nieuw masker en iets hogere AHI

1
Goedendag,

na een jaar geslapen te hebben met een Resmed Mirage FX for Her masker besprak ik met de longarts en de OSAS-verpleegkundige dat ik toch wel nog steeds last heb van het blazen in de ogen (meestal direct, maar ik voel ook weerkaatsing via het kussen) Daarop heb ik een F&P Eson 2 masker gekregen.
Dat masker sluit inderdaad beter aan, ik voel vrijwel nooit wat in mijn ogen, en hij blaast ook minder irritant tegen mijn handen. Prima zou je denken, maar ik heb sindsdien een wat hogere AHI.
Waar ik met het oude masker een AHI tussen de 0,3 :slightly_smiling_face: tot 1,7 heb, ligt de AHI met het nieuwe masker tussen de 1,7 en 2,9
Artsen vinden dat beiden helemaal prima, en ik weet dat er hier ook veel mensen zijn die daar alleen maar van kunnen dromen, maar ik merk toch duidelijk verschil. Met een AHI onder de 1 (wat bij mijn oude masker geregeld voorkwam) sta ik écht heel anders op.

Wat is nu verstandig ? Terug naar de OSAS-verpleegkundige of mijn leverancier Vivisol voor maskeraanpassing ? Terug naar mijn oude masker ?

(Bijkomend: ik heb net 5 dagen in het ziekenhuis gelegen ivm darmobstructie, dus (lichamelijke én geestelijke) stress kan ook zeker een factor zijn. Ik weet namelijk niet hoe lang de problemen zich al aan het opbouwen waren.)

Bedankt voor jullie antwoord,

groetjes Saskia
AHI was 15 (onbehandeld) / Sinds juli 2018: CPAP Philips Respironics Dreamstation 1, vaste druk 7.5 met C-Flex+ 1, Neusmasker F&P Eson 2 / AHI 1,23 + RERA index 1,2 (gemiddeld afgelopen jaar)

Re: nieuw masker en iets hogere AHI

2
Saskia, dit masker blijven gebruiken en eventueel kijken naar een andere c-flex instelling en/of de druk een 0,5 cmh2o hoger zetten en kijken wat dit voor effect heeft. Stress kan zeker van invloed zijn op de AHI score.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: nieuw masker en iets hogere AHI

3
Hoi Ruud,

dank voor de tip. Ik heb instelling nu gewijzigd naar Cflex+ 1 en de AHI daalt weer. Ik zal nog een aantal dagen uitproberen of andere instellingen (c-flex ipv cflex+ of cflex helemaal uit) nog verschil maakt. Maar iig blijf ik zo graag bij dit nieuwe masker

groetjes, Saskia
AHI was 15 (onbehandeld) / Sinds juli 2018: CPAP Philips Respironics Dreamstation 1, vaste druk 7.5 met C-Flex+ 1, Neusmasker F&P Eson 2 / AHI 1,23 + RERA index 1,2 (gemiddeld afgelopen jaar)