Hogere AHi vanwege kriebelhoest

1
Hallo,

Sinds dat ik nu een paar dagen steeds te kampen heb met een vervelende kriebelhoest door vastzittend slijm als gevolg van een verkoudheid valt het mij op dat de AHI is gestegen naar een niveau welke ik niet gewend ben.

Is daar wat aan te doen, of moet ik het maar afwachten?

En komt zoiets bekend voor?
DeVilbiss Blue Auto Plus DV64E-G
Luchtbevochtiger
Resmed Mirage FX Nasal Mask
Lid Apneuvereniging sinds Januari 2013

En nu nog ademhalen

Re: Hogere AHi vanwege kriebelhoest

2
Je kunt hooguit de bevochtiger een stand hoger zetten, maar kijk uit voor condens. Verkoudheid moet eerst voorbij zijn. Werkt inderdaad ahi verhogend. Slijmvliezen zwellen op. Gebruik je een verwarmde slang, bijv de hybernite verwarmde slang bij de Devilbiss?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hogere AHi vanwege kriebelhoest

3
Hallo Ruudj

Nee ik gebruik geen verwarmde slang.
De bevochtiger een standje hoger zetten, zal denk meer problemen geven daar ik af en toe op standje 1 al af en toe condens in de slang heb, die ligt waarschijnlijk te laag. Ik probeer die wel steeds wat hoger te leggen maar lukt niet altijd.

Maar afgelopen nacht ben ik meer bewust door mijn neus blijven ademhalen en steeds wanneer ik de neiging kreeg tot hoesten mij weer bewust te maken mijn mond dicht te houden, dart scheelde wel, valt niet mee maar ja je moet toch wat.

En vanochtend bleek die toch weer wat gezakt te zijn.

Die verwarmde slang, hoe kom ik daaraan? En wordt deze ook vergoed?
DeVilbiss Blue Auto Plus DV64E-G
Luchtbevochtiger
Resmed Mirage FX Nasal Mask
Lid Apneuvereniging sinds Januari 2013

En nu nog ademhalen

Re: Hogere AHi vanwege kriebelhoest

4
Ik heb er nog één van mijn moeder. Zij had een Devilbiss 54 en had daarvoor de Hybernite-verwarmde-slang gekocht met stroomvoorziening. Vlak na de koop stapte zij over naar de Resmed S9. Ik zou hem voor haar verkopen, maar ligt hier nog steeds in de kast. Nieuwprijs ligt rondom de €45,00 Ik wil hem wel verkopen voor €10,00 + verzendkosten dat zal zo €6,50 zijn, denk ik. Lijkt je dat wat? Een verwarmde slang is een luxe artikel en die wordt meestal niet vergoed, tenzij de arts hem voorschrijft en dan nog kan de zorgverzekeraar moeilijk doen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hogere AHi vanwege kriebelhoest

5
Oké goed om te weten.

Is zo een verwarmde slang altijd goed te gebruiken, ik bedoel het hele jaar door, of alleen wanneer er condens in de slang aanwezig is?

Ik ben er anders wel in geïnteresseerd, en is deze ook te gebruiken op die cpap van mij, ik heb een Devilbiss 64 en een Resmed mirage masker, zie onderschrift.
DeVilbiss Blue Auto Plus DV64E-G
Luchtbevochtiger
Resmed Mirage FX Nasal Mask
Lid Apneuvereniging sinds Januari 2013

En nu nog ademhalen

Re: Hogere AHi vanwege kriebelhoest

6
Ik heb een Resmed en gebruik mijn verwarmde slang het gehele jaar door. Het probleem van het merk Devilbiss is, dat deze geen voorziening heeft voor een verwarmde slang. Dit wil zeggen, geen stroomvoorziening en geen temperatuur instelmogelijkheden voor een verwarmde slang.

Iederéén die slaapt met een Devilbiss is dan ook aangewezen op de Hybernite verwarmde slang. Deze kan op elk merk cpap worden aangesloten en de stroomvoorziening zit op de slang. Dus de stroomadapter wordt op het stroomnet aangesloten en vervolgens op de slang aangesloten. Het nadeel hiervan is, dat de slang dag en nacht aan staat. Om dit te voorkomen heeft men een Stroomdraad-met-schakelaar ontworpen die tussen adapter en slang kan worden geplaatst. Deze kost zo €7 maar veel mensen gebruiken, om dit probleem op te lossen, een stekkerblok met schakelaar.

Het is niet handig om daar ook de cpap zelf op aan te sluiten omdat deze tegenwoordig worden uitgelezen op afstand en dus op het stroomnet moet aangesloten blijven. Dus alleen de Hybernite verwarmde slang erop aansluiten en zo overdag uit te schakelen of elke dag de stekker uit het stopcontact halen. De slang temperatuur is niet instelbaar en dus niet te regelen. In de zomer kun je ook de stroom er af halen en dan werkt deze als een gewone slang.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hogere AHi vanwege kriebelhoest

7
Ik wilde net een soortgelijke vraag gaan stellen. Ik ben vanaf half november gestopt met de CPAP vanwege zware verkoudheid. Sinds een week gebruik ik 'm weer, hoewel de verkoudheid nog steeds niet helemaal over is. Mijn AHI is ook gestegen, van ca. 2 naar tussen de 5 en 8. Ook de PB is aanzienlijk hoger, normaal tussen 0 en 2, nu schommelend tussen 10 en 18. Hopen dan maar dat die kl*te verkoudheid een keer over gaat...