Rubberachtige geur

1
Hallo,
Ik gebruik sinds dik 3 maanden een CPAP (ResMed AirSense 10 Elite) met verwarmde slang en full face masker.
Sinds een week of 2 merk ik het volgende:
Als ik 's nachts naar toilet moet (vrijwel elke nacht) zet ik eerst de CPAP uit, koppel de slang af en ga dan naar toilet. Als ik terug kom koppel ik de slang weer aan en zet vervolgens de CPAP weer aan. Vanaf dat moment ruikt de ingeblazen lucht in het masker een poosje naar te heet geworden rubber of iets vergelijkbaars. Na een poosje wordt het minder of ben ik er aan gewend.
Als je het apparaat uit zet, blaast het om af te koelen nog een poosje na op een lage snelheid. Die koellucht heeft ook diezelfde nare geur.
  • Wat zou dit kunnen zijn? In de eerste maanden rook ik deze lucht namelijk absoluut niet.
  • Ik heb de laatste weken erg vaak koppijn van een andere soort dan ik 'ken', en ben vaak licht in mijn hoofd. Zou hier een verband kunnen zijn?
  • Zitten er in mijn 'opstelling' onderdelen die kunnen oververhitten en dan gaan ruiken?
  • Komt dit verhaal iemand bekend voor?
Was alles maar van hout...
--------------------------------
ResMed AirSense 10, ResMed AirTouch F20, ResMed AirFit N20

Re: Rubberachtige geur

2
Als er op dat moment nog genoeg water in het reservoir zit, dan zou ik de verwarmde slang verdenken. Probeer eens een nachtje met een gewone slang als u deze heeft liggen.

Zorg er ook voor dat de CPAP vrij staat. Bijvoorbeeld, als deze bedolven is onder een stapel kleding zal het me niet verbazen dat er brandluchtjes onstaan.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Rubberachtige geur

3
persluchtpiraat schreef: 30 mei 2019, 12:33 Als er op dat moment nog genoeg water in het reservoir zit, dan zou ik de verwarmde slang verdenken.
Ik dacht zelf in eerste instantie ook aan de slang, maar vind het toch vreemd, omdat ik in de eerste maanden niets geroken heb. Bovendien zou je mogen verwachten dat de verwarmingsspiraal in de slang tijdens het koelen uitgeschakeld is. Hoe zou die dan nog kunnen oververhitten?
Was alles maar van hout...
--------------------------------
ResMed AirSense 10, ResMed AirTouch F20, ResMed AirFit N20

Re: Rubberachtige geur

4
Bij nader inzien is de term 'rubberachtig' in dit topic eigenlijk onjuist. De geur is die van een kunststof die te ver verwarmd wordt.
Was alles maar van hout...
--------------------------------
ResMed AirSense 10, ResMed AirTouch F20, ResMed AirFit N20

Re: Rubberachtige geur

5
Ik bedenk net dat ik bij tijd en wijle ook een geur waarneem waar deze beschrijving bij past, de oorzaak is de biofilm die in het reservoir ophoopt. Ik beschrijf de geur zelf als een vage geur van zweetsokken. Als dit gebeurt neem ik het reservoir, en poets alle oppervlakken van binnen met een wattenstaafje en wat afwasmiddel. Daarna afspoelen, en dan ruikt hij weer een maandje fris.

Als u het bypass-klepje bij uw Airsense heeft die in plaats van het reservoir past, dan zou u zo de herkomst van de geur kunnen elimineren.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Rubberachtige geur

6
Ik snap wat u bedoelt met die zweetsokken. Maar de geur die ik ruik is zeer beslist een andere.
Ik houd mijn reservoir en slang bovendien minutieus brandschoon. Elke week in de schoonmaakazijn en schrobben.
Was alles maar van hout...
--------------------------------
ResMed AirSense 10, ResMed AirTouch F20, ResMed AirFit N20

Re: Rubberachtige geur

7
Schrobben lijkt mij nogal overdreven. Je maakt zo allemaal krassen in het plastic, wat een ruimte biedt voor en een betere aanhechting mogelijk maakt van biofilm (plaques, voelbaar als "glibberig" plastic).

Wat de slang betreft, is mijn ervaring dat "wassen" alleen maar meer verontreiniging in de slang leidt. Ik heb mijn laatste twee slangen altijd droog gehouden, en na meer dan een half jaar gebruik hebben ze nooit een geur ontwikkeld. Het is op zich ook logisch. De CPAP filtert de lucht (pollenfilter in mijn geval) en de uitgeademde lucht gaat nooit terug in de slang (min of meer zelfde principe als een steriele operatiekamer, die ook op positieve druk wordt gebracht). Steriel zal het wel niet zijn, maar wel schoon genoeg.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Rubberachtige geur

8
Probeer de slang en het apparaat schoon te maken met een ozon-reiniger. Ik heb daar goede ervaringen mee. Als het filter te lang in de machine zit, kan het ook een vreemde lucht veroorzaken. Ik maak iedere week de slang schoon, gewoon met een scheutje shampoo in het water. Met shampoowater vullen en 10 minuten laten weken. Daarna spoelen met leidingwater. Liefst babyshampoo maar dat heb ik niet altijd voorhanden. Succes in ieder geval.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Re: Rubberachtige geur

9
MarBle1948 schreef: 07 jul 2019, 11:10 Probeer de slang en het apparaat schoon te maken met een ozon-reiniger.
Er is geen enkele CPAP fabrikant die het gebruik van ozon goedkeurt. Momenteel wordt de meest bekende fabrikant van ozongeneratoren aangeklaagd in New York vanwege het verkopen van een ondeugdelijk product en het maken van valse reclame.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Rubberachtige geur

10
persluchtpiraat schreef:
MarBle1948 schreef: 07 jul 2019, 11:10 Probeer de slang en het apparaat schoon te maken met een ozon-reiniger.
Er is geen enkele CPAP fabrikant die het gebruik van ozon goedkeurt. Momenteel wordt de meest bekende fabrikant van ozongeneratoren aangeklaagd in New York vanwege het verkopen van een ondeugdelijk product en het maken van valse reclame.
De leveranciers verkopen al geruime tijd ozonreinigers. Overigens wordt ons drinkwater ook gezuiverd met ozon. Al vele jaren. Er zijn nog geen letselschade processen gevoerd in ons land.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Re: Rubberachtige geur

11
MarBle1948 schreef: 26 nov 2019, 19:20 De leveranciers verkopen al geruime tijd ozonreinigers. Overigens wordt ons drinkwater ook gezuiverd met ozon. Al vele jaren. Er zijn nog geen letselschade processen gevoerd in ons land.
Een fabrikant (ResMed, Philips) is geen leverancier. Ik kan het me goed voorstellen dat leveranciers graag de marge opstrijken op een plastic ozondoos. Gezien het goedkope fabricaat zal deze marge aanzienlijk zijn.

Uw vergelijking gaat mank, omdat het reinigingsproces in de waterzuivering zeer strikt wordt gemonitord waarbij gegarandeerd wordt dat ozon niet het reinigingsproces verlaat. Wij hebben het hier over zeer geavanceerde industriële apparatuur, geen plastic ozondoos.

Experts hebben reeds vastgesteld: Of de ozondoos maakt voldoende ozon om microben te doden, en dan is de concentratie te hoog om toe te laten in het huishouden. Of de ozondoos maakt inadequate concentraties ozon, en is dus nutteloos voor het beoogde doel; de gebruiker voert het voorgeschreven ritueel alleen uit "voor het idee." Omdat het een goedkoop gefabriceerde plastic doos is van een bedrijf dat eerder DVD reinigers op de markt heeft gebracht is het tweede scenario aannemelijker.

Overigens worden ze nu aangeklaagd voor leugens in hun reclame

Slotsom: Alle ozondozen op de markt zijn producten waarvan de werking niet is bewezen. Dit zal ook aan u worden gezegd als u ResMed of Philips contacteert.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i