MRA of CPAP

1
Goedemiddag,

Recent heeft mijn vrouw (41 jaar, normaal postuur) een slaaponderzoek gehad. De uitkomst hiervan is een AHI van 20.

Als ik kijk naar de resultaten zie ik:
- Obstructieve apneus 43 (6,2/uur)
- Centrale apneus 0
- Hypopneus 95 (13,7/uur)
- Gemiddelde duur apneus 19,8s
- Gemiddelde duur hypopneus 27,2s
- ODI 18,9/uur
- Gemiddelde SpO2 waarde 92,1 %, duur SpO2 <90% 93min
- Laagste SpO2 waarde 79%, duur SpO2 <85% 1,7min

De KNO-arts heeft een doorverwijzing naar de kaakchirurg gestuurd voor het aanmeten van een MRA.

Paar vragen waar wij mee zitten;
- Is de MRA voor mensen met een vergelijkbaar resultaat effectief gebleken? Wij krijgen het idee dat het voornamelijk snurken tegengaat en niet zozeer de apneus. Ik heb als partner eigenlijk nooit echt snurken gemerkt.
- Mijn schoonvader heeft de afgelopen 10 jaar alle mogelijke ingrepen gehad en was uiteindelijk alleen gebaat met een CPAP. Hoe zijn de ervaringen van anderen?
- Als ik het goed heb begrepen is de Hypopneu een verminderde/korte/oppervlakkige ademhaling. Kan het feit dat de neus van mijn vrouw eigenlijk chronisch dicht zit hier nog effect op hebben? Zou daar niet een deel van de oorzaak kunnen zitten?

Uiteraard gaan we hierover nog met de KNO arts in gesprek. Ben vooral benieuwd naar jullie ervaringen.

Groet Martijn

Re: MRA of CPAP

2
Welkom!
cody2018 schreef: 11 jul 2019, 15:23 Is de MRA voor mensen met een vergelijkbaar resultaat effectief gebleken? Wij krijgen het idee dat het voornamelijk snurken tegengaat en niet zozeer de apneus. Ik heb als partner eigenlijk nooit echt snurken gemerkt.
Een MRA is een uitkomst voor mensen die absoluut niet aan de CPAP willen, maar er kleven wel nadelen aan zoals permanente verandering van de kaakstand, pijnklachten aan de kaak, verplaatsen van de tanden en verhoging van het risico op caries.

De regel lijkt te zijn (ik heb zelf geen ervaring met MRA) dat mensen met een geringe AHI richting MRA worden "geduwd" en de rest CPAP wordt "gegund" terwijl het de geometrie van de bovenste luchtweg is die bepaalt of het inzetten van een MRA zinvol is, en niet het "nummertje" van de AHI. De enige manier om echt zeker te zijn dat de MRA werkzaam is, is een DISE (slaapendoscopie onder narcose).
cody2018 schreef: 11 jul 2019, 15:23 - Mijn schoonvader heeft de afgelopen 10 jaar alle mogelijke ingrepen gehad en was uiteindelijk alleen gebaat met een CPAP. Hoe zijn de ervaringen van anderen?
CPAP wordt de "gouden standaard" van effectiviteit genoemd. Randvoorwaarden zoals comfort en attitude daargelaten is CPAP vrijwel altijd effectief. Ik zeg vrijwel omdat er kennelijk ook problemen kunnen zijn met het strottenklepje (onlangs is hierover een topic verschenen) die effectiviteit van CPAP verhinderen, maar dat lijkt zeldzaam -- ik hoor hier in een paar jaar voor het eerst over.
cody2018 schreef: 11 jul 2019, 15:23 - Als ik het goed heb begrepen is de Hypopneu een verminderde/korte/oppervlakkige ademhaling. Kan het feit dat de neus van mijn vrouw eigenlijk chronisch dicht zit hier nog effect op hebben? Zou daar niet een deel van de oorzaak kunnen zitten?
Neusdoorgankelijkheid kan een rol spelen, maar hier kan een vicieuze cirkel een rol spelen. Als de vicieuze cirkel met CPAP doorbroken is kan het heel goed zijn dat een neus die jaren lang problemen geeft plotseling betrouwbaar open gaat staan. Dit is mijn eigen ervaring.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: MRA of CPAP

3
Welkom Cody2018,

Ik kijk even naar de
ODI 18,9/uur
- Gemiddelde SpO2 waarde 92,1 %, duur SpO2 <90% 93min
- Laagste SpO2 waarde 79%, duur SpO2 <85% 1,7min
SpO2 waarde onder de 90 % dat is 1,5 uur dus in feite een hele slaap fase die tussen de 85 en 90 % bevindt. Dat is best wel lang en ik ben bang dat dit met een MRA niet zo makkelijk valt op te lossen. Is er überhaupt voordat er gezegd werd om een MRA toe te passen, zoals PLP al heeft aangegeven, een slaapendoscopie uitgevoerd waarbij via een slaaproesje is gekeken of een MRA wel geschikt is? Tijdens dit roesje wordt ook de onderkaak naar voren getrokken met de hand. Dit kan 1 tot 1,5 cm zijn. Via camera in het einde van de endoscoop kan men zien waar de verstopping zich bevindt. Is er sprake van een ver naar achteren staande kin? Hoe is de status van het gebit, zijn er kronen? Je kunt ook aangeven dat je absoluut niet met een MRA wilt gaan starten. Een cpap werkt sneller effectief. Makkelijk instelbaar, gaat eventueel snurken direct oplossen en is ook makkelijk weer terug in te leveren. Een MRA wordt weggegooid daar deze niet opnieuw is in te zetten. Dus bezin voor dat ge begint.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: MRA of CPAP

4
Beste Cody,

De MRA is een prima oplossing als de problemen liggen in het naar achteren vallen / schuiven in het gebied van de bovenste luchtwegen, denk dan aan de tong - zachte gehemelte etc. De KNO arts kan dit onderzoeken.

Elke therapie heeft voor en nadelen.

MRA is in veel gevallen een makkelijkere therapie om aan te wennen dan cpap therapie.
In het begin hebben mensen soms last van de kaakspier / kaak gewricht wat echter bij de meeste mensen weer weg gaat.
Een risico is tandverplaatsing maar door de intensieve begeleiding oa jaarlijkse controles wordt dit gemonitored en indien de eerste tekenen er zijn wordt er in gegrepen.

Wat natuurlijk wel moet gebeuren is het oplossen van de neusverstopping. De MRA met een verstopte neus is geen goede combinatie.

Chirurgische ingrepen werken soms tijdelijk en kunnen vervelende neven effecten hebben als verslikken, bepaalde letters niet meer goed uit kunnen spreken etc.

Een apneu betekent dat er een volledige ademstop is
Een hypopneu wil zeggen dat er een sterke vermindering is van de ademhaling met sterke saturatiedalingen tot gevolg die weer zorgen voor de verstoringen van de slaap zoals dat ook bij een apneu plaats vindt.

Re: MRA of CPAP

6
Meestal niet, dus gewoon vragen om een cpap uit te mogen testen voor een periode van zeker 3 maanden. Een cpap kan weer makkelijk worden hergebruikt na een schoonmaakbeurt door de leverancier. Een MRA niet, die gaat de prullenbak in.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar