Alternatief voor Quatro Air masker

1
Sinds een kleine vijf jaar slaap ik nu met een Resmed S9 en Quatro Air full face masker.
Op zich een goede combi, want het doet zijn werk.

Echter, ik vind het QA masker niet erg comfortabel.
Ik moet vanwege de hoge druk waarmee de CPAP werkt (10cm H2O) het masker erg strak zetten omdat de siliconenrand anders gaat fluiten en flubberen.
Bovendien wordt de rand bovenop de neusbrug al na een maand of 10 zacht, waardoor ik de straps op de slapen nog harder aan moet trekken omdat het daar gaat lekken en precies in mijn ogen "pist''.

Elke jaar, als ik weer een nieuw masker mag, vraag ik weer een maskerpas-sessie aan en zodoende heb ik al vele maskers geprobeerd.
-Mirage Quatro Air (Deed zeer op de neusbrug)
-Amara view (lekt bij de mondhoeken)
-Neusmasker (naam vergeten) met kinstrap. (Werd ik panisch van als ik écht door mijn mond wilde ademen, bijvoorbeeld gapen of zuchten)

Dus dan toch maar weer de Quatro Air besteld die me eerdaags opgestuurd gaat worden
Die voldoet op zich wel, al is hij dus wat oncomfortabel, vooral het hoofdstel dat snijdt in mijn nek.

Na de Coronatoestand komt Vital Air wederom langs om nieuwe mogelijkheden te onderzoeken, maar ze geven al aan dat er niet veel innovatie is op het gebied van maskers.
In bedekte termen komt het er op neer dat ze het ook niet zo goed meer weten.
(Al zijn ze zeker van goede wil.)

Ondertussen zet ik hier de vraag uit of iemand mij een masker aan kan raden.

Op zich beviel de Amara View (neusmasker die de mond ook bedekt) uitstekend qua comfort.
Maar de pasvorm bleek dus niet optimaal te zijn.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Alternatief voor Quatro Air masker

2
Hallo Menno,

Ik heb nu ook al jaren de Amara View. Was ook niet blij met de Quatro Air. Ben er wel achter dat hij niet te groot dient te zijn. Bij de Quatro had ik een L, gebruik nu zelfs een S bij de Amara View, terwijl ik volgens de paskaart ook een L nodig heb. Nadeel vind ik nog wel dat de gaatjes naar beneden staan. Als de slang omhoog loopt dan is er weerkaatsing van lucht richting mijn ogen. Dit heb ik nu opgelost met een oogmasker. Gelijk ook lekker donker en je valt gelijk in slaap. Nieuwste maskers die nu op de markt zijn van Resmed en Philips zijn niet mijn ding. Aangezien ik gebruik maak van een BiPap hoor je echt de lucht wisselingen.
Beheerder Forum en Facebook, Medewerker Kenniscentrum voor de Weinmann, Slaapapneu bij kinderen en mensen met een beperking.

Re: Alternatief voor Quatro Air masker

3
Uit dezelfde klasse als de Quattro Air zijn de Simplus en Vitera maskers van F&P stukken beter.

De Amara View is inmiddels opgevolgd door de Dreamwear Full Face, ResMed heeft ook een versie, de AirFit F30i. Deze maskers komen niet eens bij de neusbrug.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i