voor, wat elke keer nat wordt als je de douche aanzet. Oja, aankleden.
Als je je aankleedt, denk je aan een broodje wat in je kleren zit (dat zit er niet echt, je stelt het je voor). Er zit koffie in je zakken en een boterham met smeerkaas in je onderbroek. Bah! Oja, ontbijten.
Tijdens je ontbijt komt de naakte stinkende vrouw van onder je bed, loopt zwetend naar beneden en zo de voordeur uit. Oja, verwarming uit. Oja, jas aan en niet halfnaakt naar buiten.
Terwijl je je jas aantrekt hoor je in gedachten hoe de naakte vrouw buiten ruzie staat te maken met je baas, omdat ze haar werktas en agenda niet bij zich heeft.
Oja, werktas mee.
Vervolgens, net als je de voordeur al in het vizier hebt, hoor je in gedachten hoe de naakte vrouw op je deur bonst, doodsbang voor je baas, maar ze kan er niet in want ze heeft de sleutels niet. Terwijl je nog nagniffelt over het gezicht van je baas als die echt een naakte stinkende vrouw zou zien, pak je snel je sleutels en ga je naar je werk.
De toekomst is tegenwoordig ook niet meer wat ze geweest is.

Re: Geheugentraining?

5
Wat leuk je weer eens te zien Haanstra. Het geen wat jij beschrijft kun je natuurlijk ook in je dagelijks leven toepassen. Ik ga het proberen als ik weer iets heb waarvan ik denk: Als ik het hier opberg raak ik het niet kwijt. Vervolgens zet ik wekenlang het huis op zijn kop zonder het te vinden. Meestal duikt het na maanden op als ik het niet meer nodig heb :shock:

Groetjes, Thea

Re: Geheugentraining?

6
Dit verhaal ken ik. Heb mijn boortjes opgeborgen op een plaats waar ik het makkelijk terug kon vinden :roll: .Maanden later wilde ik schilderij ophangen, nergens boortjes te maken vinden. Dan maar nieuwe gekocht. Had ook een hamer nodig uit de gereedschapskist :D en ja hoor, daar waren de boortjes dus ook.
Conclusie: ik ga niet zoeken en wacht tot ze gevonden willen worden.
Groetjes Trees

Re: Geheugentraining?

7
Ik heb ook dat ik dingen vergeet. Ik had vroeger een redelijk fotografisch geheugen. Nu probeer ik een foto van het moment te maken, en dat in mijn gedachten op te slaan. Voor mij werkt dat prima. Verder heb ik heel vaak dat ik iets aan het doen ben, en ik weet niet meer wat. Ga ik ontbijten, en zet ik alles op tafel, dan weet ik dat ik van alles vergeet, maar wat? Ik ga dan eerst voor me uit zitten kijken, en bekijk wat ik op tafel heb staan. En dan: natuurlijk! Het brood! [bigsmile]
Of ik wil iets pakken in de koelkast, en als ikk de deur open heb, dan weet ik niet meer wat. Dan blijf ik gewoon zo lang staan tot het me weet invalt. :lol:
Ik moet nog brieven van de gemeente lezen, en beantwoorden. Maar zulk soort dingen schuif ik meestal op de lange baan.

Re: Geheugentraining?

8
Vanaf 2006 draait er op kantoor constant een Word document mee op de achtergrond met de spetterende naam "bijzonderheden". Die open ik als eerste en lees wat er gisteren, eergisteren tot een weekje terug zoal passeerde. Dan ben ik er weer bij.
Van telefoongesprekken maak ik gaandeweg het gesprek per dag aantekeningen, elke aantekening voorzien van een apart voorliggend koppeltekentje.
Als ik (overmorgen) teruggebeld wordt met een bepaalde vraag die me wel ergens bekend voorkomt heb ik het in mijn aantekeningen, simpel met ctrl f, wel gevonden. Ik moet zeggen dat ik er reuze handig in geworden ben en het helpt me door de dag, door de week. Sterker nog, ik moet dit document open hebben.
Dat is geen ramp, het is voor mij een hulpmiddel net zoals een rollator een hulpmiddel is voor veel andere mensen.
Vreet dat extra energie? Ja natuurlijk maar ja, mooier kan ik het niet maken.
Misschien zijn er medestrijders die er hun voordeel mee kunnen doen.

Re: Geheugentraining?

9
Hoi Hans,

Leuk, ik werk ook met allerlei hulpmiddelen en geheugensteuntjes. Vooral met mijn Outlook-agenda en takenlijst. Daarnaast zet ik al mijn afspraken ook nog eens in mijn mobiele telefoon, dan krijg ik van alle kanten op tijd piepjes. Mijn muur hangt vol met post-its en andere kattenbelletjes.
Ik gebruik ook een spiraalblok waarop ik al mijn aantekeningen maak tijdens telefoongesprekken, die ik dan een poosje bewaar.
Ik vind het wel steeds moeilijker om dingen te wissen of weg te gooien. Ik ben zo bang dat ik 't nog een keer nodig heb.....

Groet,
Anne Marie
Wie de volle zee niet kiest
zal nooit de diepte van het blauwe water zien!

Re: Geheugentraining?

10
Ik weet niet precies hoe ik in dit -oude- topic ben terechtgekomen. Maar voor mensen die hier ook per ongeluk terecht komen: het ligt met het geheugen - gelukkig! - een stuk genuanceerder dan het hier gepostuleerde 'hersenen zijn geen spier en kun je dus niet trainen'. Dat is ongeveer vergelijkbaar met 'mensen zijn geen vissen en kunnen dus niet zwemmen' - en gelukkig is dat ook niet waar. Maar mensen zwemmen wel anders dan vissen en hersenen trainen is ook iets volkomen anders dan spieren trainen. Maar het kan wel.

Eerst het voor ons apneuers slechte nieuws: sommige hersendelen, met name de hippocampi (ev. hippocampus) en de amygdala die betrokken zijn bij het geheugen, raken verstoord/aangedaan bij veel stress en onvoldoende slaap. Aangezien slaapapneu leidt tot een enorme toename in adrenaline, en daarmee van cortisol (het stresshormoon) wordt het hele stresssysteem in je lichaam aanjaagd en raken deze hersendelen dus verstoord in hun werking en/of op langere termijn beschadigd. Los daarvan heeft cortisol zelf ook expliciet een negatief effect op de hippocampus. Daarnaast spelen ook allelei hormonale ontregelingen, bijvoorbeeld vit. b12 gebrek een rol, nog even afgezien van de letterlijke stress van overbelasting en maar doorgaan. Kortom het valt te verwachten dat bij slaapapneu geheugenproblemen zullen optreden, niet alleen omdat we uitgeput en doormoe zijn en daardoor ons brein sowieso slecht functioneert, maar ook omdat er fysiologische schade optreedt vanuit meerdere mechanismen.

Dan het goede nieuws: het geheugen is wel degelijk te trainen. Recent (en niet eens meer zo heel recent) onderzoek in de neurobiologie laat zien dat hersenen, anders dan lange tijd is gedacht, uitstekend in staat zijn zichzelf te herstellen en vernieuwen. Mits ze worden gebruikt. En daarin zit de angel. Onze cognitieve functies, inclusief concentratie en geheugen, zijn niet anders dan netwerken van hersencellen, die onderling verbindingen leggen en samen tegelijk werkzaam zijn. De hoeveelheid en kwaliteit van die verbindingen, die blijkt dus heel afhankelijk van ervaring. Worden ze veel gebruikt, dan maken onze hersencellen heel veel nieuwe uitlopers en nieuwe verbindingen, en kort gezegd betekent meer verbindingen betere functie. Sterker nog, hersencellen blijken zichzelf zelfs helemaal te kunnen vernieuwen.

In de praktijk betekent het dit: waarschijnlijk heb je qua cognitieve functies de afgelopen jaren fors ingeleverd (ik ook). Misschien wordt het ook nooit meer zoals het was. Maar of er verbetering op gaat treden, substantieel en meer dan alleen maar door wat uitgeruster te zijn, wordt in hoge mate bepaald door je mentale activiteit. Kortom, als je wilt dat je brein weer beter gaat werken, zul je het moeten gebruiken. Voor mij is dit een stimulans de studieboeken uit de kast te trekken zodra ik weer enigszins kan, al zal dat wellicht nog even moeten duren. Vooralsnog gebruik ik wel geheugensteuntjes, maar probeer ik toch ook mentaal zo actief mogelijk te zijn en daar niet te gemakkelijk mee te zijn. Ik geloof oprecht dat alle 'hulpmiddelen' ook het risico in zich dragen zelfbevestigend te worden. Maar als het nog nodig is, dan is het nog nodig. Maar het kan mijns inziens helpen te weten dat mentaal actief zijn echt helpt om beter te worden.

Re: Geheugentraining?

11
Ook ik kwam hier "per ongeluk" terecht, wellicht doordat het een sticky post betreft en zodoende bovenaan de lijst staat?

Ik weet pas net dat ik OSAS heb en heb al een jaar het idee dat ik op mijn achterste benen loop. Ik vraag mij een beetje af in hoeverre ik het nu rustiger aan moet gaan doen op mijn werk. Ik heb het daar al over gehad met mijn directe leidinggevende en die lijkt vooralsnog erg meelevend en begripvol te zijn en open te staan voor allerlei opties. Ik ben al veel werk aan het afstoten naar collega's, maar heb ook een aantal zaken die ik moeilijker los kan laten en over kan dragen omdat ik de dossiers relatief goed ken en het idee heb dat ik overdragen vaak bijna nog meer tijd kost dan het zelf oppakken.

Ik ervaar echter nog steeds stress, van druk die ik mij vooral zelf opleg. Ik vind het lastig om hier mee om te gaan en in te schatten wat redelijke belasting is, waar ik niet onder lijdt.