Zo ongelooflijk verkouden dat de lucht er niet door komt.

1
Ik ben verkouden, pot en potdicht. Zo dicht dat er nu met het masker op en de CPAP aan geen spoortje lucht doorkomt. Ik lig met mijn mond open en er gebeurt helemaal niks behalve dat het masker zichzelf dreigt op te blazen.
Dan, heel langzaam, verandert er iets. Het piept en het kraakt in mijn hoofd. Ik kan een heel klein beetje inademen door mijn neus maar uitademen lukt niet.
Na zeker een kwartier, met het masker op, ademen door mijn mond, knarst en kraakt het opnieuw. Er plopt iets en ik hoor lucht ontsnappen door mijn mond.
Heel even kan ik in- en uitademen door mijn neus maar dat is van korte duur. De neus klapt weer dicht.
Als ik na 20 minuten vruchteloos proberen op de teller kijk, prijkt daar een AHI van 28. Wauw, en dat met masker op en nog geen tel geslapen.
Ik koppel de boel af en besluit naar de 24 uur apotheek te rijden voor een neusspray.
Dit heb ik in 3 jaar CPAPgebruik nog niet eerder meegemaakt, dat mijn neus zo dicht zat dat het apparaat de lucht er niet doorheen kreeg.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Zo ongelooflijk verkouden dat de lucht er niet door komt

2
Uiteindelijk twee keer moeten sprayen om de neus zo ver open te krijgen dat er iets van lucht door kon. Om 4.00u in slaap gevallen om 8.00u zat de neus weer zo dicht dat ik benauwd wakker werd.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Zo ongelooflijk verkouden dat de lucht er niet door komt

3
Jemig.
Da's niet leuk.
Maar hoe kan dat ding nou ademstops meten als je niet eens slaapt?
Ik heb hem wel eens geprobeerd te testen door mijn adem in te houden. Wel, hij deed niets.
Net of vooraf mijn ademhaling nog niet rustig genoeg was geweest en hij dus "wist" dat ik wakker was.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Zo ongelooflijk verkouden dat de lucht er niet door komt

4
Menno, de techniek staat voor niets toch?

Juist als ik wakker in bed lig krijg ik vaak een zee van centrale apneus over mij heen. Blijkbaar lig ik in gedachten en wordt er geen ademhaling signaal verzonden. Terwijl als in de periode voor het ontwaken vaak vrijwel niets heb.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Zo ongelooflijk verkouden dat de lucht er niet door komt

5
Ruud J, schreef:Menno, de techniek staat voor niets toch?

Juist als ik wakker in bed lig krijg ik vaak een zee van centrale apneus over mij heen. Blijkbaar lig ik in gedachten en wordt er geen ademhaling signaal verzonden. Terwijl als in de periode voor het ontwaken vaak vrijwel niets heb.

Groet RuudJ
Inderdaad Ruud.
Het lijkt een klein plastic kastje met een pompje.
Maar van binnen is het één en al sensoren en computertjes.
Niet te vatten eigenlijk, als je er bij nadenkt.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Zo ongelooflijk verkouden dat de lucht er niet door komt

6
Hoi Agnes,

Heel veel beterschap!
Je verhaal is heel herkenbaar. Dit had ik een paar dagen geleden. Gelukkig ben ik maar 1 nacht zo benauwd geweest.
Jouw tip van de dampo dichtbij de luchtinlaat heeft heel goed geholpen. Dat de luchtinlaat zo belangrijk is, daar had ik even niet bij nagedacht.
(Ik gebruik ook vaak uien om mijn neus vrij te houden. Maar had die gesneden uien aan de foute kant van de CPAP staan.)
Dus ik slaap de laatste dagen met dampo en uien op een bordje bij de luchtinlaat en dat werkt gelukkig. Wel is mijn AHI ook wat hoger. Vooral centraal en obstructief apneu. Wel lang niet zo hoog als bij jou.

Nogmaals heel veel beterschap en hopelijk blijft het bij jou ook maar bij één nacht......

Groet, Liesbeth
Resmed AirSense 10 Elite
F&P Eson 2
Ahi (zonder Cpap) 19
Na behandeling < 2