CPAP als luxeartikel

1
Onlangs heb ik een upgrade kit voor mijn System One gekocht om een verwarmde slang te gaan gebruiken. Dit pakket bestaat uit een verwarmde slang, een vervangende voedingseenheid van 80W om het extra vermogen te voorzien, en een vervangend deksel voor de bevochtiger met de juiste aansluiting voor de verwarmde slang. Installatie is mogelijk binnen 5 minuten.

Dit hele pakket kost in de VS schoon aan de haak 75 USD. In Nederland wordt dit pakket niet los verkocht aan particulieren, maar eu-pap.co.uk rekent 230 EUR. Dat is exclusief BTW omdat in het Verenigd Koninkrijk geen BTW wordt gerekend op medische hulpmiddelen voor chronisch gebruik. In Nederland betaal je al 80 euro voor alleen een verwarmde slang.

Maar goed, 75 USD (66 EUR) plus BTW en verzendkosten is nog altijd heel wat minder dan 230 EUR. De importheffing heeft me eraan herinnerd dat we in Nederland dus 21% BTW heffen op alle CPAP apparatuur en verbruiksartikelen.
De belastingdienst hanteert voor apparatuur zoals zuurstofconcentratoren en medicijnvernevelaars echter het BTW Laag (tegenwoordig 9%) tarief.

CPAP wordt dus net zo zwaar belast als luxe-artikelen zoals als DVD spelers en erotisch speelgoed. Vinden wij dat eerlijk? Een aardige dame van de Vivisol helpdesk bracht op dat mensen die zuurstof nodig hebben meteen doodvallen als ze hun apparatuur niet hebben, en wij niet. Helemaal logisch is dit niet, want rolstoelen vallen ook onder BTW laag.

Wat vinden wij hiervan?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: CPAP als luxeartikel

2
PLP, Linde Health Care verkocht deze set voor €234,00 Ik heb nog even zojuist gekeken op hun website, maar deze staat er nu niet meer op. Wat ik ervan vind? Dat er voor deze set buiten de USA een flinke winstopslag zit, ook buiten de btw toeslag. Ook die is te hoog in NL.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar