Ervaringen met Philips Night Balance?

1
Heb altijd problemen met neusmasker maar hiermee wel de minste apneus maar ze lekken en krijg morgens pijn aan de ogen en als ik geen kinband gebruik gaat mijn mond open waar dan een irritant geluid uitkomt waar mijn vrouw dan niet meer van slaapt,de volmond masker is wel goed geen lek geen geluid maar wel meer apneus ( gemiddeld 18 p uur).
Nu is er door Philips een masker vrij apparaat op de markt gebracht de Philips Night Balance,is dit apparaat al door iemand in gebruik en Zo ja wat zijn daarvan de resultaten.

Mvg Theke.

Re: Philips Night Balance.

2
Tekst van de site: https://www.philips.nl/c-e/hs/sleep-solutions/nightbalance.html

Het kan frustrerend om niet goed te kunnen slapen. Daardoor voelt u zich vaak niet op uw best.

Soms helpt het om uw slaaphouding te veranderen

Praat met uw arts als u aan obstructieve slaapapneu (OSA) lijdt en moeite hebt met traditionele therapie. Hij of zij kan een slaaponderzoek doen om te bepalen of u een variant van OSA hebt die bekend staat als positionele OSA.

Als u positionele OSA heeft, kan het iets voor u zijn. Ikzelf slaap nooit op mijn rug, maar ben een zijligger en heb daardoor dus geen baat bij zo'n Night Balance, dit is wat mijn slaaponderzoek liet zien.
Maar overleg met uw arts, wellicht is het een optie voor u.

Met vriendelijke groet,

Louis
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: Philips Night Balance.

3
Welkom Theke hier op het forum. ikzelf heb 28 dagen de Nightbalance getest. Mijn rugligging ging van 40 % naar 9 %. Dat was voor mij het doel van de test. Je kunt met de Nightbalance op zich niet de AHI bepalen, daar heb je nog altijd de cpap voor nodig. tijdens de slaaptest moet naar voren komen dat jouw ahi score in zijligging tussen 0 en 10 moet liggen, in feite dus tussen 6 en 10, daar 0 tot 5 normaal wordt geacht te zijn. In rugligging zou dit dan twee keer of meer moeten zijn. Dus in zijligging 8 per uur, dan in rugligging 16 of meer. Dan is er sprake van posa ofwel positie afhankelijk obstructief slaap apneu.

Mocht dit het geval zijn, dan zou de Nightbalance kunnen helpen. Mocht je nu al altijd op de zij slapen, tijdens de slaap zelf weet je dat niet - je kunt dan ook op de rug liggen -, dan heeft het waarschijnlijk geen zin.

De Zorgverzekeraar vergoed vaak maar 1 hulpmiddel. De cpap of de Nightbalance, tenzij jouw arts vind dat je beide nodig hebt en deze dan ook voorschrijft. Het trillen van de Nightbalance moet je wel kunnen voelen. Er zijn mensen die deze niet voelen, terwijl de NB wel trilt. Dan heeft het geen zin. Ook zijn er mensen die er telkens door gewekt worden of de partner en ook dan heeft het geen zin, omdat je juist in je onderbewustzijn dit trillen moet oppikken en je dan omdraait op je zij, omdat je weet dat het dan stopt.

De Nightbalance zou je ook zelf kunnen aanschaffen, maar hou dan rekening met een bedrag vanaf €400,00 of meer. Dit wel in overleg met de arts. Je kunt volgens mij ook een testperiode van te voren doen voor €25 of €50 via de leverancier Vivisol.

Maar even terugkomend over het masker gebruik. Je gebruikt nu een neusmasker met kinband. Ook ik heb ervaring dat een full face masker over de neus en mond heen bij mij meer AHI geeft. Ik gebruik nu ook een kinband, maar dan met een neusdoppen masker. Heb jij al eens een neusdoppenmasker uitgeprobeerd? Mijn ervaring is dat mijn ahi nu gemiddeld op 1,9 per uur per jaar zit. Met full face was dit vaak tussen 8 en 12 per uur. Neusmasker kan ik niet mee slapen.

Je hebt tegenwoordig van Resmed de Airfit P30i for him en for her, dit is een neusdoppen masker met twee tubes via de wangen en met de slang aansluiting boven het hoofd. Het masker schijnt erg prettig te zitten en zou vrij geruisloos zijn. Je zou dan eerst de kinband om moeten doen (ik heb trouwens de Ruby chinstrap adj 9 = verstelbaar) en vervolgens daarover heen het masker. Lig je op je zij, dan is één tube gesloten en gaat de lucht via de andere vrije wang naar het neusdoppen masker toe. Misschien een oplossing voor jou?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar