Intranasaal masker zonder siliconen?

1
Hallo!

Ik heb gemerkt dat een intranasaal masker voor mij het beste werkt. Echter heb last van iets wat lijkt op allergische reactie.

Ik heb nu de Resmed AirFit P10 (https://www.resmed.com/ap/en/consumer/p ... t-p10.html)
Wanneer ik het masker aandoe, voel ik vrijwel direct een branderig gevoel in mijn neus. En als ik het masker blijf gebruiken, wordt het enorm pijnlijk en gaat het zelfs bloeden.

Het lijkt mij een allergische reactie op het siliconen materiaal van de AirFit P10. Echter heb ik die reactie alleen maar in de neusgaten en onder de neusbrug. Van ditzelfde masker en ook van mijn andere maskers heb ik op de rest van mijn gezicht helemaal geen reactie. Volgens mijn huisarts is het niet mogelijk dat je op plek A wel last hebt van een contact allergie en op plek B niet. Maar ik heb inmiddels geleerd dat ook huisartsen mensen zijn. Kort gezegd; ik weet niet wat de oorzaak is, alleen dat ik er last van heb. Vandaar dat ik op zoek ben naar alternatieven om te proberen.

Weet iemand of er ook een intranasaal masker bestaat zonder het bekende siliconen materiaal?

(Of weet iemand van een bedrijf die intranasale maskers op maat kan maken, en zodoende wellicht ook keuze biedt qua materiaal)

Re: Intranasaal masker zonder siliconen?

2
Je hebt van Phillips het Nuance Blue Gel Intranasaal masker.

Deze bestaat uit twee versies. De Fabrik versie en de Pro versie.

Het verschil? De Fabrik versie heeft de neusdoppen met stof verbonden aan de bandage. De Pro versie heefr de doppen met een siliconen verbinding verbonden aan de bandage.

Het blauwe gel is zacht en sluit de neusgaten af. De dopjes die de neusgaten ingaat zijn wel van silicoon.

Maar het ene silicoon is het andere niet.


Dus misschien een oplossing voor jou?

Verder zijn er stoffen maskers, maar die zijn er als neusmasker en full face masker.

https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?f=4&t=9777
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Intranasaal masker zonder siliconen?

3
RuudJ schreef: 11 feb 2020, 23:50 Je hebt van Phillips het Nuance Blue Gel Intranasaal masker. Deze bestaat uit twee versies. De Fabrik versie en de Pro versie.
Dank je wel. Zoals we hier (viewtopic.php?p=135561#p135561) besproken heb ik toevallig een ander masker van Philips besteld, de "Dreamwear Gel Pillows". Die ontvang ik hopelijk morgen en ga dan eerst kijken of die mijn situatie verbetert.

modedit RM: quote ingekort

Re: Intranasaal masker zonder siliconen?

4
Ik heb me deze week de airfit p10 aangeschaft.
Mijn eerste masker was de mirage fx for her, maar dat lekte veel te veel en mijn man vond ook de luchstroom in zijn richting maar niks. ( dit masker kreeg ik dus van de verpleegkundige van vivisol)
Toen ben ik overgestapt op de airfit n30i. Die zit heel comfortabel, maar aangezien ik op mijn zij slaap, heb ik het gevoel dat ik de luchtdoorstroom belemmer langs de kant waarop ik slaap.
Nu dus de airfit p10. Gisteren eens geprobeerd, maar maakte enorm veel lawaai! Dus gauw uitgedaan. Probeer het deze nacht nog eens.
Maar mijn vraag is nu: ik heb beide laatste maskers gekocht zonder door te geven aan de verpleegkundige dat ik een ander masker heb. Nu vraag ik me af: moet in feite de druk niet aangepast worden als je een ander type masker hebt?
Groetjes
Ann

Re: Intranasaal masker zonder siliconen?

5
Anndg schreef: 13 feb 2020, 22:47 Die zit heel comfortabel, maar aangezien ik op mijn zij slaap, heb ik het gevoel dat ik de luchtdoorstroom belemmer langs de kant waarop ik slaap.
Dat is maar een gevoel. Het masker is ontworpen om dit toe te laten.
Anndg schreef: 13 feb 2020, 22:47 Nu vraag ik me af: moet in feite de druk niet aangepast worden als je een ander type masker hebt?
Theoretisch als je van nasaal naar full face zou gaan. Dit zijn allemaal neusmaskers, in die zin equivalent.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Intranasaal masker zonder siliconen?

6
Anndg, als je een Resmed hebt, dan moet je voor een neusmasker kiezen voor neusmasker en voor neusdoppen kiezen kussentjes. Voor full face masker kies je dan vol gelaat masker. Bij een Philips machine heb je die keuzes niet. De instellingen hebben te maken met het juist weergeven/berekenen van de maskerlekkage.

De Resmed Airfit P10 is een heel licht masker en ook het stilste masker, met een zeer klein voelbare luchtstroom vanuit het filter. Dus het is vreemd dat deze bij jou zoveel herrie maakt. Haal je het neusdoppen gedeelte nog wel even uit je neusgaten als de cpap aanstaat? Daarna terugplaatsen en voelen of er geen lekkage voel- en hoorbaar is.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Intranasaal masker zonder siliconen?

7
Bedankt voor de info. Ik heb een resmed, dus zal die instelling zeker aanpassen.
Deze nacht nog eens het nieuwe masker geprobeerd en ging goed. Had niet gezien dat er ook nog een xs in de doos werd meegeleverd! 😏
Mijn man is midden in de nacht wel in ander bed gaan liggen omdat het toestel lawaai maakte, volgens hem. Dus dat zoek ik nog even uit.
Maar inderdaad: heel licht masker, eens je die doppen in je neus beetje gewend bent, is het best een comfortabel ding.
Groetjes
Anndg

Re: Intranasaal masker zonder siliconen?

8
Waarom koop je die maskers zelf? In de eerste maanden van je behandeling heb je het recht verschillende maskers te proberen, zodat je dat masker krijgt dat bij jou past, dat is voor iedereen verschillend, maar wordt wel door de verzekeraar vergoed. Gewoon vragen aan je leverancier.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Intranasaal masker zonder siliconen?

10
Agnes-HAM schreef: 15 feb 2020, 02:39 Waarom koop je die maskers zelf? In de eerste maanden van je behandeling heb je het recht verschillende maskers te proberen, zodat je dat masker krijgt dat bij jou past, dat is voor iedereen verschillend, maar wordt wel door de verzekeraar vergoed. Gewoon vragen aan je leverancier.
Ik heb geprobeerd ze vergoed te krijgen. Maar mijn leverancier (Westfalen) geeft aan dat dat niet mag wegens afspraken met de zorgverzekering. In het begin van mijn behandeling heb ik inderdaad verschillende maskers mogen proberen. Maar toen we een (fullface) masker vonden wat passte, moest ik eerst maar eens dit masker een tijdje gaan gebruiken.

Nu maanden later, kan ik nog steeds niet functioneren. Ik heb hierover contact gehad met mijn leverancier en met mijn behandelaar (ApneuCentrum). Ik heb een vervolggesprek gehad met een arts van ApneuCentrum, maar hij was erg blij mij mijn (verbeterring naar) AHI van 15.

Dus mijn keuze was: situatie accepteren (niet meer kunnen werken met de gevolgen van dien) of zelf maskers gaan kopen en proberen of ik ergens kan verbeteren.

Ik heb geprobeerd het masker te declareren bij mijn zorgverzekering (OHRA), maar die verwijzen met terug naar de behandelaar/leverancier. OHRA geeft aan dat ze een direct contract met hun hebben, en als de leverancier/behandelaar het niet mogelijk achten om te declareren, dat het dan niet vergoed wordt.

Voelt een beetje alsof ik tussen kastje en de muur hang. Maar ondertussen brokkelt mijn leven om me heen steeds verder af. Dus ik blijf verder zoeken.

En ik ben er achter gekomen dat ik met een intranasaal masker dus een ahi van rond de 2 heb. De dagen dat ik daarmee heb geslapen voel ik me echt een ander mens. Alleen lukt het me niet dat masker meerdere nachten te gebruiken, wegens de extreme irritatie of allergie.
Laatst gewijzigd door MauriceB op 15 feb 2020, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Intranasaal masker zonder siliconen?

11
Ik heb inmiddels 2 nachten geslapen met m'n nieuwe "Philips Dreamwear Gel Pillows" intranasaal masker.

Hij maakt een erg irritant geluid bij de luchtuitlaat voor de mond, maar daar kan ik me wel overheen zetten. Hij zit verder erg comfortabel op het hoofd.

Echter heb ik nog steeds wel enorm last van een reactie op het materiaal. De 1e nacht ben ik veel wakker geworden van de pijn aan de neus (gevoel van brandblaren). De 2e nacht heb ik m'n neus als een stukadoor ingesmeerd met sudocrem. Dat heeft wel verlichting gegeven, ik heb minder pijn gehad en heb veel beter door kunnen slapen. Maar de neus is wel erg geirriteerd op het moment. Ik ga het de komende dagen proberen met een laag sudocrem ertussen.

Ondertussen blijf ik wel op zoek naar alternatieven, dus goed ideeen zijn nog steeds erg welkom!

Re: Intranasaal masker zonder siliconen?

12
- 3M barrière crème Cavilon
- Skin-lube

Kun je ook nog gebruiken ipv Sudocrème.

Resmed Airfit P30i neusdoppen masker heeft een Quietair filter op het neusdoppen gedeelte met filter.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Intranasaal masker zonder siliconen?

14
Bizar dat je geen ander masker meer mag proberen als je er dergelijke klachten mee hebt. Zeker met nog steeds een AHI van 15. Ik snap dat je dan zelf gaat aanschaffen.
Je zou bij je zorgverzekering na kunnen vragen of zij met nog een andere leverancier een contract hebben, en dan overstappen naar een andere leverancier (waarschijnlijk moet je dan je CPAP inleveren en krijg je van de nieuwe leverancier een vervangend apparaat). Of misschien zelfs veranderen van verzekering (jammer dat het jaar net begonnen is).

Sterkte met alle toestanden
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP