Ademnood, benauwdheid een hoge AHI

1
Hallo,

Sinds twee weken gebruik ik intensief CPAP met mijn AirFit F10. Twee dagen geleden een Climate Line slang aangeschaft. Geweldige ervaring. Mijn AHI is gemiddeld tussen de 5 en de 10.
Echter vannacht was het een rare griezelige nacht. Het viel mij tijdens het slapen op dat ik steeds wakker schrok en twee keer heel diep moest zuchten en daarna weer op adem kwam. Dit heb ik wel eens vaker en dacht rustig blijven liggen en proberen weer in slaap te vallen. Maar ik werd meerdere keren zo wakker waarbij het steeds erger leek te worden. De ademnood groter en benauwder. Ik zag ook mijn AHI stijgen van ongeveer 8 naar 35. Ik heb toen mijn masker af gedaan en zonder gaan slapen. Hierdoor viel ik in slaap.

Wat kan het geweest zijn? Ik heb de slang staan op Auto vochtigheid en Auto temperatuur regeling. Aanlooptijd staat op Auto, want mijn AirSense 10 schijnt te weten wanneer ik in slaap val zodat de druk verhoogd kan worden van 4 in aanloop naar 8 in slaap. Ik heb de CSAS en OSAS, maar CSAS het meeste. Heb me laten vertellen dat je dan niet een aanlooptijd moet instellen voor de druk maar direct de volledige druk moet hebben. Heb dat geprobeerd maar merkte geen verbetering.

Ik hoop dat iemand een idee heeft. Zou het iets van hyperventilatie kunnen zijn?

Re: Ademnood, benauwdheid een hoge AHI

2
Aanvulling:

Ik probeer de werking van de AirSense te snappen.

Ten eerste: Hoe wordt gemeten of ik in slaap gevallen ben?
Ten tweede: Als ik de startdruk op 4 is en als ik in slaap gevallen ben 8 (wat ik nodig heb voor de therapie). Wat gebeurt er dan wanneer ik nog niet in slaap gevallen ben maar wel een apneu heb. Dan zou de therapie druk te laag zijn.

Leverancier kon hier geen antwoord op geven :shock:

Ik proberen vanavond met valeriaan op naar bed te gaan, wellicht slaap ik dan wat rustiger. Heb ook een Apneu kussen besteld, ben benieuwd of mij dat gaat helpen lekker op de zijde te liggen.