Apneu met cpap en nachtdienst

1
Hoi,

Vraag. Ik heb apneu (duh :) ) en heb CPAP. Net 3 weken nu. Merk nog niet super verschil, maar ik zet door. Vannacht voor het eerst doorgeslapen ahah ... goed ik heb een vraag over nachtdiensten. Ik verander van baan op 1 maart. Dan zou ik ook (weer) nachtdiensten moeten doen (niet heel vaak, ca 2 per maand dacht ik). Echter hoe gaan jullie daar mee om? Is daar regelgeving over? (cao). Of als je dan overdag slaapt dan (uiteraard) met de cpap? Of pas nachtdiensten doen als je opgeknapt bent? Kortom, ik weet het niet zo goed wat ik er mee moet doen... Graag jullie advies

Paula

Re: Apneu met cpap en nachtdienst

2
Hoi Paula, nachtdiensten zijn natuurlijk nooit goed voor de slaap. Mijn vrouw zit als Ziekenverzorgende I.G. ook alleen met diensten in de nacht en krijgt steeds meer problemen met het slapen overdag. Als apneu patiënt wordt dit natuurlijk er niet beter op. Als het beperkt is zoals bij jou zal het wel meevallen. Het proces naar enig herstel met de cpap therapie is een lang traject. Wij spreken hier vaak over een tijdsduur van drie jaar waar je pas na deze tijd enigszins kunt zeggen welke nadelige effecten van apneu blijvend van aard kunnen zijn.
Sporten pas na een half jaar na de start van de cpap therapie is vaak ons advies om je lichaam tot rust te brengen en te laten herstellen.
Fietsen, zwemmen, wandelen geen probleem, echter zwaar trainen in de sportschool is vaak funest en kan een terugval veroorzaken.

Hou rekening met een terugval in vermoeidheid vlak na de start van de cpap therapie en circa na 6 weken (neem dit ruim, kan iets daarvoor of er na zijn of helemaal niet, dan heb je geluk) dat je een dip krijgt. Dit wordt veroorzaakt doordat het lichaam vraagt om adrenaline en die maak je dankzij het gebruik van de cpap steeds minder aan. Een ademstop maakt adrenaline aan en een ademhaling laat dit weer uit het lichaam verdwijnen. Dus de terugval wordt veroorzaakt door het afkickproces van en de vraag naar adrenaline.

Nachtdienst draaien kan wel, als je er tegen kunt. Hou rekening met het feit dat je altijd je cpap moet blijven gebruiken bij het slapen ook bij een power nap van 20 minuten tot hooguit 1,5 uur.

Weet dat een cpap therapie wordt berekent vanaf en tot en met 12 uur 's middags. Dus bij het draaien van nachtdiensten zul je dus een gebroken overzicht gaan krijgen van je uitslag van je Apneu Hypopneu index.

Voorbeeld: als je op de dag dat je nachtdienst begint 's avonds om 6 uur naar bed gaat en je er om 10 uur uitkomt, dan heb je een registratie van 4 uur. De volgende morgen ga je naar bed om 9 uur en kom je uit bed om zeg 16h00 uur.

De registratie van je AHI is dan 4 uur (18h00 tot 22h00) en 3 uur (9h00 tot12h00). Om 12h00 begint de telling opnieuw. Dus 4 uur (12h00 tot 16h00) en mocht je nog een nacht draaien dan tellen de uren van de avond en de morgen tot 12h00 's middags ook weer mee.

Je ziet dus dat dit voor je therapie niets uit maakt. Ook als je uitleest via bijvoorbeeld een programma van de fabrikant van je cpap of via het gratis programma SleepyHead, maakt het niet echt wat uit. Je krijgt gewoon een ahi te zien van 12 h00 tot 12h00.

Als je echter wakker wordt om 16h00 dan zul je alleen de ahi zien vanaf 12h00 tot 16h00 of als je wakker wordt om 12h30 dan lijkt heb je een ahi van 30 minuten. Dan lijkt het of je maar een half uur geslapen hebt. Ditzelfde effect heb je ook als in Amerika of in Oosterse landen je cpap gebruikt. Het maakt allemaal niets uit, als je maar gebruik maakt van je cpap en weet dat dit de oorzaak ervan is.

Succes met je nieuwe baan en mocht je verdere vragen hebben, dan kun je ze gewoon stellen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Apneu met cpap en nachtdienst

3
Hoi,
Daar ben ik weer ...

Ik heb dus die nachtdiensten in principe 1x per maand, maar helaas in juli vanwege vakantietijd 2x. 8 en 28 juli. De vorige nachtdienst in juni koste mij 3 a 4 dagen om bij te komen. Bij mijn andere dagbaan heb ik op een middag gigantische taalfouten in een brief zitten maken en de dag er na heb ik overwogen om de middag vrij te krijgen. De zondag daarna heb ik mijn ontslagbrief geschreven. Ik wil dit niet meer. Ook de gewone diensten (zijn onregelmatig) zijn intensief: 7 a 8 uur aan de telefoon, wel met een pauze van 30 min om te eten en een koffie pauze van 15 min. Deze diensten zijn op een huisartsenpost. Mijn dagbaan heb ik in een huisartsenpraktijk. De huisartsenpost zuigt gigantisch veel energie van mij en die nachtdiensten trek ik niet. De dagbaan is erg leuk, dat doe ik ook al 9 jaar en daar is genoeg afwisseling.
Ik heb de OSAS verpleegkundige gebeld, ja de poli dus, en ik heb daar woensdag een telefonische afspraak: ik wil graag een verklaring van de longarts om die nachtdiensten niet meer te hoeven lopen. Ik weet niet hoeveel kans van slagen dat heeft. Maar niet geschoten is altijd mis. Op Facebook bij Apneuvereniging geeft men aan dat ik mij "gewoon" moet Ziekmelden. Ik vind dat een beetje lastig ... ik moet nog 12 diensten draaien (waarvan 2 nachtdiensten) voordat ik klaar ben met deze baan. (dus tot 11 aug, daarna 3 weken vakantie en dan klaar). Ik snap dat ik voor mijn gezondheid moet gaan, daar sta ik ook wel achter: heb er dus moeite mee om voor 1 baan ziek te melden en voor de ander niet. Eigenlijk wil ik een soort van burn out (groot begrip, te groot?) voor zijn.
Voorbeeld: dit weekend hoefde ik niet te werken. Bellen zij mij toch ivm veel zieken of ik toch kon komen. Hier heb ik gemakkelijk nee op kunnen zeggen. Resultaat doordat ze belden was wel dat ik migraine kreeg en behoorlijk afgeleid was met wat ik aan het doen was. Ook omdat ik er weg wil zal ik wel gigantisch gevoelig zijn hiervoor.
Ik weet niet goed waarom ik dit stuk schrijf. Ik ben de enige die dit kan beslissen (Ziekmelden). Misschien heeft iemand hier tips of iets waar ik niet aan heb gedacht die mij zouden kunnen helpen? In ieder geval bedankt voor het lezen.

Paula

Re: Apneu met cpap en nachtdienst

4
Paula, naar ik begrijp heb je twee verschillende banen, bij verschillende huisartsen posten? En als ik het goed heb, heb je deze baan met nachtdiensten sinds 1 maart en heb je alleen deze baan opgezegd vanwege de nachtdiensten? De dag diensten zijn hetzelfde bij deze baan als bij die andere baan?

Wat houd die nachtdiensten in het kort in? Moet je de gehele nacht (van hoelaat tot hoelaat) werken of zijn het slaap/waak diensten?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Apneu met cpap en nachtdienst

5
Is het misschien een idee om de detailinformatie per privé bericht verder af te handelen?

In het algemeen lijkt het mij interessant om de kwestie nacht/dagdiensten mee te lezen maar zodra er specifieke informatie wordt gevraagd kan deze informatie te herleiden zijn en op internet wordt van alles bewaard.
Het is maar een suggestie ;)

Re: Apneu met cpap en nachtdienst

6
Je beschrijft je situatie vanuit jou rol, naast het persoonlijke ook vanuit de rol als medewerker.
Als medewerker heb je bepaalde verplichtingen naar je werkgever.
Maar je werkgever heeft ook verplichtingen naar jou als medewerker.
Vanuit de ARBO-wet heeft de werkgever de verplichting om inspanning te leveren dat medewerkers niet ziek worden van hun werk.
De preventieve taak van de ARBO-dienst/ bedrijfsarts.

Een medewerker kan altijd een afspraak maken met de bedrijfsarts, ook als de medewerker niet ziek is.
Ik denk dat een longarts niet snel een verklaring zal maken dat je geen nachtdiensten mag draaien, hij gaat daar niet over.
Dit is de verantwoordelijkheid van de bedrijfsarts.
Ik kreeg bv van een orthopedisch chirurg na een operatie aan mijn achillespees geen "werkadviezen" mee, alleen het advies om het goed met de bedrijfsarts te bespreken.

Mijn advies:
Maak een afspraak met de bedrijfsarts, leg je situatie voor.
Een goede bedrijfsarts zal oor hebben voor je probleem en een afweging maken. De werkgever heeft hier ook een groot belang.
Zeker als ik vorige week in de krant lees dat veel huisartspraktijken problemen hebben om doktersassistentes te krijgen. (overigens is dit ook een kans om bij een praktijk te gaan werken zonder nachtdiensten)

Verder:
Wat kun je binnen je team onderling regelen?
Als het om 1-2 nachten (of zijn het blokjes) in de maand gaat, wil iemand anders misschien wel extra draaien.
In een aantal CAO's in de gezondheidszorg worden zwangeren en mensen boven leeftijd xx (varieert van 55-58) ook ontzien wb nachtdiensten, dat is niet voor niets.
Sinds 16-12-23 een Resmend Airsense 10, hiervoor op 2 dagen na 10 jaar een Resmed S9 Autoset met H5i
Mirage FX neusmasker
diagnose AHI: 22
Druk CPAP 7,0 (sinds 18-5-2020 afgebouwd vanaf 8,6)

Re: Apneu met cpap en nachtdienst

7
hoi HGR,

Bedankt voor je reactie. Ik heb 2 banen, bij een dagpraktijk (geen nachtdiensten) en dus op een huisartsenpost. Ik weet dat er een te kort is en eventuele inkomstenderving die ik zal hebben doordat ik bij de post heb opgezegd kan ik als zzp-er waarschijnlijk wel goed opvangen.

Omdat ik van mijn huisarts de diagnose kreeg "beginnende burn-out", heb ik mij voor de post ziek gemeld. Voordat ik bij de huisarts was heb ik aan mijn teamleidster gevraagd hoe ik een afspraak bij de bedrijfsarts maak. Nu ik mij ziek heb gemeld, hebben ze een aanvraag bij die arts gedaan.

Overigens kreeg ik de diagnose van ernstig slaapapneu pas nadat ik was aangenomen op de post. Ik heb bij mijn andere werkgever de verplichting nachtdienst niet gehad omdat ik minder uren draaide. Pas nadat ik hier 2 nachtdiensten had gedraaid wist ik dat ik dit niet kon fysiek.

Het team op de post is niet groot. Juli/augusten zijn vakantiemaanden en we worden min of meer "gedwongen" meer te werken dan gebruikelijk om de post draaiende te houden. Vandaar dat ik in juli 2 nachten moet doen ipv 1. Ik heb ze al ter overname/ruiling aangeboden ...

Ik zal eens in onze cao kijken of er een leeftijdsgrens is.

Dank je wel voor je reactie.

Groetjes Paula

Re: Apneu met cpap en nachtdienst

9
ik heb het na gezocht ... 62!!!! na je tweeënzestigste kunnen ze me niet meer dwingen ... pff .. goed ... uiteindelijk komt dat niet aan de orde, ik dacht ik meld het nog even.
Teamleider denkt dat ik wel weer beter gemeld kan worden omdat ik niet voor de dagpraktijk ziek ben ... pff
Paula

Re: Apneu met cpap en nachtdienst

11
Paula schreef: 27 jun 2019, 12:06 ik heb het na gezocht ... 62!!!! na je tweeënzestigste kunnen ze me niet meer dwingen ... pff .. goed ... uiteindelijk komt dat niet aan de orde, ik dacht ik meld het nog even.
Teamleider denkt dat ik wel weer beter gemeld kan worden omdat ik niet voor de dagpraktijk ziek ben ... pff
Paula
Teamleider heeft helemaal niks te vinden.
Hij hoeft niet eens te weten wat je mankeert.
Hij (of zij) hoeft alleen maar te weten dat je ziek bent. Meer niet.
Er is er maar eentje die wat heeft te vinden en dat ben jij.
Wellicht in samenspraak met de bedrijfsarts, maar dat is ook alles.
En de bedrijfsarts mag niets bespreken met je teamleider!

Op mijn vorige werk is dat wel gebeurd.
Ik kreeg er lucht van omdat aan de telefoon mijn personeelschef dingen zei die ze niet kon weten.
Dat heb ik gemeld bij de bond en dat muisje heeft toen nog een aardig staartje gekregen voor die bedrijfsarts.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Apneu met cpap en nachtdienst

12
Hoi daar ben ik weer. Ben bij de bedrijfsarts geweest. Hij vindt op zich ook dat nachtdiensten geen goed idee zijn ivm stress. Apneu is stress voor het lichaam, je niet fijn voelen op het werk ook niet. Dat ik ontslag genomen heb vindt ie een goed idee omdat ik voor mijn gezondheid kies. Hij vond wel dat de werkgever en ik in gesprek moesten om te kijken hoe we de nog resterende tijd in vullen. Bedankt voor jullie medeleven!

Re: Apneu met cpap en nachtdienst

13
Paula schreef: 01 jul 2019, 15:30 Ben bij de bedrijfsarts geweest. Hij vindt op zich ook dat nachtdiensten geen goed idee zijn ivm stress.
Dan kan hij ook de werkgever het advies geven: "Deze medewerker moet vrijgesteld worden van nachtdiensten."
Ze zijn dan bezig met "Duurzame Inzetbaarheid"
Sinds 16-12-23 een Resmend Airsense 10, hiervoor op 2 dagen na 10 jaar een Resmed S9 Autoset met H5i
Mirage FX neusmasker
diagnose AHI: 22
Druk CPAP 7,0 (sinds 18-5-2020 afgebouwd vanaf 8,6)