allerlei vreemde bijkomstigheden

1
Sinds kort ook de diagnose apneu in ontvangst genomen. Ik slaap nu drie weken met de Resmed Airsense 10. Wat een uitkomst is dat. Slapen als een roosje!!
Ik heb veel gelezen over wat er nu met je lichaam gebeurt. Maar toch heb ik een aantal vragen waarvan ik geen duidelijk antwoord kon vinden in dit forum.
-Vanmorgen werd ik wakker met een warm hoofd en nog steeds voelt het warm aan. Als ik buk wordt de druk hoger en gaat het kloppen. Wat kan
dit zijn?
-Ook word ik 's morgens af en toe wakker met hoofdpijn, terwijl ik dit nooit had. Ik heb de vochthuishouding er tussen uit gehaald omdat dat voor
mij prettiger is. Kan dat misschien de oorzaak zijn, van de klachten. Geen droge neus of droge mond.
- Ook doen regelmatig mijn tanden zeer, omdat ik mijn kaken stijf op elkaar klem tijdens mijn slaap. Ook nooit gehad.
- Hoe zit het met de hoge bloeddruk? Ik slik daar medicijnen voor, maar misschien kan dit nu worden afgebouwd?

Omdat dit allemaal nieuw is voor mij, ben ik ietwat onzeker ben over wat er nu met mijn lichaam gebeurd. Hopelijk kunnen jullie mij enigszins duidelijkheid geven.

Re: allerlei vreemde bijkomstigheden

2
Magda schreef:- Hoe zit het met de hoge bloeddruk? Ik slik daar medicijnen voor, maar misschien kan dit nu worden afgebouwd?
Hallo Magda,

in principe kunnen al je organen last hebben gehad van zuurstoftekort en veel van die klachten kunnen zich nu gaan oplossen. Daarom kun je allerlei veranderingen waarnemen, die niet altijd te verklaren zijn. Ik had de eerste paar weken ook steeds last van hoofdpijn, daarna niet meer.

Wat die bloeddrukmedicijnen betreft: ik ben na vier maanden cpap in overleg met mijn huisarts gestopt met die pillen en daar voelde ik mij beslist niet goed bij. Ongeveer een jaar na de start met de cpap ging mijn bloeddruk spontaan erg omlaag en kon ik alsnog met die pillen stoppen. Daarna nooit meer aangeraakt.
Ik heb dit forum verlaten.

Re: allerlei vreemde bijkomstigheden

3
Welkom Magda,

Kaakklemmen is iets wat je beslist moet voorkomen. Kaakklemmen kan zelfs leiden tot chronische hoofdpijn.

Mag ik vragen met wat voor type masker je slaapt?

Bij een neusdoppen masker of neus masker moet je je mond gesloten houden. Dit hoeft niet bewust te gebeuren waardoor je je kaken zo erg op elkaar klemt dat dit zeer gaat doen in je tanden en kaak scharnier punten.

In feite moet de mond gesloten worden gehouden door een onderdruk die opgebouwd wordt in de mond. Vaak hoef je de druk maar iets te verhogen om dit voor elkaar te krijgen. Het puntje van de tong moet bij een gesloten mond tegen de achterzijde van de bovenste tanden sluiten.

Als het niet lukt om de mond gesloten te houden, zijn er twee oplossingen.

Oplossing 1 is het gebruik van een kinband die de mond gesloten houd zonder dit extreem te doen via kaakklemmen.

Oplossing 2 is het gebruik van een full face masker waarbij de kin wordt ondersteund. Een normaal full face masker sluit tussen de onderlip en het puntje van de kin. Als de mond te ver opengaat door het zakken van de onderkaak, dan kan de onderzijde van het FF masker eindigen in de opening van de mond.

Met de Fisher & Paykel Flexifit 431 full face masker zal dit niet gebeuren. Dit masker sluit namelijk onder de kin en ondersteunt daarmee de kin. De mond kan gewoon geopend blijven tijdens het slapen en er is dus geen reden om deze via kaakklemmen te sluiten.

Wat is de beste therapie met de cpap?

Het toevoeren van de lucht via de neus is de beste oplossing, maar als dit problemen blijft geven door het ontstaan van ongewild kaakklemmen is het gebruik van een full face masker een eventuele oplossing als een kinband ook niet helpt.

Bespreek dit eens met je OSASverpleegkundige.

Sterkte en succes.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: allerlei vreemde bijkomstigheden

4
Dank je wel Peter vdS. Zou mooi zijn als ik van de pillen af kom. Nog maar even afwachten dus.

Ruud J: bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik slaap met een neusmasker. Misschien is het de gewenning dat ik onbewust mijn kaak klem. Ik ga binnenkort naar de regiobijeenkomst en daar hebben ze vast allerlei maskers etc. Enne: een OSAS verpleegkundige? Die heb ik niet. Ik ga meteen het ziekenhuis bellen om te vragen of er één beschikbaar is. Moet wel zeggen dat ik aan dit forum heel veel heb. Wat een info staat daar. ben nog lang niet uitgelezen!!

Re: allerlei vreemde bijkomstigheden

5
Hallo

Wakker worden met hoofdpijn kan duiden op een onvoldoende uitademing. Als dit het geval is dan is het gewoonlijk zo dat na het opstaan de hoofdpijn na korte tijd weer weg is. Misschien dat de drukverlaging bij uitademing dan een oplossing kan bieden

Ik wil je wel adviseren om dit met je osas verpleegkundige dan wel arts te bespreken