Re: Waarom...

21
Hetgeen logisch is.
De druk daalt immers heel even tijdens inademen?
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Waarom...

22
Het dal is het einde van de uitademing en het begin van de inademing waarbij erweer sprake is van een stijgende lijn.

De top is het einde van de inademing en het begin van de uitademing met een dalende lijn.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Waarom...

23
Menno M. schreef:Hetgeen logisch is.
De druk daalt immers heel even tijdens inademen?
Het lijkt me slechts een conventie, in SleepyHead is het precies andersom, dan is inademing de berg. Overigens toont de "V" grafiek geen druk, maar stroomsnelheid in liters/minuut.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Waarom...

24
Dank PLP voor de grafiek (hoe zij een arousal herkennen is mij echter een raadsel). Erg herkenbaar.

Nou, een heleboel interessante zaken nu.

AHI is zoals altijd in orde, dus daar hebben we niet meer over.

Gemiddelde druk was 8,42 met regelmatig pieken naar 9. Het klopt dat de Resmed eerst 8,8 kiest, maar hij schakelde daarna een paar keer door naar 9. De eerste piek trad op na een dubbele OA. Daarna zakte hij langzaam naar 8.6 om bij een periode van milde flow limitation weer naar 9 te schakelen.
Dat gaat eigenlijk de hele nacht zo door. OA's, HA's en CA's triggeren een directe piek naar 8.8, en flow limitations geven een lichte drukverhoging. Als er langere tijd niets gebeurt, daalt de druk langzaam naar 7,6.

De gemiddelde flow limitation is echter keurig laag: 0,04.

Ik concludeer hieruit dat de Resmed niet zelfstandig kan bepalen welke druk nodig is. Bij events rent hij kennelijk gewoon naar de maximaal ingestelde druk en bij elk piekje in de flow limitation schroeft hij de druk met 0,2 op. Dus als ik de bovendruk bij wijze van spreken op 20 zet, zal hij dat waarschijnlijk op enig moment wel halen zolang er events blijven optreden. Ik zie ook dat er geen sprake is van achter de feiten aanlopen, behalve dan bij het eerste event, of als er lange tijd niets gebeurt. Voor de rest zorgt het algoritme voor een regelmatig drukniveau.

De leksnelheid is echter 32%. Da's nie goe. Ik werd ook wakker van het 'puffen' en een droge mond. Maar het eerste deel van de nacht ben ik wel diep weg geweest en ik voel me weliswaar nog niet goed, maar wel minder brak. In ieder geval niet hondsberoerd.

Ook niet goed is het ademtempo. Ik zak gemiddeld wel naar 17-18, maar er zijn nog steeds flinke periodes van 20 en meer, vooral het begin van de nacht. Het lagere tempo komt vaak pas als ik wakker ben geweest en daarna minder diep slaap.

Wat nu?

Het lijkt me niet verstandig om ver van de voorgeschreven druk af te wijken. 10 zou ik nog wel kunnen proberen, maar ik heb al moeite met deze druk, dus dat ga ik nu niet doen. Ivm met de UARS ben ik wel blij met de lage flow limitation. Dat scheelt echt aanzienlijk vergeleken met de druk van 6,2. Ik adem ook ruimer, dus dat is alleen maar winst.

Het uiteindelijke doel is gezond slapen en bij UARS komt dat erop neer dat je je lichaam moet verleiden zich te ontspannen door middel van zo weinig mogelijk events en flow limitation.

Dus ik laat dit even zo staan om te kijken wat er gebeurt en als de lekkage zo blijft, bestel ik wellicht een full face. Verder ga ik door met ontspannen en de chiropractor.

Iedereen bedankt voor de hulp tot zover. Ik stel het zeer op prijs. Alle verdere tips zijn welkom.

Groeten,
Julius

Re: Waarom...

25
Julius, die lek snelheid is dat het behaalde maximum? Bij mij was die 81.6 liter/min gedurende slechts 2 seconden. Dus kijk ook naar de tijdsduur die daarbij hoort. Mijn gewogen gemiddelde was 1,46 l/min. Hoewel ik er nog niet achter ben gekomen hoe men aan dit cijfer komt.

Hoe was het aantal incidenten bij UF1 en UF2?

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Waarom...

26
Ruud, voor leksnelheid kijk ik altijd naar de 95%-waarde.

Ik had vannacht:
Med: 2,4
95%: 31,8
max: 51,6

Ik zie ook in de grafiek de beruchte grijze stukken.

Ik zat net naar die UF1 en UF2-waarden te kijken en nu staan ze ineens wel overal vermeld. Kennelijk ging er gisteren iets niet goed.

Over het algemeen komen er vooral UF2-incidenten voor. Vannacht waren het 4, maar er zijn nachten bij van in de 20 en zelfs tegen de 40.

Re: Waarom...

27
Okee, ik zie nu wat voor events dat zijn. Het zijn steeds korte periodes waar ik lig te pruttelen, met een hoge flow limitation, onregelmatige flow curves en meestal eindigend in korte OA. Gisternacht traden er veel van deze events op voordat ik wakker werd met ademstops.

Hmmm...

Ik neem aan dat het de bedoeling is dat je deze optelt bij het AHI. Aangezien ik meestal onder 1 zit, zou dit betekenen dat ik er maximaal 32 per nacht mag hebben om onder de 5 te blijven.

Re: Waarom...

28
Jools schreef: Het uiteindelijke doel is gezond slapen en bij UARS komt dat erop neer dat je je lichaam moet verleiden zich te ontspannen door middel van zo weinig mogelijk events en flow limitation.
Umm, meer ontspanning is meer vernauwing?

Overigens, druk verhogen is geen sinecure. Als FLs en RERAs hardnekkig blijken te zijn, dan past men Pressure Support (bilevel) toe. http://www.cpaptalk.com/our-collective- ... BiPAP.html

Hier nog een discussie http://www.apneaboard.com/forums/Thread ... y-syndrome
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Waarom...

29
[quote="persluchtpiraat]
Umm, meer ontspanning is meer vernauwing?[/quote]

Tja dat is de paradox. Met meer ontspanning bedoel ik meer diepe slaap waarin de spieren van de luchtweg ook ontspannen. Bij (laten we het maar even) UARS (noemen), gebeurt dit niet. Vanwege de dreigende belemmering vertikt het lichaam het gewoon.

Maar meer ontspanning in het algemeen (verlagen van stress) kan ook uit juist zorgen voor een minder benauwde ademhaling, waardoor de luchtweg beter open blijft.

Het is dus een kwestie van de vicieuze cirkel doorbreken.

Verder dank voor de artikelen. Ik adem beter met de EPR, maar dit lijkt meer events te geven en bovendien een neiging tot hyperventilatie. 'Zucht...'

Re: Waarom...

30
Hi Julius, bij het aanvinken op die pagina in SleepyHead verschijnt in een pop up de tekst dat deze moet zijn aangevinkt voor het laden van de data.

Dit is dan de reden dat er gisteravond niets verscheen, terwijl dat vandaag wel gebeurde nadat je de gegevens geupload had.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Waarom...

31
Begrepen, Ruud.

Ik ben de gegevens van vandaag en de afgelopen maand opnieuw aan het bestuderen, icm met de info van PLP. Conclusie is dat ik een hogere druk nodig heb om de FL te beperken, maar niet te hoog omdat ik daar niet tegen kan. EPR is een mogelijkheid en APAP is een mooi instrument om pieken te pareren.

Ik ga nu proberen een sweet spot te vinden. Vannacht begin ik met APAP 7-8 met de EPR op 3. Hopelijk slaap ik dan ontspannen in en dan mag de APAP ingrijpen als de FL oploopt. Hopelijk blijven de UF2-events achterwege, en als ze wel optreden kan ik checken of de APAP daar überhaupt op reageert. Mocht dit niet lukken, dan kan de bovendruk altijd nog een tikje omhoog, maar verder dan 9 wil ik niet gaan.

Ik hou ook in mijn achterhoofd dat het niet de bedoeling is dat alle events verdwijnen. Er mogen er heus wel wat plaatsvinden, zoals dat bij iedereen 's nachts gebeurt. Mijn doel is de vicieuze UARS-cirkel te doorbreken door een ventilatieomgeving te creëren waarin het lichaam weer ontspannen kan ademhalen, icm met alle andere maatregelen om stress te verminderen.

Re: Waarom...

32
Dus als ik je goed begrijp, min. Druk 7 cmh2o met EPR druk 4 en max. Druk op 8 met EPR op 5 cmh2o.

Als het nog niet lukt, is het dan misschien beter om de onderdruk met kleine stapjes te verhogen per 0,2 cmh2o, voordat je de max.druk gaat verhogen? De min. druk verhogen houdt de FL tegen, terwijl de max. druk de al bestaande Apneu moet wegblazen. Maar daar heb je er veel minder van.

Zal mij benieuwen.

Zelf ben ik deze maand met vast 8 met EPR 1 dus 7 uitademing begonnen. Mijn ahi zit nu regelmatig op 1,5 per uur ipv tussen 2 en 3. Ziet er naar uit dat ik het jaar uitga met een gemiddelde van 1,86 per uur/mnd ipv telkens tussen 2,4 en 2,8 per uur.

Na ruim 6 jaar nog steeds zoeken naar de Sweetspot.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Waarom...

33
Ik baseer mij voornamelijk op deze artikelen. Ik heb gemerkt dat ik makkelijker uitadem met EPR 3, en dat hebben meer UARS-klanten. Dat helpt met ontspannen. Een constant lagere druk kan ook helpen, maar dat geldt niet voor mij. Ik heb een hogere druk nodig om de FL laag te houden, maar ook weer niet te hoog. Dus ga ik er tussenin zitten.

Ik ben ook benieuwd. Ik heb ook een slaapmonitor gedownload (niet Sleep Cycle, want dat kost 30 euro per jaar). Goed voorbereid dus!

Mooi dat je toch wat vooruitgang boekt, Ruud. Zo zie je maar weer dat je eigen sleep tech spelen binnen de grenzen der rede heus wat kan opleveren.

Re: Waarom...

34
Julius, sleep cycle voor Android kostte mij €0,99.

Ik heb nu daarbij de App Sleep Better gedownload van Runtastic. Geeft meer informatie weer.

Kostte niets en werkt samen met Steps = stappen teller ook van Runtastic.

Vannacht ga ik voor het eerst Snorelab gebruiken. Deze neemt ook het geluid op. Mijn vrouw en kinderen klagen dat mijn Resmed of ik geluid produceer. Uiteraard hoor ik niets [bigsmile] en geef ik nooit toe en krijg dan iederéén over mij heen. Mijn vrouw snurkt, maar komende twee nachten werkt zij, dus een mooi moment om op te nemen.

We zullen het beleven.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Waarom...

36
Het nut van EPR is niet noodzakelijk slechts subjectieve ontspanning. EPR is een beperkte vorm van Pressure Support (beperkt tot max. 3 cmH2O). Een Bilevel apparaat is met PS tot en met 3 cmH2O functioneel gelijk aan een apparaat met EPR (bepaalde parameters voor de ademhalingscyclus daargelaten). Wil je dus "EPR 4, 5 etc." dan is bilevel dus de manier.

Met voldoende pressure support is het mogelijk om ontspannen te ademen door hele kleine gaatjes. Natuurlijk is er een afweging tussen de hoogte EPAP (CPAP druk minus EPR) en de mate van Pressure Support (PS = IPAP - EPAP). Die afweging is voor de medici.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Waarom...

37
Na aanvankelijk optimisme heb ik gisteren een enorme terugslag gekregen en vandaag heb ik met spoed een gesprek gehad met de neuroloog. Hij kan helemaal niets met mijn verhaal en beweerde zelfs dat KNO-ingrepen helemaal niet mogelijk waren. Voor een te nauwe ademweg moest ik volgens hem bij de longarts wezen. Ondanks mijn bezwaren bleef hij erbij dat ik normaal ademhaal en alles in orde is etc. Kortom, ik ben zwaar teleurgesteld. Donderdag heb ik een spoedafspraak met de longarts en ik hoop dat die beter gaat verlopen.

Morgen komt het full-face masker aan. Misschien dat dat nog enig soelaas gaat bieden.

Re: Waarom...

39
De hogere druk waar ik de afgelopen maand mee geslapen heb werkt wel, Ruud, maar ik kan daar echt niet tegen. Mijn ademhaling slaat gewoon op hol en de borst en tussenribspieren verkrampen, evenals het middenrif. De progressie die ik bij de chiropractor heb gemaakt, is al weer vrijwel teniet gedaan.

Ik heb echt wel frissere momenten, maar ik zak op gegeven moment gewoon helemaal in. Dood- en dood-moe. Of ben ik nu pas begonnen met de echte therapie en zijn dit aanpassingsklachten?

Ik heb er hard hoofd dat ik donderdag vorderingen zal maken met de longarts. Ondanks dat ze kunnen zien dat ik verschrikkelijk slecht slaap, zeggen ze op mijn klacht dat ik moeite heb met de cpap dat ik daar maar mee moet leren leven. De apneu is opgelost, dus wij kunnen hier niets mee, zei de neuroloog vandaag.

Ik ga morgen kijken of het full face masker wat doet omdat ik daarmee door mijn mond kan ademen. Wellicht geeft dat wat meer ruimte zodat ik de druk weer wat kan terugschroeven.

Wat een drama, he? Ik ben het helemaal zat. :(