Barbed wire expansion sphincter pharyngoplasty (ESP)

1
Wie is er al bekend met de operatieve techniek "barbed wire expansion sphincter pharyngoplasty", ook wel "ESP" genoemd door mijn KNO-arts.

Binnenkort zal ik deze operatie ondergaan, en ik ben benieuwd naar ervaringen.

Het is een techniek die UPPP kan vervangen, omdat daar vaker complicaties bij zijn (volgens mijn KNO-arts). Bij deze vrij nieuwe techniek wordt na het verwijderen van de keelamandelen gehecht met een speciaal hechtdraad met weerhaakjes (barbed wire), volgens een specifiek patroon. Uiteindelijk wordt de hechting aangetrokken waardoor het weefsel in de keel naar boven/achteren getrokken wordt en er nog meer ruimte ontstaat.

Er is nog vrij weinig over te vinden, maar er zijn operatiefilmpjes van op YouTube zoals deze:

Barbed Stitch reposition Pharyngoplasty: https://www.youtube.com/watch?v=16hUUn63hao

Re: Barbed wire expansion sphincter pharyngoplasty (ESP)

2
Ivo, bedankt voor het filmpje.

Heb je deze tekst ook doorgenomen op Internet?
Een nieuwe palatinale procedure voor snurken / obstructieve slaapapneu (OSA) wordt beschreven. De procedure werd genoemd als faryngoplastie (BRP) met prothese met weerhaken. De techniek wordt stap voor stap beschreven. De nieuwe chirurgische techniek werd uitgevoerd bij tien volwassen OSA-patiënten met een gemiddelde leeftijd van 53,4 ± 12,4 jaar (gemiddeld 30-70) met bevestigde retropalatale obstructie. In deze pilotstudie; we hebben de haalbaarheid beoordeeld door het aantal gevallen te berekenen dat niet werd uitgevoerd en geconverteerd naar andere palatinale technieken tijdens dezelfde chirurgische setting, de veiligheid werd beoordeeld door zowel intra-operatieve als post-operatieve complicaties te evalueren, leerzaamheid gemeten aan de hand van de leercurve van onze teamleden (het tijdstip van chirurgische ingreep). In deze studie is de techniek in alle gevallen uitvoerbaar gebleken. Er waren geen significante intra-operatieve of post-operatieve complicaties. Objectieve klinische verbetering werd bevestigd door polysomnografie 6 maanden na de operatie met significante afname in gemiddelde AHI van 43,65 ± 26,83 tot 13,57 ± 15,41 (P = 0,007), slaperigheid overdag beoordeeld door Epworth Sleepiness Scale van 11,6 ± 4,86 ​​tot 4,3 ± 2 (P < 0,01), ODI van 44,7 ± 27,3 tot 12,9 ± 16,3 (P = 0,004). De operatieduur nam in de loop van de studie af met een initiële steile stijging van de verwerving van technische vaardigheden, gevolgd door meer geleidelijke verbetering en een gestage afname van de operatieduur tot zo kort als 20 minuten. Onze voorlopige resultaten suggereren dat de BRP-techniek haalbaar, veilig en effectief is bij het behandelen van OSA-patiënten. Bovendien is het gemakkelijk te leren, zelfs voor niet-ervaren chirurgen, minder tijdrovend en zonder significante complicaties.
Hier lees je dus dat de afname van de slechts 70 % bedraagt en dat dus in feite de AHI nog te hoog blijft en er dus, in mijn opinie, nog altijd cpap gebruik noodzakelijk zal blijven.

Ik zou, als ik jou zou zijn geweest, nog eens goed nadenken of je de operatie wel door zou laten doorgaan. Zoals ik al eerder aan je schreef, het is onomkeerbaar.

Mocht je wel de operatie laten uitvoeren, dan wens ik je natuurlijk wel alle succes toe met een hopelijk goede uitslag.

Bedenk wel, dat deze operatie net als elke andere operatie in het keelgebied, erg pijnlijk is en dat je een flinke voorraad ijs en pijnstillers in huis moet hebben en dat je deze moet innemen voordat de pijn voelbaar is.

Dag 4 en 5 na de operatie is het pijnlijkst.

Lees hier hoe te handelen qua eten na de operatie:

viewtopic.php?f=23&t=10474
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Barbed wire expansion sphincter pharyngoplasty (ESP)

3
RuudJ schreef: 10 jan 2019, 23:28 Ik zou, als ik jou zou zijn geweest, nog eens goed nadenken of je de operatie wel door zou laten doorgaan. Zoals ik al eerder aan je schreef, het is onomkeerbaar.

Mocht je wel de operatie laten uitvoeren, dan wens ik je natuurlijk wel alle succes toe met een hopelijk goede uitslag.
RuudJ, bedankt voor de tips. Ik neem ze mee voor na de operatie. Bij deze ingreep worden alleen mijn keelamandelen verwijderd, verder wordt er niets weggesneden. Mijn keelamandelen zijn behoorlijk groot en er is weinig ruimte in mijn keel. Aangezien ik ook al jaren last heb met slikken, zal dit voor mij alleen maar win-win zijn.

Mijn KNO-arts gaf deze behandeling het meeste kans van slagen, een tweede optie was een MRA.

Re: Barbed wire expansion sphincter pharyngoplasty (ESP)

6
Beste Ivo,

juist het verwijderen van de keelamandelen bij volwassenen is een pijnlijke operatie. Opereren aan de omliggende weefsels is daarin bijzaak qua pijn. Ik heb zelf mijn amandelen laten verwijderen i.c.m. de uppp. Qua pijn is het zoals Ruud al aangeeft dag 4/5 het ergste daarna moet het verbeteren. Consequent pijnstilling innemen en zorgen dat je spiegel op pijl blijft.

Wel interessant deze operatietechniek. Maar ben de mening van Ruud toegedaan dat dit voor apneu wel aardig achterhaald is qua slagingspercentage. Natuurlijk hoop ik wel dat het voor jou een positief effect zal hebben.

Wel nog even mijn standaard vraag.... Is er middels een slaapendoscopie gekeken of deze operatie en/of mra wel de geschikte behandeling is? Wat is de reden van opereren i.p.v. de cpap??

Re: Barbed wire expansion sphincter pharyngoplasty (ESP)

8
Ivo, ik denk dat Dirk hier de medicijn spiegel mee bedoeld. Dus genoeg pijnstillers innemen waardoor je geen last van pijn krijgt. Dus voor dat je pijn gaat voelen, alweer een pijnstiller innemen.

Dirk corrigeer mij als ik het mis mocht hebben.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Barbed wire expansion sphincter pharyngoplasty (ESP)

9
Het is alweer even geleden dat ik wat heb geschreven hier, dit is mijn ervaring tot nu toe:

Begin januari hoorde ik dat mijn keelamandelen zouden worden verwijderd, in combinatie met de barbed wire ESP.

Gelukkig heb ik voor de operatie nog zo'n 6 weken met een CPAP kunnen slapen. Hier ben ik overigens direct na de operatie weer mee gestopt.

De operatie vond uiteindelijk op 27 maart plaats en is prima verlopen. Nadat ik wakker werd schrok ik wel van hoe opgezet alles was in mijn keel. Ik begreep ook van de KNO-arts dat hij flinke wonden had moeten maken bij het verwijderen van mijn keelamandelen. Ik kon maar hele kleine beetjes koud water drinken en pillen slikken lukte niet. Voor de pijnbestrijding kreeg ik zetpillen mee naar huis.

De eerste week heb ik erg weinig kunnen eten door de pijn, maar zeker na een dag of 5 ging het langzaam beter. Na de eerste week begon het steeds beter te voelen in mijn keel en kon ik ook weer meer dingen eten. Na zo'n 10 dagen begon de pijn echt weg te trekken in mijn keel en verdwenen de zwellingen steeds sneller, ik kon al snel stoppen met de pijnstillers. In 2 weken tijd was ik zo'n 5 kilo afgevallen.

Van de barbed wire ESP heb ik niet zoveel gemerkt, nadat de zwellingen grotendeels waren verdwenen kon ik wel in mijn keel en gehemelte zien dat er hechtingen zitten. Na het initiële herstel had ik nog wel pijn bij het gapen en moeite met vloeistoffen doorslikken. Het kwam nog weleens terug via mijn neus.

Nu een aantal weken verder gaat het langzaamaan steeds beter. Ik slaap goed (7 á 8 uur), en snurk nauwelijks. Het voelt alweer een stuk helderder in mijn hoofd en qua conditie ga ik ook vooruit. Slikken gaat nu weer helemaal goed. Als ik moe ben voel ik het nog weleens trekken in mijn mond, of doet het zeer bij het gapen.

Binnenkort heb ik de 2e controle bij de KNO-arts en verwacht ik dat er een nieuw slaaponderzoek komt. Ik ben erg benieuwd naar mijn AHI en hoop natuurlijk dat deze zo laag mogelijk is. Ik hoop met een aantal maanden weer volledig te kunnen werken en ook weer auto te rijden. Verder ga ik werken aan mijn conditie en aan de slag om verder af te vallen.

Re: Barbed wire expansion sphincter pharyngoplasty (ESP)

10
Hoi Ivo, bedankt voor jouw update. Een zware tijd achter de rug. Nu nog verder met afvallen, het begin 5 kg heb je al achter de rug :grinning: , sterkte en tot de volgende update!
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Barbed wire expansion sphincter pharyngoplasty (ESP)

11
Tijd voor een nieuwe update. Recent heb ik een nieuw slaaponderzoek gehad en de AHI is nu nog maar 6!

De AHI zou nog verder kunnen zakken als ik meer afval en een betere conditie krijg.

De CPAP mag terug naar de leverancier. Ik rijd weer auto, en ik ben nagenoeg bijna van de apneu af!

Op het werk zit ik alweer op 36 van de 40 uur, dus dat gaat ook de goede kant op.

Re: Barbed wire expansion sphincter pharyngoplasty (ESP)

12
Ivo, waarom gaat de cpap terug naar de leverancier. Ik zou met een ahi van 6 per uur zeker de cpap niet in de wilgen hangen. De ahi kan gewoon zo zijn vanwege het cpap gebruik, heb je daar al eens bij stilgestaan? Ik zou dan eerst de cpap een maand in de kast zetten en eens gaan kijken of je geen last krijgt van de bij jouw reeds bekende klachten. Geen klachten, (en dan wel serieus er naar kijken en niet denken voor mij hoeft dat ding niet meer) dan kun je hem altijd nog terugsturen. Echter zonder deze proef zou ik hem gewoon nog even in huis houden.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Barbed wire expansion sphincter pharyngoplasty (ESP)

13
Hallo Ivo
Ik ga er vanuit dat het nieuwe slaaponderzoek is gedaan zonder de cpap te gebruiken en dan is 6 een prima score.
Als je klachten (sterk) verminderen is dat een prima teken en je zult merken dat de komende weken / maanden dit nog verder zal verbeteren.

Mijn inziens kun je prima de cpap terug sturen want je lijkt goed geholpen met deze ingreep. Mochten er toch klachten overblijven kun je wederom bij je kno arts aankloppen voor verdere behandeling met MRA of cpap.

Fijn dat je ons informeert over deze behandel methode.

Mvgr

Harks37