Verstopte neus en bijholtes door Cpap

1
Hallo,

Mijn neus en vooral bijholtes raken door CPAP verstopt. Ik gebruik al een bevochtiger. Ik ben al meerdere operaties aan mijn neus en holtes gehad.

Mijn holtes en neus moet ik elke dag met zoutwater spoelen :disappointed_relieved:

Heeft iemand hier ook last van? Alle tips en adviezen zijn van harte welkom!

Alvast bedankt,
Phil
ResMed S9™ Autoset
ResMed H5i™ Bevochtiger (niet in gebruik)
ResMed S9™ Climate Line
Maskers: Resmed Mirage FX

Re: Verstopte neus en bijholtes door Cpap

3
Beste Ruud,

Bedankt voor je reactie!

Die gebruik ik ook. Ik heb 3 dagen zonder CPAP geslapen. Elke dag mijn neus met zoutwater gespoeld.Ik merk dat het dan beter met mijn neus gaat. Vandaag weer met mijn CPAP geslapen. Het gaat nu beter. Ik denk dat wanneer ik een beetje verkouden ben dan kan ik niet met CPAP slapen want die maakt mijn neusverkoudheid veel erger. Zelfs zo erg dat mijn holtes en neus dichtgaan. Ik ben dan de volgende dag helemaal "dronken" van Cpap en kan nauwelijks werken.

Misschien kan ik iets in het water van de bevochtiger toevoegen? Kruiden? Druppels van olie? Mint olie? Iets wat helpt om de neus open te houden..
ResMed S9™ Autoset
ResMed H5i™ Bevochtiger (niet in gebruik)
ResMed S9™ Climate Line
Maskers: Resmed Mirage FX

Re: Verstopte neus en bijholtes door Cpap

6
Phil schreef: 13 mar 2020, 10:40 Het gaat nu beter. Ik denk dat wanneer ik een beetje verkouden ben dan kan ik niet met CPAP slapen want die maakt mijn neusverkoudheid veel erger
Ik zie dat u een Mirage FX gebruikt. Bij sommige (mijzelf, en paar anderen die ik in de jaren heb getroffen op dit forum) mensen knijpt deze de neus waardoor deze slechter doorgankelijk wordt.

Je mist bij een masker dat de neus bedekt een belangrijk voordeel van neuskussens (ResMed P10) of een neuskommetje (Dreamwear / Dreamwear FF), namelijk dat de hele neus wat wordt opgebazen. Mijn BiPAP is echt een uitkomst bij verkoudheid. Als m'n neus 's avonds dichtzit hoef ik alleen maar het masker op te doen en ik kan gewoon vrij door mijn neus ademen. Heerlijk!
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Verstopte neus en bijholtes door Cpap

7
Hi Persluchtpiraat,

Ik heb een intranasaal masker ook uitgeprobeerd. Je hebt gelijk! Het ademt heerlijk, veel beter dan via een nasaal masker maar het probleem was dat ik die zoveel huidirritatie veroorzaakte dat ik pijn van kreeg. Ik kon nog niet eens 1 nacht volhouden. Nu slaap ik met een lapje dat mijn huid beschermt.
ResMed S9™ Autoset
ResMed H5i™ Bevochtiger (niet in gebruik)
ResMed S9™ Climate Line
Maskers: Resmed Mirage FX

Re: Verstopte neus en bijholtes door Cpap

8
Phil schreef: 14 mar 2020, 22:37 dat ik die zoveel huidirritatie veroorzaakte dat ik pijn van kreeg.
Aha, dan zou ik u zeker aanraden om een Dreamwear, Airfit N30i, Dreamwear FF of een Airfit F30i te proberen. Die maskers gaan niet de neusgaten in. Ik kon ook geen neuskussentjes verdragen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Verstopte neus en bijholtes door Cpap

11
Hoi Phil

IK heb hetzelfde probleem ,maar ik gebruik ook geen bevochtiger omdat ik het daar benauwd van krijg.

Er zijn zoveel mensen en even zoveel meningen en natuurlijk is er veel op het internet te vinden over neusverstopping, of bijholte's en neus spoelingen, maar vorige week last ik nog een wat ouder artikel en ja dat zet je toch even aan het denken als je je bezig houdt met neusspoelingen.

https://www.gezondheidsnet.nl/griep-en- ... ontsteking

De beste tip tegen een verstopte neus heb ik ooit eens gehad van een Forumlid en dat is je hoofd onder koud water houden, ok het is geen pretje maar het helpt wel ( bij mij).

Die neusverstopping zorgt wel voor een slecht slaap patroon, vandaar dat ik persoonlijk voor het slapen gaan mijn gezicht onder een koude kraan houdt, ja ok ik moet wel toegeven dat ik na dat gebeuren niet meer mezelf durf aan te kijken in de spiegel :yum:

Fijn weekend

Grt
Henk

Re: Verstopte neus en bijholtes door Cpap

13
Hi Henk, Ruud

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb meerdere operaties aan mijn neus gehad (in het totaal 6 KNO operaties). 4 aan mijn neus in 3 verschillende ziekenhuizen. Ze kunnen niets meer "uitsnijden".. Als ik een verstopte neus heb dan moet ik van mijn KNO neusspoelen. Het is niet leuk. Ik gebruik gekookt water met baking soda (werkt ook goed). Dan kan ik pas ademen. Vannacht heb ik zonder cpap geslapen. Mijn neus is niet dicht gegaan. Het is wel zo dat ik door CPAP "verkouden" verstopte neus krijg. Dit zijn voornamelijk mijn holtes, die vol zitten. De arts zei dat ik de bevochtiger van mijn cpap moest gebruiken. Dat doe ik. Die maakt het nog erger.
ResMed S9™ Autoset
ResMed H5i™ Bevochtiger (niet in gebruik)
ResMed S9™ Climate Line
Maskers: Resmed Mirage FX

Re: Verstopte neus en bijholtes door Cpap

14
Hoi Phil,

Erg vervelend voor je,ik heb zelf 1 neus operatie gehad ,en mij werd ook neusspoelen geadviseerd ,
Bij mij is het zo dat ik het water al dan niet met zout of baking soda welke ik gebruik niet goed uit mijn holte's krijg .

Ook niet als ik mijn hoofd draai ,of buk ,en dat ervaar ik als hinderlijk.

Weliswaar heb ik op voorschrift arts de Neusspray Dymista maar de bijwerkingen zijn voor mij nog erger dan de kwaal.

Dus ja,het verstopte neus probleem waar je over schrijft komt bij C Pap gebruikers vaker voor en om dan de keus te hebben om zonder c pap (met de eventuele gevolgen) of toch maar om zo nu en dan met een verstopte neus te leven is wat men uit eindelijk zelf bepaald.

Wat ik zelf gemerkt heb is dat de wond welke ontstaat na de operatie altijd sneller vatbaar blijft voor bv bacterieen en zodoende blijft dit een zwakke plek ,en dit in combinatie met de ingeblazen lucht van de c pap ,dan zou men kunnen vast stellen dat dit niet Ideaal is voor het reukorgaan.

Bij herhaalde operatie zal je reukorgaan niet verbeteren is mijn inzicht daar het keer op keer een kwetsuur op levert,wat uiteindelijk je reukorgaan geen goed doet

Met vriendelijke groet

Henk
Laatst gewijzigd door Henkie500 op 24 mar 2020, 20:19, 3 keer totaal gewijzigd.

Re: Verstopte neus en bijholtes door Cpap

15
Phil, heb je al eens met jouw Resmed de climatelineair verwarmde slang gebruikt in combinatie met de bevochtiger? De lucht wordt dan verwarmt en geeft dan ook minder klachten van verkoudheid gevoel. Gebruik jij op dit moment nu wel of niet je bevochtiger?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Verstopte neus en bijholtes door Cpap

18
Beste mensen,

Mijn naam is Pieter. Ik doe een onderzoek naar slaap apneus en ik heb een paar vragen (onder andere over operaties die worden gedaan voor de behandeling van slaap apneus).
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, zodat ik voor de rest van Nederland duidelijkheid kan scheppen over slaap apneus en zodoende men kan helpen.
Daarnaast ben ik mogelijke oplossingen voor het probleem in kaart aan het brengen en zal ik misschien nog wat onbekende behandelmethodes kunnen delen. Graag ontvang ik een privébericht (mijn gebruikersnaam is Pietman).

Groet,
Pieter

Re: Verstopte neus en bijholtes door Cpap

19
Ik heb nu sinds afgelopen juli een Philips dreamstation en m’n ahi is van 89 ( zonder cpap ) naar gemiddeld 2,4 ( met cpap).
Dus vanaf dat niets dan lof.
Ik gebruik gedeminiraliseerd water waardoor alles ook lekker schoon blijft.
Alleen die verdomde verstopte neus.
Omdat ik ook astmatisch ben heb ik niet zo’n super longcapaciteit en door 1 neusgat kan ik gewoon niet genoeg lucht binnen krijgen. Al diverse neusspray geprobeerd die toch niet goed genoeg hielpen.
Er is er 1 die werkt voor me. Xylometazoline… maar ja. Die gebruik je liever niet te lang achter elkaar. In de weekenden neem ik geen neusspray met slecht slapen met benauwdheid. Om er niet te afhankelijk van te worden.
Ik heb een verwarmde slang gekocht maar nu niet in gebruik. De bevochtiger staat op 2.

Wie oh wie heeft nog tips? Ik heb eens een geheel gezichtsmasker geprobeerd maar dat is ook niet prettig voor me.

Re: Verstopte neus en bijholtes door Cpap

20
Wat is de reden dat je nu geen gebruik maakt van de verwarmde slang? Door de koudere luchtstroom nu kunnen de slijmvliezen ook opzwellen omdat zij nu harder aan de slag moeten om de temperatuur van de lucht naar 37 °C te brengen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar