Steeds beter

1
In het begin was het echt wennen. Bij de slaaptest al. Die slangen, bedrading en gedoe.
Door mijn neusbotje (neus tussenschot) waren de eerste maskers die ik kreeg voor mij een ware verschrikking. Ik dacht dat het nooit goed zou komen. Neusmasker lekte aan alle kanten, toch blijven proberen maar lukte niet. Door Vitalaire echt heel goed geholpen. Zelfs mensen van Vitalaire thuis geweest en de neus kussens geprobeerd Eindelijk kon ik na wat wennen slapen. Door mijn copd helaas vaak verkouden en benauwd dus nu net overgestapt naar de resmed full face 30 en dat lukt tot nu toe aardig. De neusdoppen wel als reserve. Ben er nu wat aan gewend en ben zelfs een paar maanden geleden ergens op weekend vakantie geweest met mijn CPAP.

Re: Steeds beter

2
Bianca, ben je benauwd door de COPD of door de verkoudheid? Kun je gebruik maken van een verwarmde slang of kan dit niet vanwege de COPD?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Steeds beter

4
Misschien helpt een verwarmde slang nog meer bij je therapie. Geeft meer comfort. Minder koude lucht, mocht je daar last van hebben en minder een droge mond of neus.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Steeds beter

9
Hallo Bianca, de Resmed AirSense 10 die je hebt gekregen via jouw leverancier Vitalaire uit Eindhoven.

Je kunt dan een verwarmde slang op internet via Vitalaire of via een andere leverancier, zoals Vivisol, of Medic Tefa, of via Westfalen Medical en je hebt er nog een paar, kopen
De slang kost circa €32.
Let wel op dat je de juiste slang koopt. De Resmed S9, heeft ook een eigen verwarmde slang. De slang sluit je achterop de plaats aan waar nu de normale slang zit. Daar zit dan een aansluiting voor de elektriciteit. Door de slang loopt een elektrische draad door de ribbels en die wordt dan verwarmt.

Hoe het verder werkt kun je lezen in de beschrijving van de menu's. Zie hier: https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?f=44&t=12257
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Steeds beter

11
@ Ruud.

Hartelijk dank voor de tips. Daar heb ik zeker iets aan. Ik ben nog redelijk nieuw qua slaap apneu en alle mogelijkheden. Ik had afgelopen nacht weer het gevoel te weinig lucht te krijgen. Waarschijnlijk moet de bovendruk wat lager. Nu steeds een droge mond. (Ieder uur wakker geweest) masker af, slok water, masker weer op enzovoort. Moe wakker geworden. Straks maar weer proberen. Morgen Vital aire maar eens Bellen. Fijne nacht. Groetjes Bianca

Re: Steeds beter

12
Bianca, je kunt zelf uitrekenen wat voor druk je ongeveer nodig zou kunnen hebben, lees dit eens door:

Resmed reageert inderdaad sneller met drukverhogingen op zaken als flow limitations en snurken waardoor de gemiddelde drukken hoger zijn dan andere merken apparatuur zoals Weinmann of Philips Respironics. Resmed geeft aan dat zij het juiste doen maar vaak zijn lagere drukken dan de adviesdruk van Resmed apap afdoende om de gebruiker goed te behandelen.
Uiteindelijk is het zo dat een algoritme bij heel veel patienten goed funktioneert maar bij een klein percentage doet het apparaat het niet goed. Wisselen van merk kan soms een oplossing zijn of op een andere manier de druk vaststellen.

Om een inschatting te maken kun je de druk uitrekenen met de nekformule;
Druk = -5.12 + (0.13*BMI) + (0.16*nekomtrek in cm) + (0.04*AHI)

* = maal teken

BMI = Body Mass Index
(Gewicht in kg gedeeld door Lichaamslengte in meters en de uitkomst nog eens gedeeld door Lichaamslengte in meters)

AHI = Apneu Hypopneu Index (AHI gemeten bij eerste slaaptest)

Lees wel vaak dat de druk net aan de lage kant is dus 1 mbar = 1 cmh2o hoger komt vaak voor.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Steeds beter

13
Je kan ook proberen om het AutoSet algoritme op de "For Her" dan wel "Soft" stand zetten, dan is deze minder agressief en grillig.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i