relatie slaapapneu en gewrichtsontstekingen?

1
Ik heb sinds 2006 een OSAS en sinds een half jaar is hier een centraal apneu bijgekomen. Gebruik nu naar alle tevredenheid een Bipap waardoor ik in ieder geval minimaal 6.30 uur kan doorslapen.
Helaas heb ik meerdere lichamelijke klachten waaronder pijn in diverse gewrichten zoals vingers, handen, pols, ellebogen en knie. Vooral bij omslag van het weer zoals van 38 naar 25 graden en regen erbij merk ik dit meteen. Ik word dan wakker van de pijn en kromme vingers, ondanks de nodige pijnstilling zoals tramadol 150mg, lyrica 150 mg en amytriptaline 10 mg. Het afgelopen jaar is dit steeds erger geworden en de laatste maanden heb ik elke dag pijn, zelf bij 38+ graden.

Volgens de reumatoloog kunnen deze klachten ook voortkomen vanuit een slaapapneu. Iemand hiermee bekend?

Re: relatie slaapapneu en gewrichtsontstekingen?

4
PMB schreef: 30 jul 2019, 10:44
Volgens de reumatoloog kunnen deze klachten ook voortkomen vanuit een slaapapneu. Iemand hiermee bekend?
Deels. Ik heb jaren gewrichtsklachten (in hetzelfde lijstje als jij ook opgeeft) gehad welke leken op reuma. Onderzoeken waren niet eenduidig, dus in eerste instantie pijnstilling gekregen (Diclofenac).

Maar binnen 1 a 2 weken na starten met behandeling was ik van deze pijnen af. Het is niet geheel duidelijk wat nu die pijnen veroorzaakt heeft maar er is een vermoeden van spierspanning die daar door extra druk/kracht op gewrichten/aanhechtingen zet.
Er zou dus een relatie met onbehandelde Apneu (OSAS) kunnen zijn, maar het feit dat je nog steeds last hebt duidt in mijn optiek op iets anders (tenzij OSAS behandeling niet goed gaat en je AHI nog steeds (te) hoog is).
Resmed Airsense 10, Airfit P10, AHI 66
Druk: 8.6 cmWK, EPR: 1cmWK

Re: relatie slaapapneu en gewrichtsontstekingen?

5
Ik had iets soortgelijks als Willem maar dan vooral lage rugpijn met uitstraling naar de benen, die bij vlagen de kop op stak. Destijds fysiotherapie voor gevolgd wat niet hielp. Nu na een jaar en een beetje aan de CPAP is eea verbeterd. Nu nog steeds af en toe klachten maar vrijwel altijd met reden (niet meer opeens 's ochtends bij het opstaan).

Re: relatie slaapapneu en gewrichtsontstekingen?

6
Jarenlang heb ik reumatische pijnen in mijn heupen en handen gehad. Ik heb voornamelijk centraal slaapapneu. De therapie liep lang niet zoals eigenlijk zou moeten. De pijn nam alleen maar toe en ik gebruikte iedere dag diclofenac met ibuprofen. Daarmee waren de pijnklachten te managen.
Sinds korte tijd gaat het heel goed met de apneutherapie. En nu ook met de reumatische pijnen. Ik heb de medicatie praktisch gestopt. Een enkele keer is het nog nodig, maar meestal heb ik 's morgens geen klachten meer en sta zonder pijn en problemen op. Mijn conclusie is dat apneu invloed kan hebben op de spieren en dus ook op de gewrichten.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk