maskerlekkage

1
ik heb een resmad airsense 10

ik gebruik een neusmasker en een kinband
nu ben ik met die kinband gestopt
krijg er kale plekken van op mn hoofd
maar nu heb ik 16l lekkage
de ahi blijft wel ok
0 tot 2

kan het kwaad? zonder kinband?

Re: maskerlekkage

2
Marjannie,

De Resmed AirSense 10 gaat uit van een red line bij lekkage en die ligt op 24 liter per minuut.

Het lekkage wat de Resmed in het display laat zien, is het maximum behaalde lekkage in de nacht boven die 24 liter per minuut. Echter het display laat niet zien hoe lang die lekkage duurde. Het kan soms enkele seconden zijn geweest.

Via Sleepyhead zou je je gegevens vanaf het sd kaartje kunnen uitlezen.

In de grafieken op het tabblad Dagelijks kun je lekkage terug vinden in de vorm van grijze verticale balken. Hoe breder hoe langer de lekkage duurde.

In het tabblad Incidenten in de linkerkolom op dezelfde pagina kun je de incidenten ook zien in cijfers en tussen haakjes de tijdsduur in seconden.

Mocht je 30 % of meer van de gemeten tijd een Large Leak ofwel grote lek hebben gehad, dat wordt de smiley in het display rood van kleur.

Tijdens grote lekkage zou de cpap problemen kunnen krijgen met het correct registreren van Ademstops.

Het uitademings signaal valt weg bij het slapen met open mond tijdens de uitademing.

Een lage ahi is gelukkig goed als dit correct gemeten is.

De vraag die gesteld kan worden is, hoe voel jij je bij deze situatie zonder kinband?

Een andere oplossing is slapen met een full face masker, maar dan wordt vaak de druk hoger ingesteld en blijft de AHI vaak rondom de vijf of hoger per uur.

Dus slapen zonder kinband kan, maar slapen met een neus of neusdoppen masker moet eigenlijk met een gesloten mond wil de therapie effect vol zijn of blijven.

Vaak is een kleine druk aanpassing voldoende om de mond automatisch gesloten te houden.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: maskerlekkage

3
Ik heb mij in het verleden aangewend mijn tong in rust tegen mijn gehemelte te laten rusten (oefening van de logopedist voor mijn dochter). Inmiddels gebeurt dit automatisch en ook in mijn slaap. Die enkele keer dat mijn mond open zakt heb ik geen last van lekkage doordat mijn tong alsnog de mondholte afsluit.
Misschien dat je je dit ook aan kunt leren zodat je (een groot deel) van de lekkage voorkomt.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: maskerlekkage

4
dank je wel voor jullie reactie
ik heb de bandjes van het masker wat strakker gezet
en hoop dat dat afdoende is

en Agnes-HAM dat met de tong kan ik altijd proberen
dus vanaf nu met mn tong tegen het gehemelte