Dreamwear under the nose mask uitadem problemen

1
Hallo,

Ik heb onlangs een Dreamwear under the nose masker ontvangen met de normale neuskussentjes. Dus geen gel of inserts.
Het masker lijkt mij erg prettig maar de druk bij het uitademen is niet te doen. Ik moet letterlijk echt blazen om het voor elkaar te krijgen. Ik heb het maatkaartje gebruikt om de grootte van het tussenstuk te bepalen.

Ik gebruik nu een FX nano en heb nergens last van. Ik gebruik een dreamstation. Heb reeds geprobeerd de tegendruk en de variabele druk in te stellen maar dat lijkt niets uit te maken. Ook de aansluitwaarde aangepast.

Mijn leverancier Vital Aire kan de vraag niet (?) beantwoorden. Zij zeggen het niet te weten.
Wie kan mij verder helpen?

Groeten,

Martijn

Re: Dreamwear under the nose mask uitadem problemen

2
Welkom Martijn op dit forum.

Kun je ook aangeven met welk merk cpap je slaapt?

Wat bedoel je met tegendruk?

De druk bij het uitademen kun je verlagen.

Bij Philips Dreamstation heeft dit c-flex bij cpap of a-flex bij apap.

Bij Resmed heet dit EPR.

Bij Devilbiss Smartflex.

Wat EPR of flex inhoud lees je Hier.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Dreamwear under the nose mask uitadem problemen

3
Hoi Ruud,

Bedankt voor je antwoord, volgens mij staan jouw vragen al in mijn stukje ;-).
Dreamstation, CFLEX geprobeerd, het uitademen moet ik dus héél veel kracht voor zetten en zodra ik maar denk aan stoppen met uitademen blaast het heel fel weer naar binnen. Hierdoor word het enorm geforceerd en een hyperventilatie achtige ervaring. De nano FX gaat prima met alle CFLEX instellingen. Lijkt overigens heeeeeel weinig verschil in te zitten.

Groeten,

Martijn

Re: Dreamwear under the nose mask uitadem problemen

4
Oké Martijn, dus zelf slecht gelezen :rage:

Je hebt dus alleen problemen met het Philips Dreamwear masker. Staat er ergens op dit masker ook een notatie met de letter X gevolgd door een cijfer op het neusstuk bijvoorbeeld?

Philips hanteert namelijk een weerstandsfactor voor hun eigen maskers. Meestal kun je de instelling voor weerstandsfactor voor maskers terugvinden in het medisch menu en dit staat standaard op 'Uit'. Je kunt dit dan op 'Aan' zetten en dan het weerstandsfactor (het letter cijfer combinatie) instellen. Ik heb nooit een apparaat van Philips gehad, maar zie het wel staan op maskers van Philips en in de medische handleiding van de Dreamstation. Of bedoel jij met de Aansluitwaarde, wat ik bedoel met Weerstandsfactor?

Volgens mij zou het instellen van deze factor een verschil kunnen uitmaken, maar zoals gezegd, ik heb geen ervaring daarmee.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar