Re: Veel vermoeider na een nacht goed slapen

2
Hallo Berry, dit kan inderdaad voorkomen. Wij spreken hier vaak van de zes weken dip. De zes weken dip wordt zogenoemd omdat er een dip kan plaatsvinden circa zes weken nadat de therapie met een mra of cpap is gestart. Soms komt de dip eerder, soms wat later en soms ook helemaal niet. Helemaal niet komt voor bij mensen die na de start met de mra/cpap therapie weinig tot geen verbetering of zeer langzame verbetering hebben ondervonden.
Dus hoe sneller je een verbetering ervaart, des te meer kans op een dip om het maar zo te zeggen.

Je lichaam heeft al jaren in de nacht topsport bedreven om de ademstops met daarbij vaak zuurstofdaling (de-saturatie) in het bloed te overleven. Elke keer als er zo (bijna) ademstop plaatsvind, wordt er adrenaline aangemaakt. Als je dan weer ademt verdwijnt dit weer snel uit je lichaam. Je lichaam echter is gewent om telkens zo'n adrenaline stoot te krijgen en door een succesvolle behandeling wordt er minder tot geen adrenaline meer aangemaakt. Je lichaam vraagt er wel om en dit vind vaak plaats kort na de start en vaak zo rondom die zesde week na de start. Je voelt je dan nog vermoeider dan voor de start van de therapie en denkt dat het positieve effect verdwenen is. Dat is niet zo,je lichaam loopt minder schade op in de nacht door zuurstofgebrek, maar moet afkicken van die adrenaline stoten. Het is dus een kwestie van rustig afwachten totdat die dip voorbij is. Dus doe het kalm aan met sporten, gun je lichaam de rust die het nodig heeft. Sterkte en succes.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Veel vermoeider na een nacht goed slapen

4
Hartelijk dank Ruud denk dat ik er dan midden in zit er is al bloed afgenomen i.v.m een andere bloedverdunner die in enkele gevallen op het beenmerg een slechte invloed heeft minder bloedplaatjes etc. wacht nog op de uitslag.
Voel me ook al 2 weken "grieperig" nu weer keelpijn en volgens mij krijg ik nu griep maar ik zal dit zeker onthouden want als de uitslag goed is, kan het dus dit zijn want echt zooooo moe niet te filmen.
Het ging zo geweldig goed energie voor 20 en ineens uit met de pret.