Nieuw slaaponderzoek

1
Slaaponderzoek gehad in het ziekenhuis na continu vermoeid zijn en geen kort termijn geheugen.
Heb het gevoel elke dag te moeten overleven, iedere dag is een opgave.
Bij de meting is gebleken dat er 13 ademstops per uur zijn (80% snurken). Zuurstof 90%.
Volgelaat masker wordt binnenkort afgesteld en de druk verhoogd van 6 naar 7.
Hopen dat er wat in verbeterd kan worden. Zo niet, misschien dat de KNO arts er iets mee kan, of ik krijg een BIPAP.
Mijn energie is 0 evenals mijn conditie.
Verder last van spierziekte en RLS (restless legs).

Nog tips?

Groet Jan Pieter
ResMed Lumis150 Bi-pap
F20 Full Face Mask
AHI 26 zonder cpap
AHI ca 2 met cpap
Verwarmde slang,
vochtigheid 7

Re: Nieuw slaaponderzoek

2
Helaas Jan Pieter op dit moment even niet. Het proces kan wel drie jaren duren en je bent nog maar net begonnen toch? Hopelijk helpt de druk verhoging iets?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nieuw slaaponderzoek

3
Iets meer dan een jaar nu.

Groet Jan Pieter
ResMed Lumis150 Bi-pap
F20 Full Face Mask
AHI 26 zonder cpap
AHI ca 2 met cpap
Verwarmde slang,
vochtigheid 7

Re: Nieuw slaaponderzoek

4
Jan Pieter,

Geen tips wel herkenning. Ook ik ben nu een jaar onderweg.

Alhoewel ik geen andere ziektes heb wel dezelfde ervaring qua energie, misschien niet meer 0 maar een volle dag werken (meest kantoor) is nog steeds een uitdaging, een dag fysiek iets doen heeft ongeveer 2 dagen herstel nodig. Het voelt/is allemaal heel frusterend, maar gaat wel beter dan voor de start van de behandeling (kwam de bank niet meer af).

Over het korte termijn geheugen nog maar te zwijgen, is voor mij de grootste zorg. Ik ga er van uit dat het fysiek allemaal wer hersteld, maar in het hoofd...... :(

Zoals meer gezegd op dit forum, bekijk het per dag.
Resmed Airsense 10, Airfit P10, AHI 66
Druk: 8.6 cmWK, EPR: 1cmWK

Re: Nieuw slaaponderzoek

5
Hoi Willem,


Jij hebt ook zo probleem met het korte termijn geheugen ?
Ik herinner mij gister al niet meer en schrijf alles per dag in een agenda.

Dus ik weet ook niet wat we kunnen verwachten op termijn qua verbetering.

Groet

Jan Pieter
ResMed Lumis150 Bi-pap
F20 Full Face Mask
AHI 26 zonder cpap
AHI ca 2 met cpap
Verwarmde slang,
vochtigheid 7

Re: Nieuw slaaponderzoek

6
Designer68 schreef: 02 jul 2019, 12:55
Ik herinner mij gister al niet meer en schrijf alles per dag in een agenda.
En dan wel onthouden waar de agenda ligt..... ;)

Alle gekheid op een stokje,
het is idd korte termijn, maar ik relateer het ook aan concentratie. Dit is namelijk een ander puntje van zorg en je kan ze waarschijnlijk niet los van elkaar zien.

Maar komt tijd, komt raad. agenda bijhouden, actielijstjes maken en vooral niet meer op willen pakken dan je ook daadwerkelijk kunt verwerken. Beter wat tijd over aan einde van de dag dan dat er nog zaken (werk/prive) blijven liggen die ik de volgende ochtend echt vergeten ben (wat ik moest doen of waarvoor ook alweer..). "Things to do today" beperkt houden dus.
Resmed Airsense 10, Airfit P10, AHI 66
Druk: 8.6 cmWK, EPR: 1cmWK

Re: Nieuw slaaponderzoek

7
Hallo Designer...

Ik weet niet wat je spierziekte is maar als deze ziekte ook de werking van je ademhalingsspieren verslechtert wil ik je adviseren om niet alleen de AHI te laten meten maar ook je saturatie, zuurstof gehalte in je bloed, tijdens de cpap therapie. Als je ademhaling verslechtert gaat je basis nivo van de saturatie omlaag wat er voor zorgt dat je lichaam veel harder moet werken. Dit geeft natuurlijk vermoeidheidsklachten en beinvloed je slaap negatief. AHI is dus niet alles zeggend in uw geval.

Bij u kan de saturatie te laag zijn ook als u geen slaapapneu heeft.

Uw arts kan dit meten bij een controle slaaponderzoek maar bij de nieuwe type cpap's, Airsense of Dreamstation, kan er ook een saturatie meet module worden gekoppeld. Uw arts heeft dan meer informatie beschikbaar om beter te beoordelen wat de kwaliteit van uw therapie is.

Als uw ademhaling onvoldoende is kan uw arts ervoor kiezen om gebruik te gaan maken van een bipap, apparaat die een verschillende druk heeft voor uw inademing en uitademing, zodat de therapie uw slaapapneu behandeld en tegelijkertijd uw ademhaling wordt ondersteunt.

Als je meer informatie hierover wil over de modules of bipap kun je een persoonlijk bericht sturen

Mvgr

harks37

Re: Nieuw slaaponderzoek

8
harks37 schreef: 04 jul 2019, 17:00 Ik weet niet wat je spierziekte is maar als deze ziekte ook de werking van je ademhalingsspieren verslechtert wil ik je adviseren om niet alleen de AHI te laten meten maar ook je saturatie, zuurstof gehalte in je bloed, tijdens de cpap therapie. Als je ademhaling verslechtert gaat je basis nivo van de saturatie omlaag wat er voor zorgt dat je lichaam veel harder moet werken. Dit geeft natuurlijk vermoeidheidsklachten en beinvloed je slaap negatief. AHI is dus niet alles zeggend in uw geval.
Voor zover ik weet is het eerste homeostatische parameter die "sneuvelt" bij hypoventilatie niet de zuurstofsaturatie, maar de opgeloste CO2. Maw. het is mogelijk om langdurig een te hoge PaCO2 (kooldioxide) te hebben zonder een te lage PAO2 (zuurstof). Daarom wordt op dit forum regelmatig gewaarschuwd voor koolzuurstapeling. Magoed, het is best lastig om CO2 te meten (waarschijnlijk in het ziekenhuis) dus let op!

Iemand met medische kwalificaties kan dit wellicht weerleggen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Nieuw slaaponderzoek

9
Hallo Harks en Persluchtpiraat en anderen

Mijn spierziekte heet de ziekte van Strumple en als het goed is zou het geen invloed mogen hebben op mijn ademhaling volgens de neuroloog. Zuurstof snachts is 90 procent.Uitgaande van de berichten die ik heb ontvangen van de medici zou ik het elders moeten zoeken.
Misschien kan de KNO er iets in betekenen. Het is voor mij ook een zoektocht zonder einde lijkt het wel.
Hopen dat ze wat kunnen vinden wat de oorzaak is van mijn ontbreken van energie en erge vermoeidheid en slecht korte termijn geheugen. En anders is het wat het is en dan doen we het ermee.

Groet

Jan Pieter
ResMed Lumis150 Bi-pap
F20 Full Face Mask
AHI 26 zonder cpap
AHI ca 2 met cpap
Verwarmde slang,
vochtigheid 7

Re: Nieuw slaaponderzoek

10
90% procent is wel weinig toch? (Ik ben geen arts)
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Nieuw slaaponderzoek

11
90 procent was bodem, gemiddeld hoger hoor. Zuurstof zat goed. Ik denk dat er wel winst te behalen is met afstelling masker.
Bedankt voor de feedback.
Voor eerst kan de topic gesloten worden. Ik laat weten of de afstelling geholpen heeft.
ResMed Lumis150 Bi-pap
F20 Full Face Mask
AHI 26 zonder cpap
AHI ca 2 met cpap
Verwarmde slang,
vochtigheid 7