druk omhoog- AHI nog niet lager dan 10 geweest

1
Beste mensen,

Hoewel dit een geweldig en informatief forum is moet ik zeggen dat ik nu toch een beetje onzeker word.
Ik zie mensen over AHI's schrijven, en iedereen zit ruim onder de 10!

Welnu, ik heb nu sinds 2 maanden een CPAP, een Resmed AirSense 10 elite, met een Mirage FX neusmaker.

Ik begon met een druk van 6,2 en haalde AHI's van gemiddeld 14-15.
Dus naar het spreekuur gegaan, en de druk werd verhoogd.
Na twee keer drukverhoging kwam mijn AHI nog niet uit onder 11-12.

Nu is afgelopen maandag de druk weer verhoogd, naar 9,2 en zit ik weer op 15 AHI p/u.
Terug bij af!

Tijdens mijn bezoekjes bij de deskundige is zij steeds goed te spreken over de lekkagecijfers van het masker
en doet ze vrij relaxed over de hoeveelheid apneu's (allemaal obstructief).
Toch begreep ik van haar dat voor de verzekering het gemiddelde AHI naar onder de 10 moet.

Ik heb inmiddels een verwarmde slag aangeschaft. Prettig, maar geen invloed op resultaten.
Bij het Mirage masker heb ik het idee dat het veel lekt, maar volgens de deskundige is er geen probleem,
en volgens haar is de Mirage de beste.

Dit alles maakt me licht gefrustreerd en roept vragen bij me op, zoals
-Hoe kom ik ooit onder de 10 AHI p/u uit zonder een gevaarlijk hoge druk?
-En hoe kan het dat het nu slechter is geworden?
-Waarom lijkt iedereen met een CPAP op 1-8 te zitten behalve ik?
-Heeft iemand anders ook deze ervaring (gehad)?

Dank voor het lezen!

Rogier

Re: druk omhoog- AHI nog niet lager dan 10 geweest

2
Amersfoorter,

Ik kan mij voorstellen dat je hierdoor gefrustreerd raakt. Niet doen, helpt niet.

Vraagje, lees je ook al zelf je gegevens uit? Door zelf uit te lezen hou je de apneus en hypopneus zelf in te gaten.

Je weet of zij uit obstructieve of uit centrale vorm zijn. Wanneer en hoelang zij hebben voorgedaan.

Je kunt dit doen via SleepyHead.

Heb je al met een neusdoppen masker geslapen? Deze zijn directer in luchttoevoer en werken vaak beter dan een full face masker of een neusmasker.

Maak je met je Resmed AirSense 10 Elite ook gebruik van de EPR functie, druk verlaging bij het uitademen?

Er is nog een instelling in het medisch menu, daar kun je ook nog kiezen voor comfort.

Waarom heb je geen apap ontvangen, tegenwoordig zijn kosten deze vrijwel hetzelfde als een cpap.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar