Hoe krijg ik vat op?

1
Beste mensen,

Allereerst de beste wensen. Dat het een rustig jaar mag worden, wat mij betreft zeker op gebied van de gezondheid.

Ik heb sinds augustus een cpap apparaat (dreamstation van Philips)
Voorheen stond de druk variabel ingesteld, maar sinds een aantal maanden is deze ingesteld op vaste druk van 7.

Het aantal AHI is hierdoor gedaald. Ik heb mijn longarts gevraagd hoe het er uit ziet en sinds de druk op 7 staat zakt de AHI gemiddeld beter dan voorheen.
De longarts zei dat het mooi is als we de AHI onder de 10 kunnen krijgen.

Nu heb ik zelf voorgesteld om met de tijd te gaan 'testen' om te zien of dat van invloed kan zijn op mijn score.
Daarnaast vraag ik me af welke aspecten ik nog meer invloed op kan uitoefenen om die score te verbeteren en uiteindelijk het doel om beter te slapen.
Ik lees ook dat veel mensen naar een slaapcentrum gaan....wat doen ze daar?

Ik merk aan mezelf dat ik met een heleboel vragen zit, waar de longarts ook niet altijd tijd voor heeft, of het weet.

Ik wil weten waar de AHI score uit bestaat, hoe ik er invloed op kan hebben enzovoorts!

Hoe los ik dit op? Ik voel mij de laatste tijd wat verloren....

Re: Hoe krijg ik vat op?

2
Niet de moed opgeven en bij de pakken neer zitten.

Een slaapcentrum doet behalve slaaptesten, zoals jij die ook hebt gehad om apneu vast te stellen, ook onderzoek naar Slaapstoornissen.

Er zijn er zo'n 80, dus onderzoek is nodig om te bepalen welke het is en hoe deze kunnen worden opgelost.

Maar om nu metéén al weer naar een slaapcentrum te gaan, terwijl je nog maar een korte tijd bezig bent, is te snel denk ik.

Ik begrijp dat de AHI nu nog boven de 10 per uur komt.

Dit moet zeker nog omlaag kunnen.

Maak je nu inmiddels ook gebruik van een verwarmde slang bij de Dreamstation?

Je kunt om de AHI omlaag te krijgen ook een neusdoppen masker gaan gebruiken.

Door de rechtstreekse invoer via de neusgaten werkt de luchtstroom nog beter, lees effectiever, om de Ademstops omlaag te krijgen.

Mijzelf even als een voorbeeld nemend, ik had een ahi tussen 8 en 13 per uur met een full face masker en stapte over naar een neusdoppen masker.

Mijn ahi zakte direkt onder de vijf en werd een jaar gemiddelde van 2,4 per uur met een druk van 7,6 cmh2o.

Nu is die druk 6,8 cmh2o en het ahi jaar gemiddelde nu 1,8 per uur.

Lees dit bericht eens door:

viewtopic.php?f=4&t=11426

Ook op de zij slapen kan vaak de AHI omlaag krijgen.

Een slaap positie trainer zoals de NightBalance zou kunnen helpen. Als de AHI in rugligging twee keer of meer hoger is, dan in zijligging (ahi kleiner dan 10/uur), dan kan dit ook helpen. Echter slechts 1 hulpmiddel wordt vaak vergoed. Soms, als de Longarts de NightBalance samen met de cpap voorschrijft, kan deze ook vergoed worden, maar dit hangt vaak van de Zorgverzekeraar af.

De AHI index

Bestaat uit

Apneu, Ademstop gedurende 10 seconden of meer.

- obstructief = gesloten luchtweg door een blokkade,

- Centraal = open luchtweg hier is een het weg vallen van het ademsignaal vanuit de hersenen de oorzaak. Men weet niet waardoor dit ontstaat.

Hypopneu = ademhalingsvermindering waarbij het ademhalings volume verminderd met meer dan 30 % gedurende 10 seconden of meer.

I staat voor index en altijd per uur weergegeven.

Ik hoop je hier wat op weg geholpen te hebben.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoe krijg ik vat op?

3
Dank je Ruud!

Ik vraag me af of ik de score kan beinvloeden door met de 'tijd' te spelen?
Ik merk namelijk dat des te langer ik lig des te hoger de score is.

Bij een slaap van 6 - max 8 uur is de AHI het meest laag bij mij.

IK zal er eens induiken. Bedankt voor al je tips. Je bent een gouden vent!

Re: Hoe krijg ik vat op?

4
Hoe korter je slaapt des de minder kans op Ademstops.

Echter de slaap is het beste in tijdvakken van 1,5 uur. Dus 6 uur of 7,5 uur is inderdaad het beste. Hoe langer je slaapt, vooral later in de nacht, des te meer remslaap en dus meer kans op Ademstops. Dus nu niet expres na 4,5 of 6 uur al stoppen, want 7,5 tot 8 uur slaap is beter.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoe krijg ik vat op?

5
Ik merk dat ik de moed aan het opgeven ben. Heb nu alle maskers geprobeerd (full face, neusmasker, neusdoppenmasker). Ben al sinds eind december aan het proberen. Concreet betekent dit, dat ik sindsdien weinig nachten goed geslapen heb. De keren dat ik wel goed geslapen heb, zijn op 1, max 2 handen te tellen en zijn te danken aan:

-niet dragen masker
-nemen van slaapmedicatie (max 1x per week)

Ik doe echt mijn best, en wil dat het gaat werken. Maar ik sta op het punt de handdoek in de ring te gooien. En vraag me af of er andere oplossingen zijn die ook effectief zijn.

Re: Hoe krijg ik vat op?

7
Wat is de stand van zaken. Is de AHI nog steeds niet onder controle, of is de hele ervaring van slapen met CPAP lucht onaangenaam?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Hoe krijg ik vat op?

8
persluchtpiraat schreef: 29 mar 2020, 16:23 Wat is de stand van zaken. Is de AHI nog steeds niet onder controle, of is de hele ervaring van slapen met CPAP lucht onaangenaam?
Het slapen met CPAP lucht is zo onaangenaam (bij alle maskervarianten en zelfs met de laagst mogelijke druk van 4.0) dat ik er niet van doorslaap. Wel slaap ik in, maar dan met slaapmedicatie. Zonder lukt dat zelden.

Re: Hoe krijg ik vat op?

9
Aha, dan heeft men u een beetje met een kluitje in het riet gestuurd met al die verschillende maskers.
Barry schreef: 29 mar 2020, 16:34 bij alle maskervarianten en zelfs met de laagst mogelijke druk van 4.0
Volgens mij is 4 cmH2O een onmogelijke druk die bij 90% van de mensen luchthonger veroorzaakt.

Er bestaat een antwoord op uw problemen: Bilevel CPAP (BiPAP, VPAP). Dit type apparaat geeft een "zetje" bij het inademen, waardoor zowel inademen als uitademen makkelijker wordt voor een kalmerend effect. Dit effect wordt ook beschreven in de webinar die ik laatst had aangeplakt.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Hoe krijg ik vat op?

10
persluchtpiraat schreef: 29 mar 2020, 16:49 Aha, dan heeft men u een beetje met een kluitje in het riet gestuurd met al die verschillende maskers.
Barry schreef: 29 mar 2020, 16:34 bij alle maskervarianten en zelfs met de laagst mogelijke druk van 4.0
Volgens mij is 4 cmH2O een onmogelijke druk die bij 90% van de mensen luchthonger veroorzaakt.

Er bestaat een antwoord op uw problemen: Bilevel CPAP (BiPAP, VPAP). Dit type apparaat geeft een "zetje" bij het inademen, waardoor zowel inademen als uitademen makkelijker wordt voor een kalmerend effect. Dit effect wordt ook beschreven in de webinar die ik laatst had aangeplakt.
Dankjewel! Ik ga erachteraan.

Re: Hoe krijg ik vat op?

11
Die 4.0 druk is ingesteld voor 30 minuten, zodat ik in slaap zou vallen.
Soms gebeurt dat wel (extreem vermoeid of slaapmedicatie), maar meestal niet omdat ik de slaap niet kan vatten als er in mijn neus/mond wordt geblazen. Ook niet zo'n lage druk.