Meer CSAS na verloop van tijd

1
Hallo mensen,

Ik ben een poosje niet op het forum geweest, maar ik wilde vragen waarom ik regelmatig een centrale apneu in mijn Sleepyhead data terugzie?

Voordat ik de Resmed Airsense Auto kreeg, had ik de Icon+ en die registreerde volgens mij geen centrale apneus, maar sinds de Resmed zie ik ze regelmatig opduiken in mijn grafieken, zoals hier:


Als je de centrale apneu uitvergroot zie je toch geen vlakke lijn en de druk reageert ook niet op centrale apneus, volgens mij.


Zijn deze incidentele CA's iets om me druk om te maken, want volgens mij geeft de Resmed deze zelf niet aan, alleen Sleephead.

modedit RM: afbeeldingen als bijlage toegevoegd ipv externe link

Re: Meer CSAS na verloop van tijd

2
De lijn is enigszins gerafeld vanwege de FOT (sonderingspulsen) van de ResMed die wordt gebruikt om obstructie te detecteren.

Een centraalapneu van 45 seconden lang lijkt me toch wel de moeite waard om met uw arts te bespreken.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Meer CSAS na verloop van tijd

3
Hoi Roland, ook overgestapt op de Resmed AirSense 10? In het slaaprapport van de staat Totale AI en Centrale AI en AHI. Hier zou jij dus die 4 centrale Apneus in terug moeten vinden. Hyponeus=AHI-Totale AI
Obstr. Apneu=Totale AI-CAI

Het klopt dat de Icon geen Centrale Apneus weer gaf.
Het klopt ook dat de druk bij centrale Apneu niet verhoogd mag worden, want de luchtweg is open.

De getoonde lijn is wel vlak. (Deze is met 52 seconden wel lang, maar was meteen de langste. Komt dit vaker voor?) Je moet dit als volgt zien: het eerste gedeelte is vlak, vervolgens zie je kleine pulsjes op de lijn verschijnen. Het is namelijk zo dat het apparaat eerst niet weet of het een obstructief of het een centraal Apneu is. Dus stuurt de Resmed kleine drukpulsjes mee met de luchtstroom. Komt daarvan een echo terug die opgevangen wordt dan is het een obstructief Apneu. Geen echo dan is het vermoedelijk een centraal Apneu want er is dan geen blokkade die het signaal tegenhoudt. Zie jij in het slaaprapport wel alles staan? Alleen gebruikersuren en makerpas, dan staat de basisinstelling in het medisch menu op 'Aan' ipv op 'Plus'.

Pas als je 50 tot 75 % van je apneus uit centrale vorm bestaat, dan moet je aan de bel trekken. Nu is er een zeer lage ahi, dus kun je dit nu gewoon verwaarlozen. Komt vaak voor. Heb je ook de EPR aanstaan of gebruik je alleen minimum en maximum druk instelling?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Meer CSAS na verloop van tijd

4
Ja, ik heb de EPR aan staan. Dat is toch de verlaagde druk bij het uitademen?

Toen ze in het begin bij mij de slaaptest deden, is er geen CSAS geconstateerd. Of dat een momentopname is of dat CSAS zich later kan openbaren, weet ik natuurlijk niet.
Ja, ik ben al een poosje over op de Resmed. De reden om over te stappen vanaf de Icon is dat de Resmed EPR heeft, dat ik goed kon gebruiken vanwege teveel ingeslikte lucht. Daar heb ik nu nauwelijks nog last van.

De centrale apneus komen bij mij zo'n 3 nachten per week voor, maar nog nooit zijn die meer dan 50% van de AHI geweest. Volgens mij ook nog geen 25%. Een centrale aneu van 52 seconden is wel 1 van de langste die ik ooit gehad heb. Meestal zijn ze tussen de 10 en 15 seconden. Ook zie ik wel een incidentele UA er tussen staan. Wat zijn dat, behalve Unidentified Apneus?

Ik heb wel weer veel luchtlekkage. Misschien wordt het weer eens tijd voor een nieuw masker. Ik zal eens kijken waar de Resmed op staat ingesteld. Over het algemeen kijk ik nooit op het display van de resmed naar de uitslagen en altijd bekijk ik de data in SH, aangezien het display te weinig licht geeft om het duidelijk te kunnen lezen zonder bril ;-)

EDIT:
Net even op de resmed naar de rapportage van afgelopen nacht gekeken en daar staat:

AHI: 3.4
Totale AI: 1.2
Centrale apneu: 0.1

Re: Meer CSAS na verloop van tijd

5
Beste Roland,

Enkele centrale apneus is niet iets om je zorgen over te maken, zeker niet in de mate waarin ze bij jou voor komen.
Soms worden deze veroorzaakt door een te hoge druk maar gezien je score is daar geen sprake van.
Uiteindelijk heeft iedereen wel eens een ademstop gedurende de nacht, met of zonder cpap.
Gaat uiteindelijk om de mate waarin dat voor komt en de last die iemand ervan heeft.