Wel of niet voorlooptijd Resmed

1
Ik gebruik nu bijna een jaar de resmed 10 met F30 ff masker. Met wisselend resultaat.
De continue druk is 7. Niet zo spannend allemaal.
AHI rond 3 a 4. Best goed.

Waar ik op dit forum en ook internet weinig informatie over vind is de voorlooptijd. In een onderwerp op dit forum las ik dat bij een lage druk voorlooptijd niet nodig is.
Mijn resmed staat op alle onderdelen op "auto".

Kan iemand iets meer vertellen over voorlooptijd en of het zinvol is om het wel of niet te gebruiken.

Re: Wel of niet voorlooptijd Resmed

2
Bedoel je daarmee de "ramp", Rinja?
Dat de druk zich langzaam opbouwt?

Dat is heel persoonlijk.
Als jij de uiteindelijke druk niet onprettig vindt bij het opstarten laat je dat gewoon uit.
Ik kan me best voorstellen dat het met 7 geen probleem is om die gelijk te voelen.
De mijne staat op 10, en het is behoorlijk fijn dat die druk er pas op staat als ik vertrokken ben, kan ik melden. :relieved:
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Wel of niet voorlooptijd Resmed

5
De aanlooptijd bij Resmed en bij andere merken de rampinstelling genoemd, is er voor om makkelijker in slaap te vallen als je moeite ondervind om in wakkere toestand tegen de luchtstroom te moeten uitademen. Als je de Aanlooptijd op 'Aan' hebt staan in het klinisch menu 'Instellingen', dan kun je deze in het menu Mijn Opties verder instellen. Je kunt behoudens de tijd, ook de begindruk instellen.

De tijd is instelbaar in stappen van 5 minuten tot maximum 45 minuten. Ook de stand 'Uit' en de stand 'Auto' is in te stellen.
In de Auto stand loopt de druk omhoog naar de minimum drukinstelling bij variabele druk (apap) of tot de vaste druk instelling (cpap).

De begindruk kan niet lager zijn dan 4 cmh2o, maar deze druk kan vaak te laag zijn om in de aanlooptijd goed te kunnen ademen zonder dat men het benauwd krijgt. Men ervaart dan geen benauwdheid meer als de ingestelde druk is bereikt of als een bepaalde druk daarvoor is bereikt waarmee men geen benauwdheid meer ervaart.

Daarom kan men de begindruk ook wijzigen. Bij een vaste druk van 7 cmh2o kun je dus de begindruk instellen tussen 4 cmh2o en 6,8 cmh2o bij Resmed. Je zou dit kunnen vaststellen door tijdens de aanlooptijd op het display te kijken hoe de druk oploopt en wanneer het moment daar is als je geen benauwdheid meer ervaart. Alleen je zult dan wel het display continue aan moeten laten staan, dit zou kunnen door op de sensor naast het display een felle lamp laten schijnen. De sensor registreert het hoeveelheid lichtinval. Hoe donkerder des te eerder zal het display op donker gaan. Dus inderdaad voor comfort en alleen nodig als je problemen ervaart, zo niet dan gewoon uit laten staan.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Wel of niet voorlooptijd Resmed

8
Ik heb over het algemeen een erg wisselende AHI.
Een gemiddelde over de afgelopen 30 dagen is 1,74 en de afgelopen week 1,56.
Door het aanpassen van de voorlooptijd is er geen verschil.

Sinds ik de constante druk gebruik (vanaf 4 februari) zie ik wel vaker een "groot lek."
Leksnelheid afgelopen 30 dagen 9,60 en afgelopen week 16,8.

Ik gebruik de cpap nu bijna een jaar. Voel me wel beter, maar sta 's morgens nog niet te bruisen van energie.

Re: Wel of niet voorlooptijd Resmed

9
Dat kan ook nog wel even duren, Rinja.
Men houdt wel eens een termijn aan van 3 jaar voor het "as good as it gets" is.
Maar ik ben bijna bij mijn 5 jarig jubileum en merk nog steeds verbetering.

Een lichaam is geen machine.
Dus elk lichaam reageert weer anders.
De op en neer gaande AHI herken ik ook wel, maar het jaarlijks gemiddelde blijft afnemen.
Dat is tenminste iets.

En dat laatste wat je zei is het belangrijkste: hoe je je voelt.
Je bruist nog steeds niet van energie.
Het zou zo maar kunnen dat het nog wat extra tijd nodig heeft.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Wel of niet voorlooptijd Resmed

10
Dank voor jou reactie Menno.

Ik kamp ook met ritmestoornissen. Volgens cardioloog en longarts kunnen deze veroorzaakt worden door apneu. Er is, gelukkig, geen hartafwijking geconstateerd.
Eerlijk gezegd hoopte ik dat de stoornissen door gebruik van cpap ook zou afnemen. Helaas niet. Ook door deze ritmestoornissen voel ik mij niet (altijd) "bruisend."

Om energiek te blijven doe ik 3x per week krachttraining.

Ik geef de cpap tijd, maar dat valt niet altijd mee. Je wilt gewoon te snel. Dat merk ik aan mezelf.
Natuurlijk herinner je alleen de slechte ochtenden en minder de goede.

Re: Wel of niet voorlooptijd Resmed

11
Ja, klopt, het zit veelal tussen de oren.
Al is er fysiek natuurijk ook genoeg loos.

En daar zit hem de kneep.
Iets wat in jaren, misschien wel decennia, ontstaan is gaat niet in een jaartje weg.
Het heeft tijd nodig.

Die hartkloppingen die je noemde heb ik ook nog heel lange tijd last van gehad.
Inderdaad nog wel jaren na de start van de behandeling.
Mar het werd wel steeds minder.
Minder heftig en minder frequent.
Op een gegeven moment was het nog zo af en toe zo'n pauzetje met één harde tik daarop volgend.
Maar nu heb ik het eigenlijk nooit meer.

Herinner jezelf er af en toe aan hoe het met je ging vóór de behandeling en hoe je je nu voelt.
En besef dat die vooruitgang zich voort gaat zetten.
Maar het is een kwestie van lange adem hebben.
Nou....
Dát kunnen we wel, toch? :grin:
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Wel of niet voorlooptijd Resmed

13
En voor die momenten heb je dit forum.
Waar je op zijn tijd eens lekker kan vloeken en tieren en aan niemand hoeft uit te leggen waarom, omdat iedereen je donders goed begrijpt.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Wel of niet voorlooptijd Resmed

15
Hoi Rinja,

Bij de Resmed 9 was het zo dat deze geen apneus registreert in de ramp-up fase. Van de Resmed 10 heb ik dit niet onderzocht (gebruik ik nu zelf). Misschien weet @RuudJ dit (hey Ruud, hoe is 't !?).

In mijn geval is het aan- of uit hebben van de ramp-up qua aantal AHI cruciaal. Dit komt omdat ik er op een gegeven moment achter kwam dat juist een te lage druk (zoals deze in het begin na aanzetten aan de orde is) juist apneu's veroorzaakte !
Niet zo handig.
Dus : de CPAP veroorzaakte juist de apneus.

Ik kon dit constateren doordat
a. steeds als de ramp-up tijd voorbij was, ik altijd meteen met apneus te maken had. In 100% van de nachten;
b. ik de ramp-up uitschakelde, ik in 100% van de gevallen nooit meer met apneus in slaap viel.

Nogmaals, begrijp s.v.p. goed dat de Resmed de apneus niet registreert tijdens de ramp-up, dus je moet konklusies trekken (zie a. en dat de registraties altijd begonnen met het hebben van apneus).
N.b.: Wel de grafieken bekijken, anders weet je dit sowieso niet.

Groeten,
Peter
Resmed S9 (zonder bevochtiger) met Ultra Mirage Full Face M.
Voor alles wat ik hier schrijf en heb geschreven geldt dat het 100% mijn eigen waarneming is, tenzij expliciet anders vermeld.