Smartflex - lagere druk bij uitademing

1
De DV6 beschikt over instellingsmogelijkheden om de druk bij uitademing automatisch te verlagen. Deze zgn. Smartflex-instelling staat standaard uit en is normaal gesproken vergrendeld maar kan in overleg met uw arts en leverancier worden ingesteld en geactiveerd. Op bladzijde 44 van de gebruikershandleiding is een toelichting.

Het instellen van Smartflex kan vooral bij een hoog ingestelde druk (CPAP/APAP) enige verlichting geven bij het uitademen. De druk kan bij uitademing in drie stappen verlaagd worden. Een bovendruk van 14 blijft zonder Smartflex zowel bij in- als uitademen standaard 14 maar kan met Smartflex dan bijvoorbeeld bij inademing 14 en bij uitademing tot een tijdelijke druk van 11 worden verlaagd.

Als de optie geactiveerd is kan ook de curve voor zowel de inademing als uitademing worden aangepast. Dit is in de tweede afbeelding zichtbaar. Praktisch gezegd: snel of langzaam verhogen/verlagen van druk. Deze methode van drukverlaging bij uitademing is overigens niet helemaal hetzelfde als bij een BIPAP-apparaat. Als ik het goed heb begrepen kan een BIPAP apparaat nog meer druk verlagen.

Re: Smartflex - lagere druk bij uitademing

2
RuudM schreef: 13 feb 2019, 09:37 Deze methode van drukverlaging bij uitademing is overigens niet helemaal hetzelfde als bij een BIPAP-apparaat. Als ik het goed heb begrepen kan een BIPAP apparaat nog meer druk verlagen.
Precies hetzelfde als ResMed EPR en PR BiPAP. In feite zelfs meer als BiPAP vanwege de ronding, deze heet bij BiPAP "BiFlex". En inderdaad, beperkt tot PS=3 maar verder echte pressure support (dus niet als de wat mij betreft waardeloze AFlex CFlex etc.)
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i