Een eerste start met CPAP

1
Hallo,

Ik gebruik nu zo'n 5 weken een CPAP met wisselend resultaat. De AHI vliegt nog wel behoorlijk heen en weer, tussen 10 en 2,8 per nacht.
Hoewel ik nog niet echt het gevoel heb dat er veel positieve veranderingen zijn, krijg ik wel in toenemende mate last van spierpijn in de benen. Kan dit laatste het gevolg zijn van de therapie met de CPAP? Is dit herkenbaar?
Ik ben benieuwd naar jullie reactie.
Resmed Airsense 10 Auto
Druk 9.4
Verwarmde slang
Resmed Airfit F20

Re: Een eerste start met CPAP

3
JeBe, als je in de nacht zuurstof tekort hebt door Ademstops en hypopneus, dan wordt de zuurstof vaak weggehaald op die plaatsen waar het niet nodig is. Je benen gebruik je niet dus daar wordt het eerst gevoelt.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Een eerste start met CPAP

4
Maar . . . .
Als er nu max 10 AHI is en vroeger tenminste 30 dan zou er dus nu minder zuurstof uit de benen worden getrokken dus kan ik daar geen oorzaak in zien.
Ik moet ook zeggen dat ik niet het gevoel heb dat er na 6 weken CPAP erg veel verbetering is opgetreden.
Resmed Airsense 10 Auto
Druk 9.4
Verwarmde slang
Resmed Airfit F20

Re: Een eerste start met CPAP

5
Je noemt hier twee dingen.

1 - ahi 30 per uur, nu 10 per uur.
2 - 6 weken gebruik, weinig verbetering.

1 - je kunt hier gelijk in hebben, maar hier speelt ook de tijdsduur van Ademstops en hypopneus in mee, maar nog vooral de saturatie daling van het zuurstof in je bloed. Dit wordt niet gemeten met een a-b- cpap, maar met een oximeter.

Je mag ervan uitgaan dat als je een xpap gebruikt dit een stuk minder is. Maar ik zit nu sinds 2011 aan de apap en heb met een ahi van rondom de 2 per uur nog regelmatig last van verzuurde / verkrampte benen bij het opstaan. Dus of hier wat aan te doen is?

2 - Je kunt hier en in de Apneu wereld vaak lezen over de zogenaamde 6 weken dip. Het blijkt dat velen na een bepaalde periode, meestal na 6 tot 8 weken een terugval in de resultaten ondervindt. Meestal vraagt het lichaam dan om adrenaline en dat is iets wat je veel aanmaakt om de nacht te overleven. Met de xpap hoeft dit een stuk minder of in het geheel niet meer. Deze dip kan voor extra vermoeidheid zorgen en dan lijkt het of er geen verbetering optreedt.

Deze dip gaat voorbij en bedenk, Apneu hebben de meeste mensen al 5 tot 8 jaar voordat het ontdekt wordt. Het verbeteren van kwaliteit van leven met behulp van een xpap duurt ook waarschijnlijk maanden zoniet jaren.

Wij zeggen vaak, pas na 3 jaar kun je zeggen of er nog restverschijnselen zijn die dan waarschijnlijk blijvend van aard zijn.

Helaas is geduld een schone zaak.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar