Slaaponderzoek deel 2

1
Hallo allemaal,

Zoals ik in een paar topics heb gemeld gaat het nu, na de MRA, en alle problemen sindsdien, de neusoperatie vorig jaar november en het gebruik van de Dreamstation sinds begin dit jaar, al wel een stuk beter maar nog niet helemaal goed.

Einde dag vermoeidheid, geheugen en concentratie zijn niet wat het wezen moet. Ik ben daarop naar de OSAS consulente geweest en inmiddels via de neuroloog een week met een soort van polshorloge gelopen en bijgehouden wanneer ik ging slapen, hoeveel koffie en alcohol ik dronk etc. Resultaat was dat mijn slaap nu stukken beter is, AHI volgens Dreamstation gemiddeld rond de 2.8, maar dat de kwaliteit van de slaap nog niet goed is/kan zijn. Vooral het feit dat ik, tijdens de week van het "horloge" 's middags, een paar keer geslapen heb op de bank zou niet moeten volgens de neuroloog gezien mijn leeftijd (44) en gezondheid (ik sport 3 dagen in de week gemiddeld 2,5 uur per keer waarbij ik ongeveer 200 km. per week fiets op de racefiets. Ja ook nu nog in het donker en de koude! Kan het iedereen aanbevelen! ;-)

Als gevolg daarvan krijg ik nu een aanvullend slaaponderzoek in het ziekenhuis waarbij ook de hersenactiviteit gemeten wordt. Ik moet me 's middags melden en blijf dan slapen in het ziekenhuis. De volgende dag moet ik ook in de ziekenhuisslaapkamer blijven en meerdere malen op commando proberen te slapen en ook daarbij wordt dan de hersenactiviteit gemeten. Ik verwacht dat ik geen probleem zal hebben om dan ook te gaan slapen....

Ik ben benieuwd wat eruit komt. Zal iets van info over REM en diepe slaap zijn?
Heb voor mezelf ook al een Fitbit gekocht die de lichte, diepe en REM slaap meet, gewoon om voor mezelf een beeld te krijgen. Zal wel minder betrouwbaar zijn dan ziekenhuis zijn, maar wilde toch zelf ook wat info hebben.

Heeft iemand al ervaring met dit onderzoek? En wat kwam er uit?

Ik weet dat bij de eerste slaaponderzoeken mensen ook al aangaven dat dit eigenlijk de enige goede slaaponderzoeken zijn, beter dan diegenen zonder de hersenmeting.

Nog een typisch iets wat ik bemerk, mijn AHI's zijn aanzienlijk lager wanneer ik alcohol heb gedronken (niet veel, maar 2 a 3 glaasjes wijn of 4 flesjes bier). Volgens de longarts zou alcohol de apneu's juist vergergeren?
Zonder alcohol zit ik rond de 3, met alcohol rond of onder de 1! Herkent iemand dit?

Zelf ben ik al aan het denken dat er dan wellicht wat met de hersenen is, aangezien alcohol de hersenen beïnvloed en mijn AHI's dan lager zijn. Zou er dan een signaal in mijn hersenen zijn wat de apneu's veroorzaakt. Dus naast obstructief ook mentaal? Of is dat te voorbarig geconcludeerd?

gr. Edwin.

Re: Slaaponderzoek deel 2

2
We zitten in dezelfde fase. Al een poosje (3 jaar) met de CPAP. AHI onder controle. Lekker aan het bewegen maar zeker niet echt fit. Met de fitbit de slaap fases aan het bekijken waarbij opvalt dat er extreem veel lichte slaap is (vergeleken met de benchmark).
Ik krijg in januari de uitgebreide PSG met daarna een afspraak bij de neuroloog om te zien of hij er iets mee kan.
Ik ben benieuwd wat er bij jou uitkomt, misschien verduidelijkt het voor mij ook wat.
Succes in dit traject.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Slaaponderzoek deel 2

3
Hoi Edwin, het is lekker hé die alcohol. Jouw ervaring met weinig alcohol kan ik delen, ook een lagere ahi met 1 of 2 biertjes (glazen) of wijn. Ahi is dan ook lager. Te is nooit goed.

Alcohol verslapt de spieren en kan dus obstructieve Apneu verergeren.

Je spreekt over het signaal vanuit de hersenen en dan kom je al gauw uit op iets waar de medici nog geen concreet antwoord op hebben. Namelijk centraal Apneu, het om één of andere redenen ontbreken van het ademhaling signaal vanuit de hersenen.

Men geeft aan dat dit vaker voorkomt bij drugsverslaafden en alcoholisten en gelukkig zijn velen van ons met deze vorm dit nu ook weer niet.

Het is een ongrijpbaar iets en hopelijk komt er met de slaaptest bij jou meer naar voren.

Let ook op de verhouding in de AHI bij rug- en zijligging. Dit ingeval bij POSAS.

Is positioneel afhankelijke Osas.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Slaaponderzoek deel 2

4
Hoi Agnes en Ruud,

Dank voor de reacties. En het is inderdaad maar afwachten wat eruit gaat komen.
Ik hoop in ieder geval niet iets met de hersenen... Aan de andere kant, wat is dat is en wat moet dat moet. Kan zo ook niet de rest van mijn leven doorgaan, want het werkt ook geestelijk weer best vermoeiend als je merkt dat je "achterblijft" of niet volledig erbij kan zijn.

Ben tegen medicatie, maar nu al wel zover dat als dat mocht helpen om weer 100% te worden ik dat wellicht zal accepteren.
Iedere avond alcohol drinken zie ik ook niet zitten! Hoewel..... ;-)

Ik laat weten wat het is geworden. Eind deze week onderzoek en tussen kerst en oud en nieuwe afspraak bij neuroloog.

gr. Edwin.

Re: Slaaponderzoek deel 2

6
Hoi Ruud en anderen,

Hierbij dan de update, met dank aan Ruud voor het waarschuwen!;-)

Update over het slaaponderzoek en mijn kaak.

Slaaponderzoek.

Ik heb inmiddels weer 2 slaaponderzoeken gehad, inclusief die ene in december in het ZH. Die moest over omdat er een beensensor losgegaan was.
Deze onderzoeken is verder niets uitgekomen, CPAP werkt zoals het hoort (zit op een constat gemiddelde van 2.9~3.1) en dat is goed volgens het Apneu team. In de hersenen was ook niets afwijkend te zien tijdens het slapen.
Daarna heb ik de MRI scan gehad en daar was ook niets op te zien wat niet goed zou zijn, m.a.w. dat zag er allemaal goed uit.

Dan komt de conclusie naar voren dat alles goed is nu en dat het mogelijk toch nog een nasleep kan zijn van de hormoon huishouding die weer terug naar normaal gaat volgens de OSAS consulent. Ik weet niet wat ik daarvan moet/mag denken?

Feit is wel dat ik merk dat het wel langzaam aan steeds beter gaat met mijn vermoeidheid en concentratie en dat is positief. Wellicht was ik té positief gestemd in het beging dat ik verwachtte dat het sneller zou gaan...

Wel heb ik snel last van vermoeidheid en slechte concentratie als ik slecht geslapen heb. Bijvoorbeeld als ik een verstopte neus heb dan ben ik benauwd en kan ik de Airfit P10 wel opzetten, maar krijg ik bijna geen lucht en slaap ik zonder masker. En dat is dus echt funest, want dan ben ik de hele nacht benauwd en slaap ik zeer onrustig om gebroken wakker te worden.

Want dat merk ik ook, op de één of andere manier werkt het masker goed en ben ik er al helemaal aan gewend om mee te slapen (al voelt slapen zonder nog steeds als een hemelse verademing!!) en lijkt het nu of mijn ademhaling en longen er ook aan gewend zijn om zo gemakkelijk "bediend" te worden met lucht, dat ze lui zijn geworden. Ik weet niet of dat kan, maar als ik zonder masker moet slapen lijkt het wel alsof het 3 dubbel meer inspanning kost dan vroeger om een beetje relaxt te kunnen ademen!

Al met al dus wel beter dan een jaar geleden, toen ik begon met het masker.

Kaak.

Dat is een ander verhaal en een ramp. Ik kan nog steeds niet mijn kiezen op elkaar krijgen en na een jaar geprobeerd te hebben om het "bijtrubbertje" van de MRA 's ochtends de kaak weer normaal te krijgen moet ik nu dan toch aan een beugel.
Inmiddels van 2 ondertanden stukjes afgebroken, tig keer op mijn onderlip gebeten (met volle kracht). Dit kan zo niet langer. Blijkbaar is hebben mijn kaak en tanden gereageerd op de MRA en is die reactie blijvend. Nu moet de beugel mijn voortanden zodanig bijsturen dat ik weer een normale overbeet krijg (nu komen boven- en ondertanden op elkaar en soms zelfs de ondertanden verder naar voren dan boven!). Ben altijd blij geweest dat ik als kind nooit een beugel nodig had en dan nu op mijn 44e alsnog..... Maar volgens de orthodontist zal ik al na een paar maand merken dat het kauwen weer goed gaat. Dat geeft mij hoop!!

Over 3 weken mag het spul erin. En eerlijk gezegd ben ik er blij mee, want niet goed kunnen kauwen is echt heel vervelend. En om nu al alleen nog maar aan de pap en yoghurt te gaan, daar vind ik mijzelf nog iets te jong voor.
Ik heb wel gevraagd of de beugel op medische indicatie kan, aangezien het voor mij absoluut niet cosmetisch is, ik voor het gebruik van de MRA altijd normaal heb kunnen kauwen en een mooie en goed gebit had en dat nu niet meer zo is, ben ik van mening dat de oorzaak zeker medisch is. Hopelijk gaat de verzekering daar in mee.

Het beugel verhaal zal ik ook weer vervolgen.

gr. Edwin.

Re: Slaaponderzoek deel 2

7
Hoi Edwin, bedankt voor je snelle reactie.

Ik heb het bericht over complicaties bij gebruik MRA en dit bericht over jou, op het FB account van de ApneuVereniging geplaatst. Dat is een besloten groep.

Ik heb dit gedaan om de mensen bewust te maken dat een MRA niet altijd zaligmakend is, daar sommige dit wel denken. Dit wil niet zeggen dat een MRA niet zou werken bij het bestrijden van Apneu.

Over het masker bij verkoudheid.

Probeer ook eens of je een full face masker van je leverancier kan ontvangen bij de jaarlijkse toezending. Vraag er gewoon om. De neusdoppen die je niet passen kun je omruilen voor jouw maat hier in het forum of op het FB account van de ApneuVereniging en dan kun je daar een tijdje, lees een jaar mee vooruit.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar