Maskerlekkage

1
Hallo iedereen
Ik gebruik sinds een maand een cpap en ben nieuw op dit forum. Sorry als mijn vraag al eens gesteld werd!
De eerste nachten sliep ik heel goed met het toestel, maar sinds twee weken word ik wakker van de lucht die het toestel in mijn gezicht blaast!
De lucht uit het ventiel blaast in mijn ogen en ook onderaan het masker ontsnapt lucht.
Nochtans geeft het toestel aan dat er geen lekkage is.
Ik ben een zijslaper, trouwens en heb een neusmasker.
Ik mag pas in september terug naar ziekenhuis, heeft iemand in de tussentijd tips?
En. Oh ja: nemen jullie het toestel ook mee op reis?
Bedankt alvast!

Re: Maskerlekkage

2
Als het masker mij in het gezicht begint te blazen moet ik de bandjes altijd weer wat strakker zetten.
Bij mij gaan die tijdens het opzetten van het masker altijd een heel klein beetje losser zitten waardoor het masker op een gegeven moment begint te lekken.
Misschien is dat bij jou ook het geval?

En ja, mijn maatje gaat altijd mee op reis.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Maskerlekkage

4
Welkom Anndg,

Altijd je cpap meenemen op reis. Slapen zonder cpap kan je reis aardig verstoren. Op het FB account van de Apneuvereniging was er iemand die vakantie in Zweden had, een trektocht met de auto van twee weken en die vergat haar masker bandage mee te nemen. De vakantie was een ramp, met een groot onderzoek naar een masker, wat niet lukte en een zeer toenemende vermoeidheid.

Het masker mag niet te los , maar ook weer niet te strak worden vast gezet, dit geeft ook weer lekkage. Het silicoon van de masker rand moet zich kunnen vormen naar de vorm van je gezicht. Even met cpap aan het masker van de neus lichten en dan weer terugzetten. Ik doe altijd even mijn neus optrekken om te horen en te voelen of er nog lekkage is. Suc6
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Maskerlekkage

5
De FlexiFit431 krijg ik niet lekdicht. Bij de kin blijft hij lekken helaas. Denk maar weer terug naar het neusmasker.
Ik vroeg me af of er een methode is om zelf een soort pakking te maken.


Groet Jan Pieter
ResMed Lumis150 Bi-pap
F20 Full Face Mask
AHI 26 zonder cpap
AHI ca 2 met cpap
Verwarmde slang,
vochtigheid 7

Re: Maskerlekkage

6
Jan Pieter, ook ik heb dit masker. Was mijn eerste masker bij de start van de therapie met de cpap. 13 maanden gebruikt en nu alleen nog in gebruik bij zware neusverkoudheid.

Ik heb bij mijzelf tussen de linker en rechter kant op de bandage een extra band bevestigd met naald en draad die de kin extra ondersteuning geeft. Zo voorkom ik dat mijn kin te ver naar beneden valt tijdens de slaap waardoor er extra lekkage ontstaat. Weet dat er ook verschillende maten van het siliconen inzet gedeelte te krijgen zijn bij de leverancier voor dit masker.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Maskerlekkage

7
Ruud,


Dat is wel een idee van die band inderdaad, daardoor blijft hij goed achter je kin steken.
Qua maten heb ik 3 diverse cups. small, medium en large.

Groet

Jan Pieter
ResMed Lumis150 Bi-pap
F20 Full Face Mask
AHI 26 zonder cpap
AHI ca 2 met cpap
Verwarmde slang,
vochtigheid 7