Helpen oefeningen tegen apneu?

1
Nadat ik doorkreeg dat mijn slaaphouding bepalend was voor een ononderbroken luchtstroom heb ik bij de inslaaphouding mijn hoofd achterwaarts gekeerd.
Bedenk een stofzuigerslang die zover doorbuigt dat er een knik ontstaat.
Of de "vrije luchtstroomhouding" op u van toepassing kan zijn is simpel vast te stellen door uw hoofd voorover te knikken en traag door de neus te ademen. Ervaar het punt waarop de neusademhaling gaat stokken door langzaam het hoofd naar beneden te bewegen. Neem de tijd om de spieren te laten ontspannen.
Als er snukachtige geluiden rond huig/overgang naar neusholte ontstaan dan zijn oefeningen eventueel van toepassing.
Zelf heb ik een beginnende apneu (meermalen wakkerschrikken van gestokte ademhaling met een knal van een snurk) inmiddels al jaren onder controle.
Als daar belangstelling voor is kan ik wel een heel verhaal droppen over hoe ik geëxperimenteerd heb.

groeten Willem

modedit RuudJ: Even een nieuw topic gemaakt, zodat je een eigen draadje hebt waarop men kan reageren.

Re: Helpen oefeningen tegen apneu?

3
In de eerste reactie staat eigenlijk al wat de oplossing is.
Het lastige is dat de inslaaphouding gewijzigd moet worden. En dat valt helemaal niet mee. Het van vroeger uit aangename moment van in bed gaan liggen, de boze buitenwereld buiten sluiten en jezelf als een dier ineenrollen zal voor de meesten wel herkenbaar zijn.
Voor een rechtopgaand wezen met de fysiologische gevolgen dat het hoofd het makkelijkst gedragen wordt door de rug te rechten is met die aanpassing de dierlijke inslaaphouding van ineenrollen ook licht gewijzigd, schat ik in.

In eerste instantie heb ik mezelf aangeleerd om bij de inslaaphouding het hoofd achterover te hellen. Niet overdrijven maar ver genoeg om ook bij het wegzakken een signaal van het voornemen te ervaren.
Het bestendigen van die aangenomen houding was op zichzelf al een klus. Het gemis van de knusse en in jezelf gekeerde houding was onprettig. Zo met het gezicht rijkelijk boven de dekens uit voelde lichtelijk kwetsbaar en de koelte van de avondlucht die dan voelbaar is droeg daar zeker aan bij.
Het idee dat ik naar de sterren lag te kijken passeerde regelmatig.

In de eerste weken merkte ik dat ik bij een half-wakker-wordt-moment-bij-omdraaien onbewust weer in de dierlijk gekrulde houding had gelegen. Na het omdraaien nam ik weer de 'ḱin omhoog' houding aan. Voelde weer de nachtlucht over m'n wang strijken.
Het was verder geen heilig voornemen dus af en toe verviel ik in de knusse houding.

Gaandeweg leerde ik de de frisheid van de avondlucht te waarderen en zo af en toe had ik, na een paar uur slaap en omdraaien, blijkbaar nog steeds de kin omhoog houding. Dat was stimulerend. Ik was er ergens van uitgegaan dat iedere poging om zoiets te sturen niet mogelijk was tijdens de onbewustheid van de slaap.


Dit alles om ervoor te zorgen dat de luchtpijp, het strottenhoofd, keel en mondholte zoveel mogelijk een rechte lijn vormen.
Obstructie-minimalisering bij wijze van spreken.
Ik wil de slang van m'n stofzuiger heel houden maar ik ben er van overtuigd dat als de stofzuiger aan staat en de slang ver genoeg geknikt wordt dat er dan vibratiegeluiden ontstaan.

De aanleiding om meer aandacht te geven aan dit fenomeen was het, door de jaren heen, toenemende ongemak van gesnurk en toenemende irritatie van m'n partner met wel eens een venijnige stoot. Ik was al wel wakker geworden van ademnood met heftige snurk maar vanaf het moment dat ik na een knalsnurk overeind was geveerd en terugviel in het matras was duidelijk dat er iets moest gebeuren.
Ik heb een jaar of 4 geleden meermaals apneuvereniging.nl bezocht om zicht te krijgen op het fenomeen en ben begonnen met het voornemen om iets aan m'n houding te doen omdat het gebruik van apparaten of operatieś me tegenstond.
Na een jaar of anderhalf meende ik te kunnen zeggen dat ik de apneu onder controle had en wilde dat meedelen op deze site. Helaas was er verwarring rond Apneuvereniging en de site, het inloggen wilde niet, een berichtje aan een moderator (van een andere site?) kwam niet door en heb ik het er bij laten zitten. Nu in 2020 opnieuw een poging gedaan en voila!

Sterkte met de eigen experimenten, Willem van Maren

Re: Helpen oefeningen tegen apneu?

4
aam schreef: 04 feb 2020, 18:47 Het lastige is dat de inslaaphouding gewijzigd moet worden.
En hoe zit het met de houdingen die ik aanneem nadat ik me 20 keer heb omgedraaid? Ik verander niet in een standbeeld zodra ik in slaap val...

En natuurlijk zou de SPT overbodig zijn ':)
aam schreef: 04 feb 2020, 18:47 houding te doen omdat het gebruik van apparaten of operatieś me tegenstond.
Hmm.
aam schreef: 04 feb 2020, 18:47 Na een jaar of anderhalf meende ik te kunnen zeggen dat ik de apneu onder controle had en wilde dat meedelen op deze site
Heeft u hier enig bewijs voor?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Helpen oefeningen tegen apneu?

5
Ha persluchtpiraat,

Mijn reactie is bedoeld voor mensen die menen dat een houdingswijziging het proberen waard is.
Ik heb tijdens het schrijven geprobeerd in mijn achterhoofd te houden dat mensen die al jaren met verdergaande technieken bezig zijn, tot op het bot gebroken wegens slaaptekort en alle gevolgen die daar bij komen kijken, getergd lezen over iemand die kan zeggen dit fenomeen getackeld te hebben. Ik leef met je mee.

Ik ben geen deskundige op medisch vlak maar houdt als beeldend kunstenaar wel van techniek, zelf uitzoeken hoe de wereld werkt en zien of je met experimenteren simpele oplossingen kunt bedenken.
Ik weet ook dat oplossingen meestal veel ingewikkelder zijn dan een eerste aanzet.
Ook dat er soms niet te ontkomen valt aan de oplossingen die artsen voorleggen.

Ik weet niet wat STP is maar ik neem aan dat dat een apneuapparaat is. Ik heb me vaag proberen voor te stellen hoe ik zelf, in een situatie waarbij ik afhankelijk zou zijn van een apparaat, zou gaan experimenteren. Ik denk dat ik eerst met zo'n apparaat zou moeten slapen om de gedachten daarover in gang te zetten. Maar misschien kun jij jouw gedachten daarover laten gaan.
Mooi toch dat ik nog een lachende emoj toebedeeld kreeg :) Ja, ik zie het leed daarachter wel.

Wat het standbeeld betreft had ik aangegeven dat ik losjes met de houdingswijziging ben omgegaan, juist om stress te voorkomen.
Ik wist dat ik niet kon verwachten dat ik stel op sprong vorderingen zou maken.

De opmerking over bewijs daarover kan ik niet zomaar voorleggen omdat je dat aan m'n ex zou moeten vragen. Ik ben voor die beginnende apneu nooit bij een arts geweest dus dat bewijs is er ook niet. Ik ben het op deze site gaan zoeken. Je zult het deze ronde met mijn beste bedoelingen moeten doen.

Re: Helpen oefeningen tegen apneu?

6
Meneer Persluchtpiraat, uw laatste opmerking betreffende STP was buiten het leeskader gevallen en zeker relevant.
Op de site waar u naar verwijst valt te lezen " Ook moet het aantal ademstops in rugligging 2 keer zo hoog zijn als in zijligging ".

De rugligging was voor mij het begin om het te zoeken in een afgeknepen strottenhoofd.
Zomerse dag in de middag liggend op een bed. Niet de bedoeling om te slapen maar te rusten.
Ik lag met mijn hoofd op een kussen. De ontspanning doet zijn intrede. Net als de vredigheid alomtegenwoordig wordt is er het eerste snokken. Negeren. Negeren helpt niet. Achterhoofd in het kussen drukken. Ontspanning. Opnieuw snokken.
Ik probeerde te ervaren in welke positie van het hoofd het snokken niet zou optreden. Pas bij het wegnemen van het kussen was dat het geval.
Voor mij was daarmee duidelijk dat de oplossing gezocht moest worden in een omhoog gekeerd strottenhoofd. Ook in de zijwaartse houding.

Re: Helpen oefeningen tegen apneu?

7
Alle Smilies op een stokje, jullie maken er een taalspelletje van.
De Piraat weet verdomd goed dat ik ook wel weet wat verantwoordelijkheid is.

Ik heb de verantwoordelijkheid voor mijn onderbroken slaapgedrag in ieder geval serieus genomen.
Zonder te verwachten dat anderen het wel voor mij op gaan lossen.
En zonder verder eigenbelang mededeelzaam te zijn (om te voldoen aan m'n maatschappelijke verantwoordelijkheid).
De Piraat komt niet verder dan goede bedoelingen hekelen. Dus niet een beter nederlands woord. Geen beschrijving ook over het gebruik van een STP voorziening. Dat ligt toch op hetzelfde vlak als waar ik mee aan kom zetten.
Die STP site heb ik vluchtig doorgenomen. Bij twee banden electronica rond de borst ben ik gestopt. Daar zit dus geen hoofdstand -meting bij, bijv een draadje van achterhood naar borstband om een signaal te kunnen geven als het hoofd te ver naar voren is geknikt.

Louis66 komt in ieder geval nog met ronchopathie, een woord dat ik nog niet kende.
Waar zou, beilo en beila, dat Nederlandse rochelen toch vandaan komen.
In de geneeskunde hebben ze er een handje van om Griekse woorden te gebruiken. In hun vakgebied prima het ging mij om een nauwkeuriger communicatie tussen (half)leken. Bij rochelen denk ik aan ophoesten van eiwitten. Het is niet zo dat de nederlandse taal beschikt over een scala van woorden voor geluiden en trillingen rond keel en neusholte als je bij het schrijven even het juiste woord zoekt.

Dit taalspelletje is het laatste dat ik verwachtte. Waar blijft nou die praktijkervaring rond slaaphouding, Louis66.