Welke ?-pap

1
Ik heb sinds eind oktober 2019 een cpap met een vaste druk van 7. Daar ik nog steeds klachten heb en heel vaak wakker ben/word, is er in Januari een nieuw slaap onderzoek gedaan, waar ik morgen, 12-02-2020, de uitslag van krijg. Ik heb vanaf het begin een vaste druk gehad, daar is nooit iets aan verandert daar mijn apneus netjes onder de 5 waren.

Mijn vraag nu, ik wil morgen gaan voorstellen om met een druk te gaan werken van 6 tot 9, dus in de auto stand. Mijn huidige cpap kan dit niet, dit is een dreamstation pro wat alleen een vaste stand kan.
Kan ik een bepaald type vragen en zo ja, welk type is dan goed? Ik lees veel over de resmed, dat die zo stil zijn. En welke kan dat aan, 6-9 ?
Ik vraag dit namelijk omdat ik al vanaf juni 2019 in de ziektewet zit(toen waarschijnlijk een TIA gehad, niet 100% zeker, slaap apneu kwam er later bij), ik werk 3 dagen 3 uur per dag nu, maar niet mijn normale werkzaamheden. Als ik in juni nog in de ziektewet zit mag ik 30 % van mijn salaris inleveren, wat best veel is en ik dus eigenlijk niet wil :grin:

Daar mijn longarts alleen naar de cijfertjes kijkt (elkerliek ziekenhuis helmond, geen sterren zag ik bij de apneuvereniging) kan ik dan eisen dat ik een andere ?-pap krijg? Ik bedoel, ik moet er mee slapen en heb het gevoel dat deze cpap die ik nu heb niet goed voor me is.
Ook zijn m'n apneus soms hoog, dan weer laag, maar ik word nog steeds moe wakker.

Dus bij deze mijn vraag: Wat kan/mag ik vragen/eisen, is mijn vraag vreemd zoals ik die aan mijn longarts wil stellen?
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: Welke ?-pap

2
Louis66 schreef: 11 feb 2020, 16:55 Ik heb vanaf het begin een vaste druk gehad, daar is nooit iets aan verandert daar mijn apneus netjes onder de 5 waren.
Mijn AHI is onder 1, dus verbetering is haalbaar. Lange periodes wakker liggen kunnen het beeld wel vertekenen.
Louis66 schreef: 11 feb 2020, 16:55 Kan ik een bepaald type vragen en zo ja, welk type is dan goed? Ik lees veel over de resmed, dat die zo stil zijn. En welke kan dat aan, 6-9 ?
Alle Auto CPAP zijn in die zin equivalent. De Airsense10 AutoSet is wel alom gewaardeerd.
Louis66 schreef: 11 feb 2020, 16:55 Dus bij deze mijn vraag: Wat kan/mag ik vragen/eisen, is mijn vraag vreemd zoals ik die aan mijn longarts wil stellen?
Gewoon vragen. Als hij moeilijk doet kan de vereniging wellicht iets betekenen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Welke ?-pap

3
Dit kun je zeker vragen aan je arts, maar vaak zijn hun handen gebonden aan de eisen die de Zorgverzekeraar stelt.

Mocht een automaat beter zijn, dan kan deze ook als een cpap worden ingesteld mocht dit later beter zijn.

Maar de arts moet dit dus aanvragen.

De Resmed AirSense 10 autoset is zeker stil.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Welke ?-pap

4
Ik krijg een APAP!!! :grin:
Het wordt wel een dreamstation, maar ok.. ik had gevraagd of ik een keuze had wat merk betreft en ze zeiden nee, dit ziekenhuis werkt alleen maar met philips.
Nouja, ben allang blij dat het een APAP is geworden. De druk instelling wordt 4-8, eens kijken hoe dat gaat werken, ben bang dat 4 te laag is, maar we zullen zien.

Ik had de longarts al snel om om voor een apap te gaan. Hij wilde eerst voorstellen om de volgende afspraak over een jaar te maken, waarop ik nee zei. Hij vroeg me waarom niet, toen heb ik hem verteld dat ik een apap wilde proberen, omdat ik het gevoel heb dat het niet vooruit gaat. Toen kwam zijn opmerking dat mijn AHI gemid. 1,7 is, waarop ik zei: Het boeit me niet al is mijn AHI 0,3, als ik me er niet goed bij voel, zeggen die cijfertjes me niets. 1,7 is toch 1,7 keer per uur een schop onder je kont. Ook zei hij dat hij kon zien dat ik geregeld wakker word en dat dat niets met apneu te maken had, waarop ik vroeg of hij me dan kon uitleggen hoezo niet. Daarop zei hij dat mijn AHI laag was en dat dat niet de oorzaak kon zijn, maar dat het meer neurologisch moest zijn. Of hij me dat kon laten zien, waarop hij me een antwoord schuldig moest blijven... Zodoende dus de APAP ;-)

Al met al ben ik tevreden, nu nog afwachten hoe het zal gaan met de dreamstation apap, maar ik heb er vertrouwen in :thumbsup:

Wordt vervolgd ...
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: Welke ?-pap

5
Mooi Louis, nu kun je in ieder geval je verwarmde slang erbij blijven gebruiken. Succes en een druk van 4 is laag, maar als er een hogere druk nodig is, zal de druk bij obstructief apneu toch oplopen naar max. 8 cmh2o in dit geval.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Welke ?-pap

6
Louis66 schreef: 12 feb 2020, 12:49 Ik had de longarts al snel om om voor een apap te gaan. ... Of hij me dat kon laten zien, waarop hij me een antwoord schuldig moest blijven... Zodoende dus de APAP
Goed gedaan! ❤️❤️❤️
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Welke ?-pap

7
Bij de longarts en neuroloog geweest, slaap onderzoek is besproken.
Ik doorloop mijn slaap cyclus maar was 11 keer spontaan wakker die nacht. Slaap rapport laat niet zien waarom, longarts en neuroloog wisten ook niet waarom. Neuroloog zei dat ik het ergens anders moest zoeken, dat het niets met de cpap/slaap apneu te maken kon hebben. Weet nu even niet hoe of wat, dus ik laat het even bezinken.
Ik heb het slaap rapport hier, kan het inscannen en posten als iemand het wil inzien, ik heb daar geen problemen mee.

Nu even over die apap die ik zou krijgen... Die zou eigenlijk gisteren komen, maar toen kreeg ik een email van DHL dat het 1 a 2 dagen vertraging had.
Vandaag kreeg ik een mail dat het zou komen tussen 13:00 uur en 15:00 uur. Ik was thuis vandaag maar heb niemand gezien, kreeg wel een mail: We hebben je gemist!
M.a.w. ze zouden aan de deur zijn geweest en ik was niet thuis.. ze liegen dat het gedrukt staat. Ik heb een klacht ingediend bij vivisol en gezegd dat dit al de 2e keer is dat DHL dit flikt. Maar goed, morgen tussen 11:00 en 15:00 proberen ze het nog eens. Zal mij benieuwen of ze nu wel de moeite nemen om langs te komen om iets af te geven.

() ze komen wel
() ze komen niet

Vul zelf maar in :grin:
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: Welke ?-pap

8
Louis66 schreef: 14 feb 2020, 19:49 Ik doorloop mijn slaap cyclus maar was 11 keer spontaan wakker die nacht. Slaap rapport laat niet zien waarom, longarts en neuroloog wisten ook niet waarom.
Heh. Dat doet me denken aan het eindoordeel van SEIN. Goh, we zien dat u de hele tijd wakker wordt. We willen je therapie voor insomnie geven, maar de insomnie gaat weg als je CPAP gebruikt. Goh, wat raar, hoe zou dat komen. Geen idee hoor!

Ik zou dit soort uitkomsten met een korreltje zout nemen. De methodiek van slaaponderzoeken is feilbaar.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Welke ?-pap

9
Ik heb geslapen met de cpap en toch word ik vaak spontaan wakker. Neuroloog zei nog dat ik het ergens anders moest zoeken, internist was zijn voorstel, alles eens na laten kijken. Ik ga eerst maar eens slapen met de APAP (als die vandaag komt) en kijk eerst eens hoe dat gaat.
Toch vreemd dat alle artsen zo raar opkijken dat je je (nog) niet goed voelt ondanks dat je de cpap gebruikt, alsof jij de eerste patient bent waarbij dit gebeurt. :unamused:
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: Welke ?-pap

10
hmm, heb m'n APAP nog niet, ze waren weer aan de deur geweest, zeiden ze, en ik was weer niet thuis, zeiden ze.. "We hebben je gemist" stond er in de mail die ik thuis las, een paar minuten nadat "ze aan de deur waren geweest" ... Maandag kan ik de APAP ophalen bij dhl service centre hier in de buurt. Maandag ga ik ook nog een klacht indienen bij vivisol over dhl, 2 dagen achter elkaar niet op komen dagen maar wel zeggen dat ze aan de deur zijn geweest. Zal het iets veranderen? Ik denk het niet, maar voor m'n gevoel doe ik iets goed om dat te melden. En ik ben het kwijt, want ik had me zo verheugd op m'n APAPJE ... Anyway, maandag kan ik het ophalen, maandag... na 18 uur, maandag... :grin:
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: Welke ?-pap

13
RuudJ schreef: 15 feb 2020, 22:49 Woon je soms in een flat? Dan heeft men vaak geen geduld!
Nee, dat niet, maar als je je al ergens op verheugd, en je verwacht het ook, dan..dan..dan..

Ik voel me soms zo jong nog weet je ...
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: Welke ?-pap

14
Bopp schreef: 16 feb 2020, 00:10 N slaaprapportvvind ik altijd interessant te zien...zitten er ook plaatjes van t hypnogram bij?
Ik zal het inscannen en gegevens zoals naam e.d. aanpassen, naar bijv. John Doe en dan posten
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: Welke ?-pap

18
M'n APAP is binnen, ben heel benieuwd wat er uit gaat komen als mijn ideale druk.
De begin druk van 4 heb ik verhoogd naar 5,5 want 4 was iets te laag voor me. Wat ik me afvraag is, als ik nu een apneu krijg en de druk moet verhoogd worden door de apap, gaat dat dan per 1/2 cmwk of gaat dat anders? Als ik de druk in stel, kan dat per 1/2 cmwk, geen idee wat de apap doet als het automatisch gaat, per 1/2 of kleinere stappen.
Weet iemand dit ?
Is het beter als ik een nieuw profiel aanmaak in OSCAR of kan ik op het oude verder gaan zonder problemen te krijgen?
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: Welke ?-pap

19
Louis66 schreef: 17 feb 2020, 20:21 gaat dat dan per 1/2 cmwk of gaat dat anders? Als ik de druk in stel, kan dat per 1/2 cmwk, geen idee wat de apap doet als het automatisch gaat, per 1/2 of kleinere stappen.
Weet iemand dit ?
De automatische veranderingen zijn traploos.

Ik ben benieuwd. Als de APAP geen verschil maakt zul je toch wellicht op een BiPAP moeten aansturen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Welke ?-pap

20
minimum druk 5,5 cmh2o, wat heb je nu dan als maximum druk ingesteld? Je kunt in Oscar hetzelfde profiel aanhouden. Bij het tabblad statistieken zul je ook je nieuwe apap zien staan.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar