Partner klaagt over Airfit N30i

1
Ik heb vanaf het begin de resmed Airsense 10 via Vivisol. Ik heb hem aangezet en het daarbij gekregen masker opgezet en heb er direct goed en hele nachten mee kunnen slapen. Na een maagverkleining is er wat gerommel geweest met de volledig de neus bedekkende maskers (en ruzie met slangen sinds ze die wat stuggere leveren). Mijn gezicht werd dunner en de pasvorm gaf meer en meer lekkage, hoe ik het ook afstelde.

Sinds kort heb daarom ik het Airfit N30i neusmasker. Ik moest wel even wennen en soms lekt het toch wat als ik op mijn zij lig, en door mijn vrij "platte"achterhoofd schuift die band achterop mijn hoofd wat makkelijk weer naar boven, maar met een beetje schipperen kom ik er wel. Alleen:

er komt best nog wel flink wat lucht uit de onderkant van het neusgedeelte. Het blaast vrij hard, dat merk ik ook als de lucht weer terug mijn gezicht in komt omdat ik mezelf lekker tot aan mijn kin in het dekbed rol en mijn partner merkt dit ook. Het blaast er zodanig hard uit ( de waterdruk is voor mij nog goed afgesteld) dat hij nu regelmatig niet eens meer naast me wil slapen. Ik was daarom toch even benieuwd of hier meer mensen mee te maken hebben. Want als ik de reclames van dit masker moet geloven, dat is het juist superfijn voor de partner en kun je lekker dicht bij elkaar liggen. Maar dat zou in osn geval hooguit in de hete zomers prettig zijn, zodat ik hem wat verkoeling kan toeblazen :confounded:

Voordat ik Vivisol weer ga verblijden met een verzoek om wederom een maskerpas sessie, daarom even de vraag hoe jullie ervaringen zijn met dit masker, of er nog oplossingen zijn en zo nee: wat voor masker jullie nu gebruiken als je in de kleine maatjes valt omdat je anders lekkage krijgt...

Re: Partner klaagt over Airfit N30i

2
Heleen, ik zie dat het neusgedeelte ook ventilatie gaatjes heeft en de luchtstroom die daar uitkomt veroorzaakt dus het probleem neem ik aan. Of heb je ook problemen met de aansluiting op de neus als het masker verschuift in zijligging? De aansluiting boven op het hoofd heeft tegenwoordig de QuietAir aansluiting, die geluidloos moet werken en de luchtstroom goed verdeeld.

Het is moeilijk om die gaatjes op het neusgedeelte op te lossen. Afdekken kan vrijwel niet. Dus als dat het probleem is, is het niet op te lossen. Hooguit kun je bij de Resmed gebruiken maken van de EPR functie, ofwel een drukverlichting bij het uitademen. maar dat geeft een wisselende luchtstroom.

Vaak doen echtparen tussen het hoofdeinde een schot plaatsen van plexiglas of een extra kussen met een wig vorm (breed van onder en spits toelopend naar boven). Of toch voor een ander masker kiezen. Misschien de Airfit P30i?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Partner klaagt over Airfit N30i

3
Dank voor je reactie. Het is inderdaad het gedeelte onder de neus wat zoveel "wind"geeft. Zoveel dat ik er zelf ook last van heb. Het blaastvrij hard en ik moet mezelf in het dekbed inpakken om niet wakker te worden van de koude lucht die ook naar beneden gericht eruit blaast. Vervelende is dat het óók nog eens zo hard blaast, dat ik er ook voor moet zorgen dat er voldoende "niets" om het masker heen zit, omdat het anders via-via nog in mijn gezicht waait. En ik lig veel op mijn zij en moet echt op het randje van mijn kussen gaan liggen, om extra toename van blaasgeluiden te voorkomen

Ik ben akkoord gegaan met dit masker , omdat deze juist geen dopppen in de neus heeft. Ik heb dat ooit gepast en dat vond ik zo'n rot gevoel! Het masker heeft ook zeker wel fijne dingen: ik heb geen afdrukken in mijn gezicht en die slang bovenop je hoofd geeft meer bewegingsvrijheid

Nou ja...conclusie is nu toch wel dat ik hier ook niet echt heel blij mee ben en het vreselijk vind dat ik mijn wederhelft uit bed jaag. Je voelt je al verre van aantrekkelijk, met zo'n heel circus aan je hoofd en als je Lief er dan k nog zoveel last van heeft dat ie liever niet naast je slaapt, dan is dat echt niet leuk.

Ik ga Vivisol dan maar weer bellen..kijken wat er dan mogelijk is, want nu heb ik hem van ellende vannacht maar enige uren uit gehad omdat ik er niet mee kon slapen ( soms heb je wel eens een bad CPAP day, nietwaar?)

Dank voor het meedenken hoor, dat waardeer ik enorm

Re: Partner klaagt over Airfit N30i

4
Wellicht kan je overwegen de neusdoppen van de P30i te gebruiken, deze passen ook op de N30i. Ipv onder de neus zitten zitten deze meer in de neus, de ventiltaie is echter anders en geeft bijna geen luchtsstroom onder de neus. De hardere luchtstroom komt uit de ventilatie op het hoofd. Ik heb de mijne in de VS besteld n.a.v. een review op dit forum en ben er zeer tevreden over. Op de website van vivisol zie ik ze (nog) niet staan.
Resmed autoset 10, bevochtiger, verwarmde slang. Start AHI 66, Resmed P30i, F&P Brevida, F&P Simplus, Philips Dreamwear Full Face

Re: Partner klaagt over Airfit N30i

6
Maskerlekkage komt veel voor, voor al als je op je zij ligt is het heel erg hinderlijk, en niet alleen voor je partner. Je kunt zelf ook oogproblemen krijgen doordat de lucht in je ogen blaast. Ik heb ervaring en ik moet nu vier keer per dag oogdruppels en -gel gebruiken.
Blijft het probleem bestaan, overleg met de leverancier of het slaapcentrum.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk