AHI daalt naarmate ik CPAP langer gebruik.

1
Op 15 december heb ik mijn CPAP gekregen. De eerste drie weken had ik AHI's tussen de 2 en de 5, met een uitschieter naar 8. De laatste weken is mijn AHI lager, tussen de 0 en 0,5. Heel fijn natuurlijk, maar ik vraag me af hoe dat kan. Hebben meer mensen die ervaring?

De druk van mn CPAP is ongewijzigd.

Re: AHI daalt naarmate ik CPAP langer gebruik.

2
Maggie Mae,

vlak na de start had je nog veel last van adrenaline waar je een tijdje voor nodig had om van af te kicken. Nu is je lichaam eraan gewend dat er geen adrenaline meer hoeft worden aangemaakt en gaat je hormoon huishouding ook beter werken.

Je kunt dit hier lezen, mocht je dit nog niet al gedaan hebben.

viewtopic.php?f=40&t=10290

dit verklaart veel.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: AHI daalt naarmate ik CPAP langer gebruik.

3
Ik heb het gelezen en ik begrijp dat er door het gebruik van de CPAP allerlei processen in mijn lichaam zich herstellen. Toch...echt een duidelijk antwoord over waarom m'n AHI gedurende het CPAP gebruik is verbeterd heb ik niet gevonden. Als ik nu minder adrenaline aanmaak dan in de eerste weken dat ik m'n CPAP gebruikte, dan zou je eerder verwachten dat de AHI weer iets toeneemt i.p.v. afneemt.
Misschien heeft het ermee te maken dat ik de eerste maand een paar weken naar het buitenland ben geweest. Het reizen in verschillende tijdzones en een dikke jetlag is natuurlijk ook niet optimaal voor je AHI...

Maar al met al is mn AHI natuurlijk iets om hartstikke blij mee te zijn. Mn CPAP-therapie werkt goed en ik voel me ook 1000 keer fitter. En daar gaat t uiteindelijk om. Ik heb echt een haat-liefdeverhouding met dat ding. Ik vind het een verschrikkelijk irritant ding om mee te slapen, maar ik wil geen nacht meer zonder! :D

Re: AHI daalt naarmate ik CPAP langer gebruik.

4
Stress kan zorgen voor een hogere AHI. Hoe meer je gewend raakt aan je CPAP en masker, hoe minder stress wat slapen betreft, hoe lager de AHI. Natuurlijk kan niet-apneu-gerelateerde-stress ook weer voor verhoging zorgen. Er zijn volgens mij maar heel weinig mensen die echt stabiel zijn I de AHI.
Ik schommel tussen 0,5 en 3 met een enkele uitschieter naar de 5. Zie daar duidelijk een verband met stress overdag.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: AHI daalt naarmate ik CPAP langer gebruik.

5
Agnes-HAM schreef:Stress kan zorgen voor een hogere AHI. Hoe meer je gewend raakt aan je CPAP en masker, hoe minder stress wat slapen betreft, hoe lager de AHI. Natuurlijk kan niet-apneu-gerelateerde-stress ook weer voor verhoging zorgen. Er zijn volgens mij maar heel weinig mensen die echt stabiel zijn I de AHI.
Ik schommel tussen 0,5 en 3 met een enkele uitschieter naar de 5. Zie daar duidelijk een verband met stress overdag.
Hmmm, interessante gedachte. Ik ga eens kijken of dat bij mij ook zo werkt.

Ik heb één keer een dikke uitschieter naar 7 gehad. De nacht daarna had ik een koortslip, maar dan naast m'n neus, precies onder de rand van het masker. Waarschijnlijk gaf m'n AHI al van tevoren aan dat m'n weerstand even niet helemaal lekker was....

Ik heb de meeste apneus trouwens vroeg in de ochtend. Het gebeurt regelmatig dat ik rond 5-6 uur wakker wordt omdat ik moet plassen. Dan is m'n AHI 0. Dan kruip ik daarna m'n bedje nog even in en dan wordt ik een uurtje later wakker met bijvoorbeeld 0,2. (En dan baal ik stiekem toch een beetje, want ik wil 0 scoren. :mrgreen: ) SleepyHead laat ook zien dat mn apneus rond dat tijdstip plaatsvinden.

Ik heb trouwens ook de indruk dat laat gaan slapen ook niet echt goed is voor m'n AHI.

Re: AHI daalt naarmate ik CPAP langer gebruik.

6
Niet zo blind staren op die cijfertjes!
Een lage AHI en je slecht voelen is hetzelfde als miljoenen op de bank hebben maar niets weet om het aan uit te geven.
Ik bedoel; getalletjes zijn slechts cijfers die in een bepaalde volgorde gezet zijn.

Mijn AHI schiet echt alle kanten op.
Van 2-3 tot 12 - 13, met een gemiddelde van van tussen de 6 en 7
Niemand die er wat van snapt hoe dat zo alle kanten op schiet en aan de hoge kant blijft.
Maar aldoor vragen ze weer: hoe voel je je?
En dan is mijn antwoord steevast: doorgaans redelijk, soms goed en heel soms geweldig.
Wel, dan laten ze alles maar weer zoals het is.

AHI is slechts een indicatie.
Hoe je je voelt is iets heel anders.
Als er op de thermometer -5 staat klaagt de 1 steen en been over de kou en de ander gaat nog eens een rondje met de hond omdat hij het zo'n lekker weer vindt
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: AHI daalt naarmate ik CPAP langer gebruik.

7
Maggie Mae,

Slaap hygiëne is voor mensen met Slaapapneu inderdaad erg belangrijk.

Wat is slaap hygiëne? Een helaas overleden collega van ons, van de ApneuVereniging, heeft hierover op zijn website bij tips en trucs geschreven wat dit inhoud.

Je kunt dit lezen via deze link.

http://www.apneu-portal.nl

Verder heeft Menno gelijk, met een lage ahi kun je je beroerder voelen dan met een hogere ahi.

Dus luister ook naar hoe je je lichamelijk en geestelijk voelt.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: AHI daalt naarmate ik CPAP langer gebruik.

8
Maggie Mae schreef:Toch...echt een duidelijk antwoord over waarom m'n AHI gedurende het CPAP gebruik is verbeterd heb ik niet gevonden.
Kan het zijn dat je inmiddels (een beetje) afgevallen bent? Als er minder weefsel in je nek rond de luchtweg zit is die nek daardoor wat minder zwaar en drukt hij de luchtweg wat minder hard dicht. Dat zou het kunnen zijn.
Ik heb dit forum verlaten.

Re: AHI daalt naarmate ik CPAP langer gebruik.

10
Menno M. schreef:En bovendien is dat ook de bedoeling van een CPAP, hè?
Dat je AHI naar beneden gaat.
Anders zouden we net zo goed niet aan dat apparaat hoeven gaan liggen.
Duh!

Ik sta er uiteraard niet verrast van dat mijn AHI is gedaald t.o.v. de periode voordat ik een CPAP gebruikte. Ik vind het alleen verrassend dat er ook een afname is gedurende de periode dat ik m'n CPAPgebruik.
Menno M. schreef:Niet zo blind staren op die cijfertjes!
Een lage AHI en je slecht voelen is hetzelfde als miljoenen op de bank hebben maar niets weet om het aan uit te geven.
Ik bedoel; getalletjes zijn slechts cijfers die in een bepaalde volgorde gezet zijn.

Mijn AHI schiet echt alle kanten op.
Van 2-3 tot 12 - 13, met een gemiddelde van van tussen de 6 en 7
Niemand die er wat van snapt hoe dat zo alle kanten op schiet en aan de hoge kant blijft.
Maar aldoor vragen ze weer: hoe voel je je?
En dan is mijn antwoord steevast: doorgaans redelijk, soms goed en heel soms geweldig.
Wel, dan laten ze alles maar weer zoals het is.

AHI is slechts een indicatie.
Hoe je je voelt is iets heel anders.
Als er op de thermometer -5 staat klaagt de 1 steen en been over de kou en de ander gaat nog eens een rondje met de hond omdat hij het zo'n lekker weer vindt
Ik vind cijfertjes nou eenmaal mateloos interessant en ik ben ook erg geïnteresseerd in hoe het OSAS-gebeuren in elkaar zit allemaal. Het maakt dat ik er lol in heb. En als ik dan toch nog wat lol kan beleven aan mijn OSAS dan lijkt me dat mooi meegenomen. :mrgreen: En nee, ik denk natuurlijk niet dat een verschil in AHI tussen de ene en de andere dag gaat maken dat ik me wezenlijk anders voel. Daar gaat het me ook helemaal niet om. Maar ik vind het wel boeiend dat er een verschil in AHI is als je het op langere termijn bekijkt en ik vind het leuk om te bekijken of ik dat kan duiden.
Peter vdS schreef:
Maggie Mae schreef:Toch...echt een duidelijk antwoord over waarom m'n AHI gedurende het CPAP gebruik is verbeterd heb ik niet gevonden.
Kan het zijn dat je inmiddels (een beetje) afgevallen bent? Als er minder weefsel in je nek rond de luchtweg zit is die nek daardoor wat minder zwaar en drukt hij de luchtweg wat minder hard dicht. Dat zou het kunnen zijn.
Dat zou mooi zijn. Helaas sinds mijn CPAP op hetzelfde gewicht gebleven. Maar ik ben natuurlijk wel fitter geworden. Dus ik doe meer, beweeg meer etc. En ik eet wel gezonder en heb wat minder trek in ongezond eten. En dat kan natuurlijk via andere wegen weer wel van invloed zijn.

Maar ik denk dat die slaaphygiene ook veel doet. Het kantelpunt zat echt op het moment dat m'n laatste jetlag achter de rug was.

Re: AHI daalt naarmate ik CPAP langer gebruik.

11
Maggie Mae schreef: Duh!

Ik sta er uiteraard niet verrast van dat mijn AHI is gedaald t.o.v. de periode voordat ik een CPAP gebruikte. Ik vind het alleen verrassend dat er ook een afname is gedurende de periode dat ik m'n CPAPgebruik.
Ik neem maar aan dat dat Duh! niet zo bedoeld was als het over komt.
Ik probeer ook maar een antwoord te geven op je vraag.

Want feitelijk geef ik antwoord op je vraag: waarom het beter wordt naarmate je langer aan de CPAP ligt.
Net als met eender welke andere behandeling duurt het even voordat de behandeling werkt.
Als je hoofdpijn hebt en je neemt een pijnstiller is je hoofdpijn ook niet gelijk weg op het moment dat je het tabletje hebt doorgeslikt. Die moet eerst gaan werken.

Met de CPAP behandeling is het niet anders.
Gelijk na de start van de behandeling zal je inderdaad verbetering zien.
Vaak (niet altijd) na de eerste nacht al.
Naarmate de behandeling langer duurt stabiliseert en normaliseert het lichaam zich.
(Sommige) Kwaaltjes als hoge bloeddruk, hartkloppingen, ochtendhoofdpijn etc zullen , minder worden of verdwijnen.
Dit gaat zo gaandeweg de behandeling door.
Na een jaar of drie kan je stellen dat het "as good as it get's" is geworden.

En, inderdaad, regelmaat is heel belangrijk.
Bij mij komt het op het halve uur aan hoe laat ik ga slapen.
Laats nog ben ik (veel te vroeg, want het werd net gezellig) vervroegd van een reunie naar huis gegaan, waardoor ik een uur later dan normaal op mijn bed lag.
Het gevolg was gelijk al dat ik erg moeilijk in slaap kwam en vervolgens onrustig geslapen heb.
AHI de volgende dag: 23.2!
De dag daar weer op gewoon op tijd naar bed, lekker geslapen en een AHI van 8.1.
Niet ideaal, maar wel een stuk beter.

Het hele dlaapritme heeft er zelfs voor gezorgd dat ik op aanraden van mijn longarts ben gestopt met wat ik al 30 jaar het liefste deed: varen.

Zie voor meer info: viewtopic.php?f=1&t=9661
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: AHI daalt naarmate ik CPAP langer gebruik.

12
Menno M. schreef:
Maggie Mae schreef: Duh!

Ik sta er uiteraard niet verrast van dat mijn AHI is gedaald t.o.v. de periode voordat ik een CPAP gebruikte. Ik vind het alleen verrassend dat er ook een afname is gedurende de periode dat ik m'n CPAPgebruik.
Ik neem maar aan dat dat Duh! niet zo bedoeld was als het over komt.
Ik probeer ook maar een antwoord te geven op je vraag.

Want feitelijk geef ik antwoord op je vraag: waarom het beter wordt naarmate je langer aan de CPAP ligt.
Net als met eender welke andere behandeling duurt het even voordat de behandeling werkt.
Als je hoofdpijn hebt en je neemt een pijnstiller is je hoofdpijn ook niet gelijk weg op het moment dat je het tabletje hebt doorgeslikt. Die moet eerst gaan werken.

Met de CPAP behandeling is het niet anders.
Gelijk na de start van de behandeling zal je inderdaad verbetering zien.
Vaak (niet altijd) na de eerste nacht al.
Naarmate de behandeling langer duurt stabiliseert en normaliseert het lichaam zich.
(Sommige) Kwaaltjes als hoge bloeddruk, hartkloppingen, ochtendhoofdpijn etc zullen , minder worden of verdwijnen.
Dit gaat zo gaandeweg de behandeling door.
Na een jaar of drie kan je stellen dat het "as good as it get's" is geworden.

En, inderdaad, regelmaat is heel belangrijk.
Bij mij komt het op het halve uur aan hoe laat ik ga slapen.
Laats nog ben ik (veel te vroeg, want het werd net gezellig) vervroegd van een reunie naar huis gegaan, waardoor ik een uur later dan normaal op mijn bed lag.
Het gevolg was gelijk al dat ik erg moeilijk in slaap kwam en vervolgens onrustig geslapen heb.
AHI de volgende dag: 23.2!
De dag daar weer op gewoon op tijd naar bed, lekker geslapen en een AHI van 8.1.
Niet ideaal, maar wel een stuk beter.

Het hele dlaapritme heeft er zelfs voor gezorgd dat ik op aanraden van mijn longarts ben gestopt met wat ik al 30 jaar het liefste deed: varen.

Zie voor meer info: viewtopic.php?f=1&t=9661
Uiteraard is de 'duh' niet vervelend bedoeld. Ik zal er de volgende keer een blije smiley achterzetten ofzo. :D Blijft toch lastig, alleen tekst, zonder gezichtsuitdrukking en intonatie. :wink:

Best heftig, je passie opgeven voor goede slaaphygiene. Lijkt me niet niks zeg! Het levert een hoop jonge studenten een fijne docent op, maar ik kan me voorstellen dat het voor jou een pijnlijk besluit is geweest.

Ik heb nog geen grote offers hoeven brengen voor mijn gevoel. Ja, momenteel doe ik geen dingen s avonds voor mijn werk of mijn vrijwilligerswerk. Dat zijn namelijk allemaal dingen waar je niet op de fiets heen kunt en mijn auto mag en wil ik even niet gebruiken ivm OSAS. En op de prairie, waar ik woon, is geen openbaar vervoer. Maar ik vind dat wel best. Lekker rustig, op tijd m'n bed in, goed voor de slaaphygiene. :mrgreen: Ik overweeg serieus om dat vol te houden, want het bevalt heel goed.

Re: AHI daalt naarmate ik CPAP langer gebruik.

13
Ruud J, schreef:Maggie Mae,

vlak na de start had je nog veel last van adrenaline waar je een tijdje voor nodig had om van af te kicken. Nu is je lichaam eraan gewend dat er geen adrenaline meer hoeft worden aangemaakt en gaat je hormoon huishouding ook beter werken.

Groet RuudJ
Beste Ruud J,

Ik heb geprobeerd op dit forum en elders info te vinden (en misschien niet goed gezocht) maar hoe kom ik er achter dat er bij mij sinds het gebruik van de cpap geen adrenaline meer ‘s-nachts wordt aangemaakt? Via SleepyHead? En waar kan ik dat dan vinden?
Ik word nog wel, sinds ik het gebruik, gemiddeld drie keer per nacht wakker.

Bedankt alvast,

M.vr.gr.

Re: AHI daalt naarmate ik CPAP langer gebruik.

14
Dat is een kwestie van logica.
Iedere keer dat je een ademstop hebt maakt je lijf adrenaline aan (want ervaart dat je stikt). Nu je met CPAP slaapt heb je minder ademstops, minder stikervaringen, minder adrenaline.
Voor je diagnose was de adrenaline min of meer de motor waar je op liep. Het hield je alert en "wakker". Nu die ademstops er niet meer zijn, er minder adrenaline is, mis je mogelijk ook de motor die je gaande hield. Veel mensen ervaren na een aantal weken een enorme vermoeidheid. Dan ben je aan het afkicken van de adrenaline.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: AHI daalt naarmate ik CPAP langer gebruik.

15
Voor de volledigheid: Ook RERAs/flow limitation kan de adrenalinereactie veroorzaken.
Voor mensen die al CPAP gebruiken kan het zijn dat de druk onvoldoende is, of zelfs pressure support (bilevel CPAP) nodig is om RERAs te voorkomen. Deze worden "residual RERAs" genoemd. Deze kunnen alleen vastgesteld worden bij een PSG met CPAP, of een nieuwe titratie. In beide gevallen moet uitdrukkelijk naar RERAs gekeken worden.
(viewtopic.php?p=126408#p126396)
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: AHI daalt naarmate ik CPAP langer gebruik.

16
Clan schreef:
Ruud J, schreef:
Beste Ruud J,

Ik heb geprobeerd op dit forum en elders info te vinden (en misschien niet goed gezocht) maar hoe kom ik er achter dat er bij mij sinds het gebruik van de cpap geen adrenaline meer ‘s-nachts wordt aangemaakt? Via SleepyHead? En waar kan ik dat dan vinden?
Ik word nog wel, sinds ik het gebruik, gemiddeld drie keer per nacht wakker.

Bedankt alvast,

M.vr.gr.
CPAP meet geen hormonen als noradrenaline. Het zijn namelijk stoffen die in je bloed zitten en wat in je bloed zit kan je CPAP niet zien. Ze weten dat dat afneemt omdat ze dat in wetenschappelijk onderzoek bij patienten gemeten hebben. Zoals dit onderzoek bijvoorbeeld: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7758555

Uit zulk wetenschappelijk onderzoek weten ze dan dat noradrenaline vaak afneemt bij mensen die een CPAP gebruiken. Maar of dat dan ook bij jou zo is weet je nooit 100% zeker.

Re: AHI daalt naarmate ik CPAP langer gebruik.

17
Agnes-HAM schreef:Dat is een kwestie van logica.
Iedere keer dat je een ademstop hebt maakt je lijf adrenaline aan (want ervaart dat je stikt). Nu je met CPAP slaapt heb je minder ademstops, minder stikervaringen, minder adrenaline.
Voor je diagnose was de adrenaline min of meer de motor waar je op liep. Het hield je alert en "wakker". Nu die ademstops er niet meer zijn, er minder adrenaline is, mis je mogelijk ook de motor die je gaande hield. Veel mensen ervaren na een aantal weken een enorme vermoeidheid. Dan ben je aan het afkicken van de adrenaline.

Dank u voor het antwoord, betekent dit dat als je na een nacht b.v. 3.5 ademstops gemiddeld per uur hebt op die momenten dus nog adrenaline wordt aangemaakt?
Ik heb, denk ik, die afkickverschijnselen wel gehad; ik had een maand of drie terug niet direct enorme vermoeidheid maar wel dat ik enorm moest vechten tegen de slaap.

Re: AHI daalt naarmate ik CPAP langer gebruik.

18
Ja, tijdens iedere ademstop wordt dat aangemaakt. Adrenaline is een stresshormoon dat je heel alert en sterk maakt. Toen wij nog deel uitmaakten van de voedselketen diende dit hormoon om tijdens bijv. een aanval van een beer, adequaat te kunnen reageren, te vechten of te vluchten.
Dat gevaar is er niet meer maar de reactie wel. Je kent vast het verschijnsel wel dat je buik samen lijkt te trekken als je bijna valt of een auto-ongeluk dreigt te krijgen. Dat is het gevolg van de stoot adrenaline die je lichaam afgeeft. Vaak ben je daarna wat trillerig, ademloos en kun je niet stilzitten... adrenaline, vecht of vlucht.
Als je dreigt te stikken gebeurt hetzelfde. Daardoor wordt je een beetje wakker en verander je van houding, waardoor de obstructie wordt opgeheven.

Goede kans dat je een poosje geleden inderdaad je dip gehad hebt. Die is ook niet bij iedereen even heftig hoor.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: AHI daalt naarmate ik CPAP langer gebruik.

20
Ik ben inmiddels al ruim een maand niet boven de 1 uitgekomen en maar 3x boven de 0.5. Hij geeft nu al 4 nachten 0.2 aan. Druk is vorige week verlaagd van 8 naar 7, want ik had veel lucht in mn maag. Maar ook daardoor geen verschil. Slaaphygiene was niet te best de afgelopen week. Paar keer na middernacht gaan slapen. Maar dat lijkt ook niet veel uit te maken. Drie biertjes op een avond hebben ook niet voor een uitschieter gezorgd. :mrgreen:

Wel veel gedoe met masker. Kapotte neus van het neusdoppenmasker, ondanks de skinlube. Dus nu neusmasker weer op. Maar daarvan heb ik de hele dag lelijke rode strepen op mn gezicht en het jeukt s nachts. [depri]. Ik heb de hele maskercollectie al op mn snufferd gehad en heb nu 4 typen maskers in huis en niks is echt top. Ik vrees dat ik het hier voorlopig maar even mee moet doen....

Op mn resmed kan ik instellen welk type masker ik draag. Ik vroeg me af: Is dat voor de dataverzameling en statistiek of is daar een andere reden voor?